افزایش طول عمر دندان ها با ارتودنسی
کد خبر: ۱۲۸۶۵۵
تاریخ انتشار: 2018 November 27    -    ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
یکی از تفکراتی که در زمینه‌ی ارتودنسی دندان وجود دارد، مسئله‌ی پوسیدگی دندان می‌باشد. دکتر داودیان در این زمینه به ارائه اطلاعاتی پرداخته اند که این قضیه را به طور کامل رد و نقض می‌کند.

ارتودنسی برقراری رابطه ی بهتر و مناسب‌تر بین دندان و فک را بر عهده دارد. در طول دوره ی درمان ارتودنسی می توان با دستیابی به زیبایی هرچه بیشتر دندان، با رعایت بهداشت از پوسیدگی‌های بیشتر دندان‌ها جلوگیری کرده وطول عمر دندان‌هایمان را نیز افزایش دهیم.

افزایش طول عمر دندان ها با ارتودنسی

در راستای همین امر، دکتر مسعود داوودیان متخصص ارتودنسی به این مهم نیز اشاره کرده اند که با درمان ارتودنسی نه تنها می‌توان به زیبایی و قرارگیری درست دندان‌ها کمک شایانی کرد، بلکه ارتودنسی دندان‌ها اگر همراه با رعایت نکات، همکاری بیمار و حفظ پاکیزگی محیط دهان همراه باشد، سبب افزایش طول عمر دندان‌ها نیز خواهد شد.

رابطه ارتودنسی با پوسیدگی دندانی

یکی از تفکراتی که در زمینه‌ی ارتودنسی دندان وجود دارد، مسئله‌ی پوسیدگی دندان می‌باشد. دکتر داودیان در این زمینه به ارائه اطلاعاتی پرداخته اند که این قضیه را به طور کامل رد و نقض می‌کند.

برخی بر این باورند که ارتودنسی سبب خرابی و پوسیدگی می‌شود اما در حقیقت رابطه‌ای بین این دو مسئله وجود ندارد و تنها دلیل برای پوسیدگی دندان، چه در حین درمان ارتودنسی چه قبل و بعد از آن، مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد.

قابل ذکر است که همانطور که شخص مراجعه کننده به متخصص ارتودنسی، خواستار زیبایی دندان و رفع مشکلات دندانی خود می‌شود، همزمان در طول دوره درمان باید توجه ویژه‌ای به بهداشت دهان و دندان خود نیز داشته باشند. اما از آنجایی که شخص بیمار از دستگاه‌های مربوط به ارتودنسی استفاده می‌کند، امر مسواک زدن و تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان‌ها دشوارتر از قبل خواهد بود. پس به همین جهت نیاز به دقت و زمان بیشتری برای رسیدگی به دندان‌ها وجود دارد. حال آنکه افرادی درمان ارتودنسی را شروع کرده و به انجام می‌رسانند اما به دلیل کوتاهی در مراقبت‌های دهانی و دندانی منجر به پوسیدگی دندان‌هایشان می‌شوند. و به اشتباه این مسئله را به ارتودنسی مرتبط دانسته و می‌گویند: ارتودنسی منجر به پوسیدگی دندان‎هایم شده است. اما این موضوع کاملا غلط است.

افزایش طول عمر دندان ها با ارتودنسی

می‌توان بیان کرد تنها انجام ارتودنسی برای دستیابی به زیبایی دهان و دندان، کافی نیست. برای نگهداری از سیم‎ها و براکت‎ها و پلاک‎های ارتودنسی، نیاز به رعایت موارد بهداشتی برای سلامت دندان‌ها وجود دارد که در همین حیطه، استفاده از نخ دندان مخصوص در طول دوره درمانی الزامی می‌باشد. و همچنین شما می‌توانید در هفته دو تا سه مرتبه از دهان شویه‌های فلورایدی استفاده نمایید. با رعایت این نکات هرگز دندان شما دچار پوسیدگی نخواهد شد.

ارتودنسی فراتر از درمان زیبایی

امروزه ارتودنسی از جهت نجات دهنده بودن برای دندان‌ها و بافت لثه و استخوان اطراف آن‌ها موضوعی فراتر از یک درمان زیبایی به شمار می‌رود. مرتب کردن دندان‌ها سبب جای گیری دندان‌ها در موقعیت مطلوب داخل فک می شود که در نتیجه به پخش متوازن نیرو در تمام جهات و کاهش فشار روی ریشه دندان کمک می‌نماید. از طرف دیگر منظم شدن دندان ها به تمیزی و پاکیزگی آن ها نیز کمک خواهد کرد. طول مدت درمان ارتودنسی به طورمعمول در حدود یک سال و نیم تا دو سال و نیم به طول می‌انجامد، البته به دنبال آن برای حفظ روابط بین دندانی می‌بایست تا مدتی از پلاک نگهدارنده استفاده کرد و همان طور دکتر داودیان در مطلبی به این امر اشاره کرده‌اند، مدت درمان و زمان درمان ارتودنسی، به نوع درمان و سن بیمار و عواملی چند نیز بستگی دارد.

نکاتی که باید در طول درمان ارتودنسی رعایت کنید:

اولین نکته‌ی قابل توجه در ارتودنسی و داشتن دندان‌هایی زیبا، رعایت بهداشت به طور منظم و دائمی می‌باشد.در روند درمانی ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان حرف اول را می‌زند. البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد که تمیز کردن دندان‌هایی که دکتر متخصص برای درمان ارتودنسی از دستگاه ثابت استفاده کرده‌اند، مشکل‌تر از تمیز کردن دندان‌های بدون دستگاه می‌باشد. اما به هر جهت نمی‌توان از امر پاکیزگی چشم‌پوشی کرد. با رعایت همین موارد شما می‌توانید در جلوگیری مشکلات دندانی همچون پوسیدگی و مشکلات لثه ای نقش به سزایی داشته باشید.

از دیگر مواردی که در طول دوره‌ی درمان ارتودنسی قابل توجه می‌باشد رعایت غذایی می‌باشد. بهتر است از غذاهای سخت همچون آجیل، چیپس، بلال، ذرت بو داده، ته دیگ و... کمتر استفاده شود تا موجب آسیب به دستگاه های ارتودنسی نشوند. برای استفاده از بعضی غذاهای سفت مانند سیب یا هویج می توان آنها را به قطعات کوچک تر تقسیم کرد تا آسیب کمتری وارد کرده و عمل بلع را برای بیمار نیز راحت تر کند.

مواد غذایی شیرین از جمله مواردی است که نیاز به توجه شما در امر ارتودنسی دارد. اگر شما به تمیزی دندان‌ها توجه نداشته باشید، این مواد غذایی در مجاورت براکت ها و سیم ها شانس ایجاد پوسیدگی دندان ها را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

در زیر به مواردی اشاره می‌کنیم که سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان و افزایش طول عمر آنها می‌شوند.

  • قرص‎های آشکار ساز

این قرص‎ها به منظور از بین بردن آلودگی‌های دهانی و دندانی در دهان قرار داده می‌شوند و جویدنی هستند. با استفاده از این قرص ها تمام پلاک‎ها و میکروب‎های روی سطح دندان رنگی شده و در حقیقت آشکار می‎شوند و می‎‌توانید با مسواک و یا نخ دندان در جهت رفع آن‎ها از روی دندان‎ها برآیید.

  • نخ دندان مخصوص

نخ دندان مخصوص شامل سه بخش اصلی می‌باشد:

قسمتی سخت‌تر است و تنیده شده است، قسمتی کاموایی شکل است و قسمت دیگری مانند سایر نخ دندان‌ها است.

 بکارگیری نخ دندان مخصوص با این ویژگی‎ها می‎تواند مانع تماس مواد غذایی با دندان شده و از پوسیدگی جلوگیری نماید.

  • مسواک‎های مخصوص بین دندانی

این مسواک‌ها بسیار ظریف بوده و به شکل مخروطی وجود دارند. این مسواک‎ها شما را در تمیز کردن اطراف براکت‎ها یاری می‌بخشند. این مسواک‌ها به نام مسواک‎های بین دندانی یا Inter dental Brush یا  proxi brush در بازار وجود دارند.

  • پلاک‎های متحرک

رعایت بهداشت برای بیمارانی که از درمان با استفاده از پلاک متحرک یا همان ارتودنسی متحرک استفاده می‌کنند به مراتب راحت‌تر می‌باشد. زیرا شما قادر خواهید بود پلاک خود را از دهان بیرون آورده و با کمک یک مسواک نرم و صابون مایع و آب ولرم آن را تمیز کنید.

لازم به ذکر است که برای تمیز کردن پلاک‌ها از خمیر دندان معمولی استفاده نکنید زیرا منجر به ساییدگی آنها می‎گردد.

توزیع رسانه ای : اینتن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار