خودخواه‌ها فرزند و درآمد کمتری دارند
کد خبر: ۱۲۷۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

روزنامه آمریکایی ایندیپندنت در گزارشی از یک تحقیق گسترده بر روی ۶۰هزار نفر از مردم آمریکا و اروپا به بررسی این موضوع پرداخته که چه ارتباطی میان میزان درآمد، تعداد فرزندان و خودخواهی افراد وجود دارد.

 

خودخواه‌ها فرزند و درآمد کمتری دارند

 بسیاری از زوج‌هایی که می‌خواهند در مورد بچه‌دار شدن تصمیم بگیرند اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد وضعیت اقتصادی‍شان و هزینه‌هایی است که با حضور یک عضو جدید به حساب و کتاب خانواده اضافه می‌شود. برنامه‌ریزی و سنجیدن شرایط برای چنین تصمیمی، منطقی است اما گاهی آن چیزی که مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد این تفکر است که چرا باید درآمد و رفاه خودشان را صرف اضافه شدن یک عضو جدید بکنند که از قضا خیلی هم پرهزینه است. این افراد عموما بخاطر همین موضوع، قید بچه‌دار شدن را می‌زنند یا تصمیم می‌گیرند تنها یک فرزند داشته باشند. تصور دیگری که در ذهن خیلی‌ها وجود دارد این است که خانواده‌های کم‌جمعیت حتما وضعیت مالی بهتری دارند. موضوعی که در نگاه عموم بنظر منطقی می‌رسد اما روزنامه آمریکایی ایندیپندنت نتایج یک مجموعه تحقیق گسترده را منتشر کرده که نشان می‌دهد این ذهنیت‌ها چندان درست نیست.

 

افراد خودخواه تمایل کمتری به داشتن فرزند دارند

پژوهشگران دانشگاه استکهلم سوئد با همکاری موسسه "مطالعات آینده" آمریکا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، بعد از آنکه تصمیم گرفتند ارتباط بین خودخواهی با تمایل به داشتن فرزند و همینطور میزان حقوق و درآمد را ارزیابی کنند، چهار مطالعه تفصیلی را روی ۶۰هزار نفر از مردم آمریکا و اروپا انجام دادند. آن‌ها برای سنجیدن میزان خودخواهی افراد از تست‌های معتبری استفاده کرده‌اند که گرایش‌های افراد را در کنار رفتارهای شخصی، خانوادگی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین در یک بازه زمانی معقول، میزان و تغییرات درآمد این افراد مورد تحلیل قرار گرفت.

داده‌های این تحقیق که در مجله "شخصیت و روانشناسی اجتماعی" چاپ شده،‌ نتایج بسیار جالبی در این خصوص نشان می‌دهد. آنگونه که حاصل این ارزیابی نشان می‌دهد آدم‌های خودخواه نسبت به افراد دیگر تمایل به داشتن فرزند کمتر دارند اما همزمان این افراد نسبت به خانواده‌هایی با تعداد فرزندان بیشتر درآمد پایین‌تری دارند.

فرزند کمتر به درآمد بیشتر منجر نمی‌شود

نویسندگان مقاله می‌گویند قبلا پژوهش‌هایی زیادی انجام شده که نشان می‌دهد سخاوتمندی برعکس خودخواه بودن تاثیرات زیاد بر روی سلامت روانی، سلامت جسمی و روابط اجتماعی افراد دارد اما آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تاثیر این ویژگی اخلاقی را بر روی درآمد افراد و تعداد فرزندان‌شان مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهشگران می‌گویند افراد خودخواه تلاش می‌کنند با روش‌های صرفه‌جویانه از جمله کمتر نگه داشتن تعداد اعضای خانواده، پول بیشتری پس‌انداز کنند اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که این کار غیرمنطقی است چرا که افرادی که رفتارهای غیرخودخواهانه دارند،‌ با احتمال خیلی بالاتری هم خانواده‌های بزرگتری دارند و هم درآمدشان بالاتر است.

 

سخاوتمندها افزایش حقوق بیشتری دارند

نویسندگان مقاله می‌گویند نتیجه تحقیق در هر دو دسته مردم آمریکایی‌ و اروپایی‌ واضح بود. غالب افراد غیرخودخواه بچه‌های بیشتری داشتند و حقوق‌های بیشتری دریافت می‌کردند.

این تحقیق البته نتیجه جالب دیگری هم داشته و آن اینکه افرادی که سخاوتمندتر بوده‌اند و درآمد خود را صرف کمک به دیگران کرده‌اند، در طول یک بازه زمانی بیشترین افزایش حقوق را داشته‌اند. برای سنجیدن این موضوع، وضعیت تغییرات درآمد و حقوق افراد مورد مطالعه در یک مدت زمان مشخص مورد بررسی قرار گرفته است و با ارزیابی شخصیتی آن‌ها مقایسه شده است.

 

این ذهنیت اشتباه است

این محققین همچنین انتظارات افراد در هر دو زمینه درآمد و تعداد فرزندان را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند آیا با داده‌ها همخوانی دارد یا نه. نتایج این بررسی نشان داد که افراد عموما به درستی انتظار دارند که افراد خودخواه فرزندان کمتری داشته باشند اما بسیاری از آن‌ها این تصور اشتباه را دارند که این افراد درآمد بیشتری دارند.

نویسندگان مقاله چاپ شده از این پژوهش، در پاسخ به چرایی وجود این رابطه بین خودخواه نبودن و درآمد بیشتر معتقدند روابط اجتماعی رشدیافته می‌تواند علت اصلی موفقیت اقتصادی افراد سخاوتمند باشد اما تاکید می‌کنند که این تحقیق بصورت قطعی به این سوال پاسخ نداده است. آن‌ها می‌گویند در تحقیقات آینده بیشتر به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که علت وجود این ارتباط چیست و اینکه آیا رابطه میان خودخواه نبودن، حقوق بیشتر و فرزندان بیشتر در بین مردم سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد یا خیر.

فردا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
3
اتفاقا کاملا برعکس هست

در همه جوامع بشری و همه کشورها افراد گدا ، گشنه و فقیر بیشترین تعداد زاد و ولد را دارند و بیشترین مشکلات در را توسعه کشور ها توسط همین قشر شریف که همیشه طلب کار هستند ایجاد میشود.

شما نگاه کنید تمام مجرمین و افراد شکست خورده در زندگی از خانواده های فقیر و عمدتا پر جمعیت پا به جامعه میگدارند.

در شرایط امروز ایران و با توجه به مشکات فراوانی که کشور دارد و عمده آنها به خاطر ناکار آمدی و فساد مسئولین ایجاد شده آرمانی ترین حالت نداشتن فزند هست و این حتی در سایر کشور ها هم صدق میکند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار