ترانه علیدوستی دست می‌دهد، چون پشتش گرم است!
کد خبر: ۱۲۷۳۱۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵

اکبر سنگی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در مورد فعالیت‌های اخیر خود در گفتگوی اخیرش گفت: مشغول بازی در یک سریال به نام حکایت‌های کمال به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی برای شبکه یک هستم. وی در خصوص ویژگی‌های هنرمند ایرانی بیان داشت: هنرمند باید به کاری که می‌کند معتقد و متعهد باشد.

Image result for ‫اکبر سنگی‬‎

هنرمندانی که به مسائل سیاسی می‌پردازند هنرمند نیستند

سنگی درباره فعالیت و اظهار نظر‌های سیاسی برخی هنرمندان گفت: با قاطعیت می‌گویم هنرمندانی که به مسائل سیاسی می‌پردازند هنرمند نیستند، هنر برای آن‌ها فقط ابزار است، یعنی از هنر به عنوان ابزار استفاده می‌کنند که در جناح‌های سیاسی قرار بگیرند، وگرنه کسی که هنرمند است اصلا نیازی ندارد که خودش را قاطی یک جریانی بکند، اگر جریانی هم وجود دارد که به آن اعتقاد دارد باید در خلوت خود نگه دارد.

ترانه علیدوستی دست می‌دهد، چون پشتش گرم است!

سلبریتی‌ها بابت حمایت‌های سیاسی پول می‌گیرند؟

وی در ادامه افزود: بابت این حمایت‌ها ممکن است پول بگیرند، هر کسی قابل خریداری است، هنرمند، چون الگوی مردم می‌شود باید برای آن‌ها احترام قائل شود و اعتقاداتش را نفروشد، هر چیزی که متعلق به خودش است و وجه عمومی ندارد را می‌تواند بفروشد، اما محبوبیتش متعلق به خودش نیست و نمی‌تواند آن را بفروشد، محبویت متعلق به مردمی است که او را معروف و محبوب کرده اند؛ مثلا مرحوم فنی زاده چند کار شاخص مانند تنگسیر، دایی جان ناپلئون و رگبار دارد، هنوز که هنوز است او برای مردم معلم رگبار است، اکنون پرویز فنی زاده از دنیا رفته است، اما هنوز به خاطر جایی که در قلب‌های مردم پیدا کرد اسمش بر سر زبان‌ها است، این که یک هنرمند این جایگاهش را به خاطر ۲۰۰ متر زمین می‌فروشد ارزش ندارد؛ به نظر من یک هنرمند ارزش و قیمت خیلی بالایی دارد، چندی پیش با پسرعموی استاد فرشچیان صحبت می‌کردم که مدیر عامل بانک مسکن بود، وی می‌گفت که استاد فرشچیان زمانی که می‌خواست از ایران برود ۱۰۰ هزار تومان پول نداشت، اگر ۱۰۰ هزار تومان به او پول می‌دادند اینجا می‌ماند.

چون فلان فیلمساز اصولگراست و مدیران اصلاح‌طلب، نمی‌گذارند کار کند

وی درباره عوامل آسیب زای سینما بیان داشت: سینمای ما از سیاست آسیب دید، سینمای ما از سلیقه‌ها و ندانم کاری‌های مسئولین آسیب دید، وقتی یک تهیه کننده یک فیلمفارسی قبل از انقلاب را بر می‌دارد و از روی آن فیلمنامه‌ای می‌نویسد و به وزارت ارشاد می‌رود و تصویب می‌شود، برای من جالب است که یک نفر از اعضای شورای بازبینی نمی‌گوید که این فیلم کپی همان فیلمی است که فردین، رضابیگ و یا بهروز وثوقی بازی کرده است؛ در کنار این قضیه سانسور سلیقه‌ای و جناحی نیز به سینما آسیب زده است، یعنی مثلا می‌گویند، چون فلان فیلمساز اصولگرا است و ما اصلاح طلب هستیم فعلا نگذاریم کار کند و فیلمنامه اش را رد کنیم.

اگر ۴ تا میمون تنبک به دست در سالن سینما برقصند، فروش آن به ۱۰۰ میلیارد خواهد رسید

بازیگر سریال حکایت‌های کمال خاطر نشان کرد: سینمای ما علیرغم تصور آقایان که فکر می‌کنند، چون فلان فیلم ۲۰ میلیارد یا بیشتر فروخته است قابل مراجعه نیست، مثلا اگر زعفران گرمی ۲۸ هزار تومان باشد و یونجه ۱۰۰ کیلوگرم ۲۸ هزار تومان باشد، این که یک فیلم ۲۲ میلیارد فروخته است نشانگر این نیست که سینمای ایران رشد کرده است، اگر ۴ تا میمون هم به سالن سینما ببرید و تنبک به دست بگیرند و ۴ میمون دیگر هم برقصند می‌تواند ۱۰۰ میلیارد بفروشد، آن وقت می‌گویند این‌ها ۴ تا میمون آورده اند که فلسفه، شعر و ... می‌دانند.

ماجرای وام به ۵۰ کیلو آلبالو

وی عنوان کرد: فلان فیلمنامه را من می‌برم رد می‌کنند و می‌گویند پول ندارند، اما فلان فیلمساز می‌برد به او پول و وام می‌دهند، چرا برای فیلم دفاع مقدسی که می‌خواستم بسازم فیلمنامه را پرت کردند و گفتند به ما گفته اند با شما حرف نزنیم، ولی برای فیلم ۵۰ کیلو آلبالو وام می‌دهند؟ این فیلم چه فرقی با زمان شاه دارد، در زمان شاه زنان در کافه‌ها می‌رقصیدند و الان هم در ۵۰ کیلو آلبالو آقایان می‌رقصند و قر می‌دهند؛ به نظر من سینمای ایران رو به سقوط و نابودی است، من را که نابود کرده اند، تکلیف من روشن است.

سنگی در ادامه چنین گفت: اگر به جشنواره فجر بروید می‌بینید فیلمی که مردم را به فکر وا دارد نیست، حضرت امام (ره) می‌فرمایند"تلویزیون می‌تواند دانشگاه باشد، ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم"؛ الان سینما وجود دارد یا فحشا؟ آیا ما داریم با نمایش این فیلم‌ها مردم را به سمت فحشا سوق می‌دهیم؟ ما چه داریم می‌کنیم، فیلم‌های جشنواره خودش بیانگر این موضوع است. وقتی آب باشد تیمم باطل است.

ترانه علیدوستی دست می‌دهد، چون پشتش گرم است!

به من می‌گویند چرا می‌گویید رشوه می‌گیرند و پروانه ساخت می‌دهند؟

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم کلمه کارگردان را با یک چیز دیگری اطلاق کنیم می‌شود گرداننده، یعنی الان گردانندگان اصلی مرتبط با رشته من حاضر نیستند سر به تن من باشد، چرا؟ چون من مطابق آن‌ها نیستم، من متاسفانه نه متمایل آن‌ها هستم نه متمایل آن ور آبی ها؛ این ور آبی‌ها هم می‌گویند شما اصلاً با ما نیستید؛ می‌گویند چرا شما حرف تند می‌زنید؟ چرا شما از ما انتقاد می‌کنید؟ چرا شما می‌گویید رشوه می‌گیرند و پروانه ساخت می‌دهند؟ شما چرا می‌گویید آقایانی که می‌نشینند و فیلم نامه‌ها را تصویب می‌کنند و پروانه نمایش می‌دهند مطلع نیستند؟

چند دستگی بین هنرمندان به نظر من حاصلش همان اجرایی قضیه است که به اینجا می‌رسد مثلاً یک مقطعی یک جنجالی در ارتباط با شفاف سازی بوجه پرداختی دولت به وزارت ارشاد و بنیاد فارابی به پا کردند، این جنجالی که مطرح کردند چند روزی مطرح شد و متوجه نشدیم که چه کسی این‌ها را خفه کرد؛ مانند اینکه شما مطرح کنید که در فلان جا اختلاس شده و حقوق نجومی می‌گیرند، ولی این به کجا می‌رسد و نتیجه چه می‌شود؟ شاید مسائل سیاسی خارج از کشور و مسائل سیاسی روز دنیا باعث شده است که مسئولین از مسائل داخلی غافل بمانند، اگر این است خدا به دادمان برسد به هر حال شرایط خوبی نیست.

سنگی اذعان داشت: دوباره همان آش است و همان کاسه، یعنی میزان فیلم‌هایی که بنیاد فارابی از آن‌ها حمایت مالی کرده شما اعلام کنید تا مردم بدانند، منتهی مراتب قرار است که سکوت کنند تا کسی چیزی نداند، باید دید که با چه قیمتی می‌شود آقای ایکس را خرید که سکوت کند؟

وی در ادامه گفت: یک زمانی من دنبال فیلمنامه می‌گشتم، بنیاد فارابی ۵ تا فیلمنامه به من داد یکی از این فیلمنامه‌ها را خواندم که با دست نوشته بودند و تایپ هم نکرده بودند حتی این زحمت را به خودشان نداده بودند؛ دقیقاً کپی یک فیلم آمریکایی بود که طرف نشسته بود از روی آن فیلم نوشته بود و فقط اسم هایش را عوض کرده بود و به بنیاد سینمایی فارابی ارائه کرده بود.

بازیگر سینمایی کشتی آنجلیکا در پاسخ به این که فیلم سازانی که فیلم‌های مبتذل می‌سازند، آیا کار مسئولان است؟ گفت: با توجه به سیکل تولید فیلم می‌توان گفت: بله، آیا سیکل تولید فیلم به کسی اجازه می‌دهد که برای خودش فیلم بدون پروانه ساخت و بدون مجوز پروانه نمایش و بدون ممیزی فیلم را اکران کند؟ ما خیلی فیلم داریم و پروانه ساخت هم دارند و می‌دهند به ارشاد و پروانه نمایش نمی‌گیرد چرا فیلمی که پروانه ساخت دارد، پروانه نمایش نمی‌گیرد؟

وی در ادامه افزود: کسی که پروانه ساخت گرفته و نمی‌تواند پروانه نمایش بگیرد به این دلیل است که فیلم را بر اساس فیلمنامه ارائه شده نساخته است؛ طرف می‌گوید یک فیلمنامه می‌دهیم تصویب کنند و ما می‌رویم فیلم خودمان را می‌سازیم بعد طرف می‌رود فیلم خودش را می‌سازد و به وزارت ارشاد می‌رود و ممکن است در آن جا چند آدم هوشمند و متعهد مثل آقای شورجه باشند که بگویند این فیلمنامه آن فیلمنامه‌ای که ارائه شده نیست؛ این بار‌ها اتفاق افتاده است؛ اما درد من این نیست درد من این است که اصلاً چرا این فیلمنامه تصویب شده است که حتی در سینما از پایین تنه حرف میزند و حتی مقدسات مردم را به سخره می‌گیرد، ولی از زیر سیبیل آقایان رد می‌شود، چرا؟ چون فلان تهیه کننده شب در خانه فلان آقاست.

وی همچنین ادامه داد: من یک روزی ایرادی از وضعیت تولید در سینما گرفتم یکی از دوستان به من گفت: "دیوانه ای؟ وقتی فلان آدم شب در خانه فلان کارگردان است، تو دیوانه‌ای که فکر میکنی کارگردان او را رها می‌کند و می‌آید به تو می‌چسبد؟ " ما یک پروانه ساخت داریم و یک پروانه نمایش؛ به عنوان مثال ما یک مجوز ساختمان می‌گیریم و میرویم یک ساختمان می‌سازیم و بعد شهرداری می‌آید می‌بیند که بجای ۲ خواب ۴ خواب ساخته ایم می‌گوید این را خراب کنید یا جریمه اش را بدهید یا رشوه اش را بدهید؛ در سینما هم می‌بینیم من می‌گویم فلان فیلمنامه به دلایلی ایراد دارد.

یک فیلم نمایش دادند به نام آب نبات چوبی که طرف با خواهر زن حامله اش رابطه جنسی دارد، آخر این فیلم هم مشخص می‌شود که همان فرد یک حاج آقا است؛ اگر یک درصد با گفتار‌های من منافات داشت دیگر با من صحبت نکنید. "معلوم نیست کی به کی است؟ ".

وی در مورد اقدام خارج از عرف (دست دادن) ترانه علیدوستی در جشنواره توکیو با یک بازیگر مرد خارجی گفت: این‌ها همه بازی است، چندی پیش در فضای مجازی دیدم که خانم پرند زاهدی گفته بود "من سینه ام را برای سردار سلیمانی چاک می‌دهم" به نظر من نباید اجازه بدهند که چنین آدمی راجع به سردار سلیمانی حرف بزند؛ ضد تبلیغ همین است و وقتی می‌خواهند چیزی را خراب کنند اینگونه خراب می‌کنند؛ پرند زاهدی در عمرش یک فیلم به نام اسکادران عشق بازی کرده است و پدرش در همان قتل‌های زنجیره ای، کشته شد؛ بنابراین مشخص است که چنین شخصی امروز باید به نظام لطمه و ضربه بزند.

سنگی خاطرنشان کرد:، ولی من نمیدانم خوب و بد کدام است؟ به هر حال بچه‌های متعهد به نظام یک دوره سینما و تلویزیون این نظام را گردانده اند، حالا بی کارند و نان ندارند که بخورند؛ یارانه مرا قطع کردند و زنگ زدم گفتم چرا قطع کردید گفتند شما خانه دارید من که خانه نداشتم باید الان سر چهارراه گدایی می‌کردم؛ آقایانی که همه حساب کتاب‌ها را دارند آیا نمی‌دانند که من با حقوقی معادل یک میلیون و دویست هزار تومان که از بازنشستگی خانه سینما می‌گیرم چگونه زندگی می‌کنم؟ آن وقت من بگویم که من الان مورد غضب این دولت و آقایان نیستم؟

پشت خانم علیدوستی گرم است

وی همچنین باردیگر به ترانه علیدوستی اشاره کرد و گفت: خانم ترانه علیدوستی اگر در این دوره از جشنواره فجر جزو شورای داوری جشنواره شد آن وقت چه می‌گویید؟ این چه صیغه‌ای است که به عنوان مثال گلشیفته فراهانی در آن طرف دنیا می‌گوید که "اگر به من بگویند فاحشه بهتر از این است که بگویند مسلمان"، بعد پدرش بهزاد فراهانی در اینجا همه کاره تئاتر می‌شود، این چه صیغه‌ای است؟ آیا در این مملکت قحط الرجال است؟ چه خبر است؟ یکی بگوید چه خبر است؟

این بازیگر در مورد اقدام خارج از عرف (دست دادن) ترانه علیدوستی افزود: ترانه علیدوستی اگر این کار را کرده است، یا همه این چیز‌هایی که در نظام مطرح می‌کند، در واقع کذب است، او پشتش به جایی گرم است؛ پس پیدا کنید پرتغال فروش را... ما می‌گوییم تکلیف ما را روشن کنید.

اکبر سنگی در پایان گفت: آیا قوانین فرهنگی سینمایی شبانه روزی است و شب‌ها در مهمانی هایتان راجع به آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود یا یک چارچوب و اساسنامه و آیین نامه داریم؟ بر چه مبنایی داریم کار می‌کنیم؟ مبنا را به ما بگویید نه آن مبنایی که هر ساله در دهه فجر معاون وزیر می‌نویسد بعد هم صحافی می‌شود و به کتابخانه می‌رود، در وزارت ارشاد هر کس هر کاری که دلش بخواهد می‌کند.

دانا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
18
62
با زیر آب زدن خودشیرینی کردن به جایی نمیرسی
پاسخ ها
مهدی
| |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
اقای سنگی را من می شناسم. همان است که سریال اقا و خانم سنگی را ساخته؟!!!!
دانیال
| |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
جیگر داره از استاندارهای دوگانه و باند بازی صحبت میکنه و جناب گیر دادی به 4 تا جمله.سینمای ایران مدتهاست به خاکنشسته و رابطه های کثیف که همه دارند ازش حرف میزنند درش رایجه نه هنر و ابداعات هنری.وزارت ارشاد هم که خخخخ.
مالک
| |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
نه جناب این قصه قوانینیست که برای همه اجرا نمی شود . مثال من پسر با تیشرت برم سرکار باید چپ و راست برم حراست ولی دختر فلانی هزاران قر و فر داشته باشه هیچ کارش ندارند . عدالت خوبه ولی باید کامل اجرا بشه .
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
10
49
هرکسی توی سینمای ایران به جایی نمی رسه شروع میکنه به کوبیدن بقیه و اتهام زدن به زمین و زمان!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
1
16
پرتقال نه پرتغال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
3
43
استاد، خوب عقده گشایی فرمودند، بخصوص آن قسمت که حکم میکنند به کناه دختر، پدرش را مجازات کنیم!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
23
حالا چرا این قدر عصبانی هستند آقا سنگی؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
1
27
اقای فراهانی دارای منصب هست چه ربطی به دخترش داره، چون دخترشون مشکلی ایجاد کرده باید کل خانوادشون تنبیه بشن؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
22
حالا تو خودت خیلی متشرعی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
3
19
آدم های تو خالی و کم مایه به جای حرف زدن از فعالیت های خود، مدام سرشان در کار دیگری ست ... جناب سنگی، کمی یواشتر! حرف های خاله زنکی را در جمع های خاله زنکیِ خودتان بگویید و بشنوید .. وقت مردم مهتر از سخنان گهربارتان است!!!!
پاسخ ها
فرهنگ
| |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
اتفاقا خیلی از نکاتی که درسخنان اقای سنگی آمده درست است چراازحرف حساب ناراحت می شوید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
1
9
چقدر عقده اییه این ادم
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
3
2
تاحالا اکبر سنگی رو نمیشناختم
ولی واقعا به جرئت میشه گفت که تمامی حرفاش عین حقیقت بود
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
2
3
هر کدامشون یه جور باید خودشونو بکشن و بالا تا بتونن جیباشون رو پر کنند
اینم اینطوری با زیر آب زنی و مظلوم نمایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار