تظاهرات زنان کره جنوبی علیه ممنوعیت سقط جنین
کد خبر: ۱۲۹۵۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
گروهی از زنان فمینیست کره‌جنوبی، چند سالی است با دست‌اندرکاران گروه (Women On Web) ارتباط گرفتند. این گروه به زنان ساکن کشورهایی که قوانین سخت‌گیرانه سقط جنین در آن‌جا اعمال می‌شود، برای سقط جنین کمک‌رسانی می‌کنند. برای آن‌ها داروهای لازم را با پست و لابلای اجناس عادی مثل تی‌شرت و کتاب جاسازی کرده و ارسال می‌کنند.

ظاهرات زنان کره جنوبی علیه ممنوعیت سقط جنین

ظاهرات زنان کره جنوبی علیه ممنوعیت سقط جنین به گزارش «تابناک باتو»؛ این روزها علاقه‌مندان به جنبش‌های زنان و حرکت‌های فمینیستی باید سر بگردانند و به اخبار و تصاویر و خرده‌جنبش‌های کره‌جنوبی نگاه و تحولات را دنبال کنند. کشوری ثروت‌مند و توسعه‌یافته که در حقوق زنان و کلیشه‌‌های جنسیتی وضعیتی دارد، گاه به مراتب غم‌انگیزتر از بسیاری از کشورهای توسعه‌نیافته یا مذهبی. کشوری که در تمام دوران اوج و فرود موج‌های فمینیسم، صدای رسایی از زنانش بلند و منعکس نشد. اما در دو سال گذشته، صحنه‌ی پرشور خرده‌جنبش‌های فمینیستی شده است.

دو هفته پیش بیش از ۳هزار زن کره‌ای در یکی از میدان‌های اصلی سئول، پایتخت این کشور، تجمعی اعتراضی برپا کردند تا به قانون پوسیده و ۶۵ ساله‌ی ممنوعیت سقط جنین در این کشور اعتراض کنند. کره‌جنوبی یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین سقط جنین در جهان را دارد و سقط جنین را فقط در مواردی مجاز می‌شمرد که زنی مورد تجاوز قرار گرفته باشد یا جنین نقص ژنتیکی بسیار جدی داشته باشد. جز آن سقط جنین در همه موارد ممنوع است و مجازات حبس و جریمه نقدی در انتظار افراد است. تا قبل از سال ۱۹۷۳ سقط جنین حتا در همین دو استثنا محدود هم جایز نبود.

زنی که جنین خود را سقط کند می‌تواند به یک سال حبس محکوم شود و جریمه‌ای ۱۶۰۰ دلاری در انتظار اوست که برای بسیاری از زنان پول هنگفتی است؛ جریمه‌ای که در انتظار پزشک یا پرستار و ماماها است از این هم سنگین‌تر است: ۲ سال حبس و تا ۲۵۰۰ دلار جریمه نقدی. بسیاری از کادر درمانی که حاضر به انجام سقط جنین‌اند، جریمه مالی را می‌پردازند و از مجازات حبس خلاص می‌شوند. به‌رغم این جریمه‌های سنگین، روز به روز شمار بیشتری از کادر درمانی در کره جنوبی حاضرند دست به سقط جنین بزنند. دلایل آن‌ها از سود مالی گرفته تا باور شخصی خودشان به حق زن بر بدن‌اش و کمک به حفظ این حق را شامل می‌شود.

سقط جنین اما هنوز موضوعی بسیار حساسیت‌برانگیز و تابو در کره‌جنوبی است. آن‌قدر که بسیاری از زنانی که در تجمع حضور داشتند، صورت‌های خود را با نقاب سیاه پوشانده بودند تا شناسایی نشوند.

ظاهرات زنان کره جنوبی علیه ممنوعیت سقط جنین

آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان کره جنوبی نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۰ تاکنون دست‌کم ۱۶۹ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام شده است. بسیاری از این موارد در شرایطی غیربهداشتی و غیر ایمن انجام شده و گاه جان زن باردار به خطر جدی افتاده است؛ اما پژوهشگران مستقل کره جنوبی می‌گویند آمار واقعی بسیار بیشتر از این‌هاست و شمار سقط جنین‌های غیرقانونی را در تنها ۸ سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار مورد تخمین می‌زنند.

گروهی از زنان فمینیست کره‌جنوبی، چند سالی است با دست‌اندرکاران گروه (Women On Web) ارتباط گرفتند. این گروه به زنان ساکن کشورهایی که قوانین سخت‌گیرانه سقط جنین در آن‌جا اعمال می‌شود، برای سقط جنین کمک‌رسانی می‌کنند. برای آن‌ها داروهای لازم را با پست و لابلای اجناس عادی مثل تی‌شرت و کتاب جاسازی کرده و ارسال می‌کنند. گروهی از فعالان حقوق زن که با این گروه‌ در تماس هستند، زنان متقاضی سقط جنین را به‌ویژه در شهرهای کوچک و سنتی‌تر کره‌جنوبی با این گروه مرتبط کرده یا خود بسته‌های رسیده را به شهرهای کوچک می‌رسانند.

تظاهرات دو هفته پیش چند هزار نفری زنان نیز به همت چند گروه کوچک فعالان حقوق زن در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. گروه‌های کوچک و پراکنده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی با هم ارتباط گرفتند و تصمیم گرفتند تا به خیابان‌ها آیند و اعتراض کنند.

زنان کره‌جنوبی در اعتراض خود برای حق سقط جنین باید همزمان در چند جبهه بجنگند:‌ با دولتی که به‌ویژه سر منافع سیاسی حاضر نیست دست به تغییر قوانین بزند، با دادگاه عالی که یک‌بار با رأی ۴ موافق در برابر ۴ مخالف، بحث آزادی سقط جنین را به تعویق انداخت. زن‌ها فقط نیاز به یک قاضی متحد دیگر دارند تا قانون را تغییر دهند. در سوی دیگر اقلیت مسیحی ارتدوکس در کره جنوبی‌اند که سرسخت، مخالف آزادی سقط جنین‌اند و از هیچ‌گونه آزار، تهمت و اوباشی‌گری علیه زنانی که دست به سقط جنین می‌زنند، روگردان نیستند. در سوی دیگر هم سیل پزشکان و ماماهایی حضور دارند که به محض این‌که بفهمند زن بارداری در خیال سقط است، او را قضاوت کرده و حتا از فحاشی به او برخلاف تمام قواعد اخلاقی حرفه خود ابایی ندارند. کره‌جنوبی از اعتراض خیابانی چند هزار نفری زنان شوکه شد، زنانی که دیگر حاضر نیستند مخفیانه و با هزار خطر کنترل بدن خود را در دست بگیرند و خواهان تغییر این وضعیت ضدزن‌اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
2
قانون پوسیده؟!!!
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
1
0
چرا مطلب دروغ چاپ میکنید! اولا که سقط جنین ازاده اینجا و تو سریالهاشون به مراتب اونو نشون میدن

ثانیا حقوق یه دانشجو حدود ۱۰۰۰ دلار در ماه هست و جریمه ۱۶۰۰ دلاری برای مردم عادی خیلی خنده داره وقتی متوسط حقوق کره ای ها ۳۵۰۰ دلار در ماه هست!!!

ثالثا از سال ۲۰۱۶ خیانت به همسر هم جرم محسوب نمیشه و زن و مرد از لحاظ قانونی منعی برای خیانت ندارند اونوقت شما فکر میکنید سقط جنین براشون مهمه هنوز؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار