«پریودی»؛ از تابو تا حمایت
کد خبر: ۱۲۸۴۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2018 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
بنا بر این گزارش، یک آژانس مرتبط با قوانین برابری جنسیتی، 530،000 کرون (58،400 دلار، 44،900 پوند) به مؤسسه MENSEN (منس) اختصاص داده است. این مؤسسه وظیفه دارد، اقداماتی برای از بین بردن تابو در مورد عادت ماهیانه زنان، همراه با فراهم کردن محیط ها و اماکن سازگار با مسائل خانم ها و حمایت از آنها در دوران پریودی انجام دهد.

پریودی از تابو تا حمایت

پریودی از تابو تا حمایت اختصاصی «تابناک باتو»؛ این روزها مردم سوئد درباره طرح جدید دولت جهت فراهم کردن محیط حمایتی برای زنان در طول دوره عادت ماهانه آنها بحث می کنند.

بنا بر این گزارش، یک آژانس مرتبط با قوانین برابری جنسیتی، 530،000 کرون (58،400 دلار، 44،900 پوند) به مؤسسه MENSEN (منس) اختصاص داده است. این مؤسسه وظیفه دارد، اقداماتی برای از بین بردن تابو در مورد عادت ماهیانه زنان، همراه با فراهم کردن محیط ها و اماکن سازگار با مسائل خانم ها و حمایت از آنها در دوران پریودی انجام دهد.

«ژوزفین پرسدوتر»، محقق و جامعه شناس در دانشگاه گوتنبرگ، هفته گذشته در این باره گفت: ما باید دوران قاعدگی یک زن را به عنوان یک بیماری قلمداد کنیم تا یک عملکرد طبیعی بدن.

این محقق خاطرنشان کرد: گاهی افراد گرسنه هستند، گاهی تشنه و گاهی اوقات هم بدن فرد به عنوان یک خانم نوسانات هورمونی خواهد داشت که غیرمستقیم بر سیستم کاریش تأثیر منفی می گذارد.

پریودی از تابو تا حمایت

دیگر مدافعان و فعالان اجتماعی «طرح به رسمیت شناخته شدن دوران قاعدگی زنان» از کارفرمایان تقاضا دارند در راستای تأمین محصولات بهداشتی خانم ها در این دوران در محل کار خدماتی ارایه دهند؛ همان طور که سایر وسایل و لوازم بهداشتی را در محیط کار فراهم می کنند.

این گزارش می افزاید: در سراسر جهان، زنان تلاش می کنند تا تجربه دوران قاعدگی با ارزشی داشته باشند و مورد توجه و حمایت قرار گیرند؛ اما برخی زنان در این دوران، حتی از زندگی اجتماعی و بودن در اجتماع محروم می شوند و برخی دیگر نیز در شرایطی حادتر در مناطق فقیرنشین جهان با مشکلاتی همچون نبود کالاهای بهداشتی کافی درگیر هستند.

در این باره باید گفت، کشور سوئد به دفاع از حقوق زنان و همچنین برنامه های برابری جنسیتی شناخته شده و معروف است و در این زمینه، دولت حتی دستورالعملی برای سیاست های خارجی فمینیستی صادر کرده که درآن حقوق دوران قاعدگی، نه تنها در رسانه ها، بلکه در مکان ها و فضاهای عمومی نیز کاملا مشخص و آشکار است.

همچنین برنامه های فرهنگی از طرف دولت مانند موسیقی برای مدارس، بازی های مرحله ای، کتاب های کمیک، نمایشگاه ها، پادکست ها، کارهای هنری در مترو همه بر محور دوران قاعدگی و جهت آشنایی و آموزش تمام افراد جامعه نسبت به دغدغه ها و مشکلات زنان در این دوران فراهم شده است.

پریودی از تابو تا حمایت

در محیط های کاری، نیز کارمندان زن موظف هستند دوران قاعدگی خود را در صفحات اکسل مشخص کنند؛ البته برخی از مخالفان این طرح مدعی بودند، چرا باید رئیس ما از این مسأله خبردار شود؟ اما پاسخ هواداران کمپین MENSEN این بود که اتفاقا بحث سر این است که این مسأله نباید بیش از این، حالت شرم گونه و خجالت آور در جامعه داشته باشد و باید از طرف همه مردم به رسمیت شناخته شود و حقوق زنان در این دوران کاملا رعایت شود.

مؤسسه منس همچنین موظف است برای شرکت هایی که دارای سیستم های مراقبتی و حمایتی در این دوران هستند، گواهی صادر کند و مابقی شرکت ها که فاقد چنین شرایطی هستند، به دلیل رعایت نکردن این دستورالعمل باید شناسایی و معرفی شوند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
5
30
خدایا تا کجا رفتن. به چیا دارن فکر میکنن. اونوقت ما اندر خم یک کوچه ( مثل حضور بانوان در ورزشگاهها و رجل سیاسی و قضاوت زن و .... ) موندیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
14
26
ما زنها اینجا بدون اذن همسر نمی تونیم مسافرت بریم ...دیه مون نصفه...خدایا ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
شما زن ها همه کاره این مملکت هستید و همه چیز به نفعتان است.
در هر جا با عشوه گری کارتان راه میافتد
بیش تر از 10 ثانیه منتظر تاکسی نمیمانید
سربازی و بسیاری مشکلات را ندارید
به دلایل مختلف غیر از باهوش بودن راه برای قبولی در کنکور و مراکز علمی برای شما بازتر است و نتیجه حتی در برخی مرکز به 80 به 20 میرسد
و هزاران موارد دیگر که دیگه حوصله ندارم وقت بذارم و تایپ کنم

پس فیلم بازی نکنید ضمن اینکه دیه هم اگر مردید کامل بیمه پرداخت میکند نگران نباشید
ناشناس
| |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
تو سوئد چند تا زندانی مهریه داریم؟
خدا رو هزار مرتبه شکر جون های پسر ایران تو خونه دارن خاک می تورن اونوقت 40 درصد کارمندان ایران بانوان هستند.
خوب البته هنوز ده درصد به بانوان اجحاف می شه.
ناشناس
| |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
ناشناس ۱۴:۰۶ِ، همه جای دنیا بیشتر کارمندان حانم هستند. یکی از دلایلش اینه که خانمها وسواسی تر و دقیقتر کارها را انجام می دهند و در آن واحد می‌توانند ۵-۶ کار را خوب پیش ببرند. در صورتیکه آقایون در هر لحظه فقط یک کار را می‌توانند خوب پیش ببرند. ضمن اینکه آقایان به خاطر بلندپروازی و غروری که دارند، معمولا دارن به این فکر می‌کنند که چطور رییس و پولدار و مشهور و غیره بشوند، که این خود عاملی است که در کار کارمندی اصطکاک ایجاد می‌کند.
مرد عزیز وطنم، راه این نیست که خانمها را خذف/کم کنید. یا اینکه بنشینید و غصه بخورید. راه این است که دستتان را بزنید به زانوی خودتان و سعی کنید از حلاقیت و پشتکار و هر هنر یا دانشی که دارید استفاده کنید و کارهایی را که به عنوان یک مرد دوست دارید کم کم شروع کنید.
ما زنها طلم به خودمان را دیگر نمی‌پذیریم، اما مردان سرزمینمان را هم مثل برادرهایمان عزیز می‌داریم.
من به عنوان یک زن اعتقادم این است که ایران از جمله سرزمینهایی است که در طول تاریخ کمترین مردسالاری را تجربه کرده. اصل مردسالاری در غرب است که دارد غوغا می‌کند...
کامل
| |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
هیچ جای ئنیا به زن ها بیش از جمهوری اسلام ناب ایران ارزش اضافی قائل نیستند.
ناشناس
| |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
امار خشونت در خانواده و همسرازاری و فحاشی به همسر و کتک زدن و قهر های طولانی مدت و ترک بستر و چند همسری و روابط فرازناشویی ، بی مسیولیتی نسبت به فرزندان، عدم پرداخت نفقه زن و فرزند، ایجاد محدودیت در تحصیل و اشتغال زنتن و دختران، سیستم قضایی کاملا مردسالار و ..... ما کشوری هستیم که در ان به ززن کتک خورده می گوییم شوهرت پول دارد دیه ات را می دهد برو بساز،،،، جور تمام بی عرضگی ها و بی مسیولیتی های شما را زنان می کشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
7
8
واقعا زن بودن خیلی بد است و در ایران فاجعه است همه چی به نفع مردهاست
ناشناس
|
United States
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
7
عالی. بسیار عالی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار