موثرترین میوه در کاهش پیری
کد خبر: ۱۲۸۴۹۱
تاریخ انتشار: 2018 November 26    -    ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

در تحقیقات جدید در بسیاری از میوه‌ها مانند سیب و توت فرنگی و سبزیجات ترکیب طبیعی یافت شده است که روند پیری را کاهش می‌دهد.

یکی از عوامل کلیدی در فرآیند پیری، «پیری سلولی» است. وقتی که سلولی وارد این مرحله می‌شود دیگر قادر به تقسیم نیست.

Image result for ‫سیب و توت فرنگی‬‎

چیزی که در نهایت اتفاق می‌افتد، سلول سیگنال‌های التهابی منتشر می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند که سلول آسیب دیده را از بین ببرند.

بدن‌های جوان‌تر می‌توانند به راحتی سلول‌های پیری را حذف کنند، اما با افزایش سن، سیستم‌های بدن برای این کار ناکارامد‌تر می‌شوند.

این انباشت سلول‌های آسیب دیده موجب التهاب خفیف و سپس تجزیه بافت می‌شود.

محققان در مطالعات قبلی که در مجله «Nature Medicine» منتشر شده است دریافتند که سنولیتیک‌ها –مولکول‌هایی که سلول‌های پیری را هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند و فرایند پیری را کند می‌کنند- می‌توانند به طور موثری طول عمر و سلامت افراد را بهبود بخشند. استفاده از این مولکول‌ها حتی اگر با تاخیر و در سال‌های بعد عمر صورت گیرد باز هم می‌تواند بر کاهش روند پیری سلول‌ها تاثیر مثبت بگذارد.

در تحقیقی که به تازگی انجام شد دانشمندان به دنبال این بودند که دریابند کدام نوع از مولکول‌های سنولیتیک نقش موثرتری در کاهش روند پیری دارد.

«پل دی. رابینز»، استاد دانشگاه مینه سوتا، یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «فیستیین یکی از موثرترین مولکول‌های سنولیتیک است که به شکل طبیعی در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها از جمله سیب، توت فرنگی، پیاز و خیار وجود دارد. وقتی دانشمندان موش‌ها را با مولکول‌های «فیستیین» تیمار کردند مشاهده کردند که میزان سلول‌های پیری کاهش یافت، طول عمر افزایش یافت و سلامت عمومی موش‌ها هم بهبود پیدا کرد.

نتایج این مطالعه بیانگر این واقعیت است که انسان‌ها می‌توانند سلامت عمومی خود را حتی تا پایان عمر بهبود ببخشند.

به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، رابینز می‌گوید این تنها اولین گام در این سفر پژوهشی طولانی است، توجه داشته باشید که هنوز سوالات زیادی برای بررسی وجود دارد، از جمله اینکه دوز مناسب چقدر است.

 

الو دکتر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار