این بی‌خردی روا نیست
کد خبر: ۱۲۷۳۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
قیمت بلیت تک‌سفره مترو تهران 1000 تومان است. محاسبات شهرداری تهران نشان می‌دهد هزینه تمام‌شده هر بلیت مترو در سال 97 معادل 2270 تومان (بدون حساب کردن هزینه استهلاک سرمایه، نگهداری و تعمیرات) است. به عبارتی، شهرداری روی هر بلیت تک‌سفر حداقل 1270 تومان یارانه می‌دهد.

این بی‌خردی روا نیست

این بی‌خردی روا نیست به گزارش «تابناک باتو»؛ مدیر عامل متروی تهران در نوزده دی 1396 اعلام می‌کند که اگر بودجه تزریق شود می‌توان تعداد سفرهای مترو تهران را به 7 میلیون سفر در روز رساند. او هم‌چنین می‌گوید مصرف روزانه خودروهای شخصی در تهران روزانه 13 میلیون لیتر بنزین است، و طبق آمارهای جهانی هر مسافر مترو سبب شصت‌وپنج صدم لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌شود. تکمیل شبکه مترو هم ظرفیت حمل مسافر آن‌را به 10 میلیون سفر می‌رساند که معادل 6.5 میلیون لیتر صرفه‌جویی مصرف بنزین در تهران است. وی کل نیاز بودجه مترو تهران را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است تا 167 ایستگاه، 3000 واگن، ساخت 2 خط اصلی و 4 خط اکسپرس تأمین مالی شود.

بررسی پویا ناظران، اقتصاددان، نشان می‌دهد دولت روزانه معادل 400 میلیارد تومان یارانه بنزین در کشور توزیع می‌کند (یارانه پنهان بنزین، یعنی یارانه‌ای که ناشی از هزینه حسابداری نیست، بلکه هزینه فرصت است). این میزان معادل 146 هزار میلیارد تومان در سال است. یک‌چهارم این مقدار (معادل 100 میلیارد تومان در روز) به دهک دهم (ثروتمندترین ده درصد جامعه) پرداخت می‌شود و سهم قاچاقچیان بنزین هم 80 میلیارد تومان در روز است.

قیمت بلیت تک‌سفره مترو تهران 1000 تومان است. محاسبات شهرداری تهران نشان می‌دهد هزینه تمام‌شده هر بلیت مترو در سال 97 معادل 2270 تومان (بدون حساب کردن هزینه استهلاک سرمایه، نگهداری و تعمیرات) است. به عبارتی، شهرداری روی هر بلیت تک‌سفر حداقل 1270 تومان یارانه می‌دهد. این اعداد چند نکته جالب و مهم را نشان می‌دهند.

این بی‌خردی روا نیست

*یارانه بنزین در یک سال، معادل 4.8 برابر هزینه لازم برای تکمیل شبکه مترو تهران است که خود تکمیل شبکه مترو معادل روزانه 6.5 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند.

*یارانه‌ای که دولت بابت بنزین ثروتمندترین بخش جامعه و قاچاقچیان بنزین توزیع می‌کند معادل 180 میلیون سفر روزانه با متروست و هم‌چنین یارانه 1270 تومانی برای 142 میلیون سفر با مترو در هر روز را شامل می‌شود.

*اگر روزانه 7 میلیون سفر مترو در تهران صورت گیرد (آخرین آماری که من یافتم) کل سفرهای مترو در تهران به 2.5 میلیارد سفر در سال می‌رسد. کل یارانه پرداخت‌شده به مسافران مترو تهران، معادل 18 روز یارانه بنزین ثروتمندترین‌ها و قاچاقچیان بنزین است.

*آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که ایران 18 درصد کل تولید ناخالص داخلی خود را به صورت یارانه نفت (بنزین، گازوئیل)، برق و گاز طبیعی ارائه می‌کند که معادل 45 میلیارد دلار در سال 2017 است . این میزان با احتساب هر دلار 8500 تومان معادل سیصدوهشتاد و دو هزار و پانصد میلیارد تومان است. این پول معادل هزینه 12 بار تکمیل متروی تهران (هر بار 30 هزار میلیارد تومان) یا ایجاد 546 هزار شغل با هزینه هر شغل 700 میلیون تومان است.

*ما ملت ایران از خودمان بپرسیم چرا هزینه‌ای معادل 180 میلیون سفر مترو در روز فقط به ثروتمندترین بخش جامعه و قاچاقچیان بنزین، یارانه بنزین در هر روز داده می‌شود؟

*ما از خودمان بپرسیم کل کسانی که با خودرو در کار حمل مسافر هستند و زندگی‌شان تحت تأثیر کاهش یارانه‌های بنزین قرار می‌گیرد، چند نفرند و اگر مبالغ یارانه صرف تولید اشتغال شود، آیا نیاز آن‌ها به استفاده از بنزین برای اشتغال کاهش نمی‌یابد؟

*ما از خودمان بپرسیم آیا کاهش یارانه‌های انرژی سبب کاهش مصرف سوخت و در نتیجه شهرهای پاک‌تر و خسارات کمتر آلودگی هوا نمی‌شود؟

*آیا در جهانی که روندهای آن هم نشان‌دهنده توسعه متروست، باز هم سیاست یارانه دادن به انرژی ـ بالاخص بنزین ـ را باید ادامه دهیم؟

*آیا نباید از دولت و سیاست‌گذار بخواهیم راه‌هایی برای درمان این مصیبت بزرگ مصرف بی‌رویه بنزین و سایر انرژی‌ها بیابند و بدون آن‌که قشرهایی از جامعه زیر پای تورم یا شوک اقتصادی له شوند، معضل یارانه‌های انرژی در بازه‌ زمانی معقولی حل شود؟

*آیا ما راه گفت‌وگوی آشکار درباره همه سناریوهای ممکن برای حل مسأله یارانه‌های انرژی را در پیش خواهیم گرفت؟ آیا به این سرازیر کردن منابع جامعه به سفره ثروتمندترین و بی‌نیازترین قشرهای جامعه ادامه خواهیم داد و به غنی‌تر کردن قاچاقچیان بنزین کمک خواهیم کرد؟ این بی‌خردی چه زمانی پایان می‌یابد؟
محمد فاضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
1
بی خردی از کسانی هست که ماشین های پرمصرف و به درد نخور تولید میکنن و در ضمن قاچاق هم بی خردی مسئولین هست که ارزش پول ملی رو یک روزه چندین برابر کاهش میدن
بیاد یا ارزش پول ملی رو بالا ببرید که فکر نمیکنم مسئولین عرضه اشو داشته باشن یا افزایش قیمت حامل های انرژی رو داشته باشیم به همراه افزایش قدر خرید مرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
1
تقریبا تحلیل درستی است و همسطح کردن قیمت بنزین با کشورهای همسایه به کاهش قاچاق بنزین خواهد انجامید، ولی جناب فاضلی مردم چندبار باید گران شدن بنزین را تحمل نمایند؟ علت را باید در گران شدن ارز و کاهش ارزش پول ملی جستجو کرد که من و شما بهتر می دانیم کار چه کسانی است، وگرنه وقتی دلار تقریبا معادل هزار تومان و قیمت بنزین نیز همین بود قاچاق بنزین توجیهی نداشت. دولتها با گران کردن ارز عملا از جیب مردم می دزدند و با تخصیص یارانه سر مردم منت می نهند. گران شدن بنزین هرچند فوائدی دارد اما عوارضی نیز دارد که تنها متوجه همان قشری است که از مترو استفاده می کنند، و فشار وارد کردن به مردم یقینا از خردورزی بدور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار