مایعی که انرژی خورشید را ۱۸سال ذخیره می‌کند +عکس
کد خبر: ۱۲۶۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 07    -    ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

مهم نیست که انرژی خورشید چقدر زیاد یا تجدیدپذیر باشد زیرا در حال حاضر ذخیره این انرژی عظیم با دردسرهایی مواجه شده است.

براساس گزارش «ساینس آلرت»، دانشمندان سوئدی مایعی را به نام «سوخت حرارتی خورشیدی» ارائه کردند که می‌تواند انرژی خورشید را برای بیش از یک دهه در خود ذخیره کند.

«جفری گروسمن»، مهندس این تیم تحقیقاتی در مؤسسه «فناوری ماساچوست» به «ان‌بی‌سی‌نیوز» توضیح داد که این سوخت حرارتی خورشیدی به یک باتری قابل شارژ شبیه است اما به جای برق، نور خورشید را می‌گیرد و گرما تولید می‌کند.

این مایع متشکل از کربن، هیدروژن و نیتروژن است و زمانی که آن را با نور خورشید گرم می‌کنیم پیوندهای میان اتم‌هایش مجددا برقرار شده و به یک نسخه جدید انرژی‌یافته از خودش به نام «ایزومر» تبدیل می‌شود.

انرژی خورشید مانند «شکاری در طعمه» در میان پیوندهای شیمیای قوی ایزومر به دام می‌افتد و این انرژی حتی زمانی که مولکول‌ها به اندازه دمای محیط سرد شوند، حفظ می‌شود.

ساخت مایعی که انرژی خورشید را ۱۸سال ذخیره می‌کند

هنگامی که به انرژی نیاز است مثلا به هنگام شب یا در طول زمستان، این مایع توسط یک کاتالیزور به سادگی جذب و پس از آزاد کردن انرژی به صورت گرما، به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

«کاسپر موت‌پولسن» یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی از دانشگاه «چالمرز» گفت: در حال حاضر این انرژی در ایزومر می‌تواند به مدت 18 سال ذخیره شود.

طبق این گزارش، امید است که بتوانیم از گرمای تولیدشده توسط این مایع برای سیستم‌های گرمایشی خانگی، روشن شدن آب‌گرم‌کن ساختمان، ماشین‌ظرفشویی، خشک کردن لباس و ... استفاده کنیم.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
دانشمندان سوئدی ....

«جفری گروسمن»، مهندس این تیم تحقیقاتی در مؤسسه «فناوری ماساچوست» (آمریکا) !!!!!!!!!!!!!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار