خیلی از ما از جواهرات به عنوان اکسسوری در ظاهر خود استفاده میکنیم. جواهرات فراوانی هستند به دلیل استفاده از سبکها و طراحیهای مدرن و خلاقانه در دنیا به شهرت رسیده اند. یکی از زیباترین و در مشهورتترین برندها در زمینه جواهرات برند سواروسکی است که در نیک صالحی به معرفی کامل آن خواهیم پرداخت.
کمپانی سواروسکی «Swarovski» یک شرکت تولید جواهرات برش خورده خاص است که طی بیش از یک قرن سابقهای درخشان در تولیدات اپتیکی، جواهرات و کریستال دارد. این برند حدود ۲۸۰۰ مغازه در ۱۷۰ کشور مختلف دارد که بیش از ۲۷۰۰۰ نفر در آن مشغول به کارند. در سال ۲۰۱۶، سود این شرکت حدود ۲ ٫ ۶ میلیارد یورو تخمین زده شد. اگر دوست دارید که در مورد این برند بیشتر بدانید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.
دنیل سواروفسکی در سال ۱۸۶۸ در کشور چک به دنیا آمد. او در کارگاه کریستال و شیشهبری سلطنتی کار میکرد. کریستالهای برش داده توسط او در ساخت جواهرات، مجسمه و طراحی لباس استفاده میشدند. او در سال ۱۸۹۲ با ابداع دستگاه برش مخصوص خود به تولید کریستالهای خاص پرداخت و در سال ۱۸۹۵ شرکت سواروسکی (SWAROVSKI) را تاسیس کرد.
کریستالهای ین شرت با شکست نور، حالت رنگین کمان ایجاد میکردند و از آن برای تولید جواهرات و لباس استفاده میشد. در سال ۱۹۳۵ دنیل سواروسکی خط تولید لنزهای اپتیک را به کار خود اضافه کرد. این کار موجب پیشرفت کار شد و دپارتمان نورشناسی و اپتیک ورزشی در این شرکت به شهرت رسید. دوربین دوچشمی Habicht که برای شکار ساخته شده بود، پایه و اساس دوربینهای شکاری شد و هنوز هم از استاندارد آن در صنعت اپتیکی استفاده میشود.
محصولات پیشرفته برند سواروسکی
بعد ازین برند سواروسکی محصولات پیشرفته دیگری مانند تلسکوپ، دوربین دوچشمی زره دار و دوربین تفنگ را تولید کرد. تجربهای که کمپانی سواروفسکی در تراش کریستال داشت باعث تولیدات اپتیکی بسیار خوبی شد که شهرت جهانی پیدا کرد.
مهارت و خلاقیت شرکت سواروسکی در برش جواهرات و کریستال روزبهروز پیشرفت کرد و علاوه بر تولید جواهرات از کریستالهای ساخته شده در ساخت لوازم الکتریکی لوکس، کیف و کفش و لباس، تزئینات خانه و حتی طراحی اتومبیل استفاده شد. امروزه درامد این شرکت بالغبر ۲ ٫ ۱ میلیارد دلار است.
سابقه این برند به بیش از ۱۰۰ سال میرسد
برند سواروسکی در سال ۱۸۹۵ در اتریش توسط دنیل سواروسکی و یکی از دوستانش تاسیس شد. قبل از همکاری این دو، دنیل به تنهایی بیزنس خودش را به راه انداخته بود، اما پس از ازدواج با خواهر دوستش، تصمیم گرفت که به صورت شراکتی بیزنس خود را گسترش دهد. آنها پس از تاسیس شرکت خود، ماشینی برای برش کریستالها خریدند و به تدریج توانستند موفقیتهای بیشماری را از آن خود کنند.
اولین لوگوی آنها به شکل یک گل ادلویس بود
اولین لوگوی برند سواروسکی، به شکل گل ادلویس طراحی شده بود. این گل نمادی از کشور اتریش، استقامت و خلوص بود. از سال ۱۹۷۶ تا سال ۱۹۸۸ سواروسکی با این لوگو شناخته میشد، اما پس از آن به لوگویی با شکل یک قو تغییر شکل داد. اگر چه لوگوی قبلی این برند نیز محبوب بود، اما لوگوی جدید آن طرفداران بیشتری دارد.
حضور سواروسکی در هفتههای مد و فشن بر شهرت اش افزود
شرکت سواروسکی از همان ابتدای فعالیت خود، با وجود اوضاع نابسامان جنگ جهانی اول، توانست شهرت و محبوبیت زیادی را کسب کند، اما در قرن بیستم، زمانی که اوضاع اقتصادی بهبود یافت، این برند جایگاه ویژه تری را در صنعت مد و فشن برای خود باز کرد. همکاری سواروسکی با برندهای مشهوری، چون کوکو شنل، بالینسیاگا و دیور نیز در شهرت این برند نیز نقش زیادی داشته است.
از این برند در فیلمها نیز استفاده شده است
رد پای برند سواروسکی حتی در بسیاری از فیلمهای هالیوودی نیز دیده میشود. به عنوان مثال شما میتوانید گوشوارههای الماس سواروسکی را در گوشهای مرلین مونرو در فیلم «Gentlemen Prefer Blondes» یا حتی کریستالهای کار شده روی لباس سارا جسیکا پارکر در «Sex in the City» را ببینید.
دوربینهای شکاری این برند نیز شهرت زیادی دارند
از آنجا که سواروسکی در انواع شیشهها تخصص دارد، کار خود را تنها به ساخت جواهرات محدود نکرد. این برند در تولید دوبینهای شکاری یا همان دو چشمی نیز مهارت بالایی دارد.
شما میتوانید خانه تان را با این برند تزیین کنید
اگر به گالری سواروسکی سری بزنید، میتوانید لوسترهای کریستال بلند و وسایل تزیینی زیادی که با کریستالهای این برند طراحی شده اند را مشاهده کنید. این برند کلکسیونهای لوکس و زیبایی را برای تزیینات خانه تولید میکند. اگر به سبک کلاسیک علاقه دارید، این برند انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود.
ستاره درخت کریسمس راکفلر از برند سواروسکی است
به مدت ۱۳ سال است که برند لوکس سواروسکی ستاره بالای درخت کریسمس راکفلر در نیویورک را طراحی میکند. این درخت نمادی از سنتهای تعطیلات نیویورک است. در ستارهای که این برند سال گذشته طراحی کرد، حدود ۲۵۰۰۰ کریستال استفاده شده بود. ارتفاع آن به ۳ متر و وزن اش به ۲۵۰ کیلوگرم نیز میرسید.
این برند سابقهای خانوادگی دارد
یکی از دلایلی که شرکت سواروسکی هنوز هم در صنعت خود موفق است و طرفداران زیادی دارد، به دلیل ارزشهایی ست که برای سنتها قائل میشود. این برند هنوز هم که هنوز برای موسس خود، دنیل سواروسکی، که در سال ۱۹۵۶ از دنیا رفت، احترام ویژهای قائل است و همچنان به کیفیت، نوآوری و زیبایی که شعار او بود، اهمیت زیادی میدهد. این برند یک برند خانوادگی ست، به طوری که پس از دنیل، ۵ نسل از اعضای خانواده او مدیریت این برند را به عهده گرفته اند.
طراحی استیج اسکار توسط برند سواروسکی
مسئولیت طراحی استیج اسکار ۲۰۱۸ با سواروسکی بود
اگر به مراسم اسکار ۲۰۱۸ نگاه کرده باشید، حتما استیج دیدنی آن را به یاد دارید. در واقع برند سواروسکی مسئولیت این کار را به عهده گرفت. در طراحی استیج، ۴۵ میلیون کریستال استفاده شد و تزیین آن ۳۰۰۰ ساعت زمان برد. وزن کل کریستالهای به کار رفته در آن نیز به ۱۵۰۰۰ پوند میرسید، اما تمام اینها برای حضور در چنین مراسمی مهمی میارزید.
سواروسکی از کریستال خالص تهیه نمیشود
تفاوتی که این برند با دیگر برند جواهرات دارد، در شهرت و محبوبیت آن تاثیرگذار بوده است. خاص بودن کریستالهای سواروسکی به این دلیل است که آنها با کریستال خالص تولید نمیشوند، بلکه در ترکیبات آن از شیشه کریستال خالص، کوارتز، مواد معدنی و فلزات نیز استفاده میشود که نتیجه ترکیب آنها با هم کریستالی منحصر بفرد و کمیاب است.
سواروسکی از بسیار از جواهرات دیگر گرانتر است
شاید از خودتان بپرسید اگر سواروسکی از شیشه درست شده است، چرا قیمت بسیار بالایی دارد؟ به این دلیل که این برند از بهترین و باکیفیتترین مواد برای تولید جواهرات خود استفاده میکند. حتی پروسه ساخت آن نیز بسیار پیچیده و هزینه بر است. از این رو برای داشتن محصولات آن باید هزینههای زیادی را بپردازیم، اما مطمئنم ارزشش را دارد.
نیک صالحی