شناسایی رازهای مارمولکی که روی آب می دود
کد خبر: ۱۲۹۷۲۷
تاریخ انتشار: 2018 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

گوکو نام نوعی مارمولک خانگی است که پیش از این برخی توانمندی های منحصر به فرد آن شناسایی شده بود و حالا به این فهرست توانایی دویدن بر روی آب هم اضافه شده است.

شناسایی رازهای مارمولکی که روی آب می دود

این مارمولک جذاب الهام بخش دانشمندان شده و آنها می گویند با بررسی نحوه حرکت آن بر روی سطح آب در آینده ربات هایی تولید می کنند که بتوانند روی آب راه بروند.

مارمولک مذکور دارای پاهای چسبنده ای است که با تماس بر روی سطح آب به زیر این مایع منتقل نمی شوند و می توانند بر روی سطح آب باقی بمانند. البته پیش از این دم های مارمولک ها و شیوه کنده شدن و رشد سریع آنها الهام بخش برخی روش های درمانی جدید بر روی ستون فقرات شده بود.

محققان دانشگاه های برکلی، آکسفورد و راکفلر می گویند با تهیه ویدئوهای باکیفیت از نحوه دویدن گوکو بر روی آب روش های مورد استفاده این جانور برای باقی ماندن بر روی سطح آب را شناسایی کرده اند و حالا در حال انجام برخی محاسبات برای تعیین حداکثر مقدار نیروی وارده قابل قبول بر آب به منظور شناور ماندن بر سطح آن توسط یک ربات هستند.

البته بررسی ها نشان می دهد گوکو با شیوه خاصی با دست و پای خود به سطح آب ضربه می زند و از این طریق نیروی کافی برای بیرون ماندن از آب به وجود می آورد. پوست ضدآب این مارمولک هم به تسهیل حرکت آن کمک می کند. گوکو می تواند یک مسیر یک متری را در آب در عرض سه ثانیه طی کند، قابلیتی که فعلا در هیچ موجود مشابهی در دنیا وجود ندارد.
منبع: پارسینه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار