طرز تهیه ترشی بندری تند و خوشمزه
کد خبر: ۱۲۶۶۲۱
تاریخ انتشار: 2018 November 08    -    ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
ترشی بندری یکی از انواع چاشنی‌های غذایی بسیار تند و خوشمزه است. ترشی بندری اصیل همان‌طور که از نام آن مشخص است باید حسابی تند و تیز باشد و حتما از فلفل برای تهیه آن استفاده شود.

طرز تهیه ترشی بندری تند و خوشمزهترشی بندری یکی از انواع چاشنی‌های غذایی بسیار تند و خوشمزه است. ترشی بندری اصیل همان‌طور که از نام آن مشخص است باید حسابی تند و تیز باشد و حتما از فلفل برای تهیه آن استفاده شود. ادویه‌جات و سبزی‌های مورد استفاده در این ترشی تقریبا مشابه باقی ترشی‌هاست، اما تفاوت اصلی ترشی بندری با ترشی‌جات دیگر مثل ترشی مخلوط، استفاده از رب انار و تمبر هندی است. در ادامه آموزش تهیه ترشی بندری تند و خوشمزه را خواهید خواند.

طرز تهیه ترشی بندری تند و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه ترشی بندری:

گوجه فرنگی ۴ کیلوگرم
گل کلم ۱ بوته متوسط
ساقه کرفس ۲-۳ عدد
هویج ۲-۳ عدد
سیر ۲-۳ حبه
موسیر ۱۵۰ گرم
به یا سیب ۲۵۰ گرم
بادمجان قلمی ۲-۳ عدد
خیار ۲-۳ عدد
سیب زمینی ترشی ۲-۳ عدد
فلفل سبز تند ۵-۶ عدد
تمبر هندی نصف بسته
رب انار ترش نصف پیمانه
سبزیجات معطر (مرزه، ترخون، گشنیز، برگ تازه کرفس، نعناع) ۵۰۰ گرم
ادویه‌جات (نمک، فلفل سیاه، تخم گشنیز، جوز هندی، فلفل قرمز، زردچوبه، گل‌پر، سیاه دانه) به میزان لازم
رب گوجه‌فرنگی ۲-۳ قاشق غذاخوری
سرکه به میزان لازم

طرز تهیه ترشی بندری:

برای تهیه ترشی بندری ابتدا تمام سبزی‌جات مثل (خیار، هویج، بادمجان، گل کلم، سیر، فلفل‌های سبز) را ریز خرد کنید. برای این‌کار می‌توانید از دستگاه غذاساز نیز استفاده کنید.
سبزیجات معطر را حسابی شسته و روی دستمال پارچه‌ای تمیز پهن کنید و اجازه دهید آب اضافه آن کاملا خشک بشود.
حالا سبزیجات معطر خشک‌شده را حسابی ساطوری کنید.
موسیر خشک را از شب قبل خیس کرده و چندبار آب آن را عوض کنید.
سپس موسیر‌ها را با دست خرد کنید و روی سبزیجات خرد‌شده بریزید.
تمبر هندی را نیز از چند ساعت قبل از شروع درست‌کردن ترشی، با مقدار کمی سرکه داخل یک کاسه خیس کنید و بعد آن‌ها را از صافی رد کنید تا هسته تمبر‌ها جدا شوند.
حلا گوجه‌فرنگی‌های خیلی رسیده را بعد از شستن و خشک‌شدن، داخل مخلوط‌کن یا بلندر ریخته و پوره کنید.
پوره گوجه‌فرنگی آماده‌شده را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید با کمی نمک بجوشد و کمی غلیظ شود.
حالا سبزیجات را با توجه به درجه سختی آن‌ها، یکی‌یکی به پوره گوجه غلیظ‌شده اضافه کنید.
اول گل کلم و هویج و در نهایت بادمجان و ...
چند دقیقه صبر کنید تا مواد باهم خوب بجوشند. وقتی سبزیجات کمی نرم شدند، سبزیجات معطر، رب انار، رب گوجه‌فرنگی و تمبر هندی صاف‌شده را نیز به مواد اضافه کنید.
در این مرحله می‌توانید یکی دو لیوان سرکه نیز به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا کمی با هم بجوشند و به غلظت مناسب برسند.
در آخرین مرحله، ادویه‌جات را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی داخل همان قابلمه باقی بمانند و خنک شوند.
حالا ترشی را داخل ظروف شیشه‌ای تمیز دردار ریخته و در جای مناسب قرار دهید. ترشی بندری که با این روش تهیه می‌شود، بعد از دو روز آماده خوردن است.

طرز تهیه ترشی بندری تند و خوشمزه

چند نکته درباره تهیه ترشی بندری:

به جای پیروی از روش بالا می‌توانید آب گوجه‌فرنگی را کمی بپزید تا غلیظ شود، سپس مواد را یکی‌یکی به آن اضافه کنید، ولی دیگر همه مواد را باهم نجوشانید. یعنی رب انار، تمبر و... را با مواد خردشده و سرکه و باقی مواد، باهم مثل ترشی معمولی ترکیب کنید.
همچنین می‌توانید سرکه را با گوجه پوره‌شده کمی بجوشانید و رب و بقیه مواد را به آن اضافه کرده و بعد مواد را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و از این مایع روی مواد بریزید.
انتخاب روش تهیه ترشی بندری به سلیقه و زمان شما بستگی دارد، اما مزیت روش اول این است که می‌توان ترشی تهیه‌شده را بعد از ۲ روز مصرف نمود.
بسیاری از افراد برای تهیه ترشی بندری از رب انار و تمبر استفاده نمی‌کنند، زیرا اضافه‌کردن این مواد، رنگ قرمز زیبای این ترشی را تیره می‌کند، اما توصیه می‌کنیم این دو ماده خوشمزه را حذف نکنید، زیرا طعم بندری بسیار منحصر به فردی به ترشی شما می‌دهد.
میزان تندی ترشی بندری را باید با کم‌کم اضافه‌کردن فلفل و بنا به سلیقه خود تعیین کنید. پس همه ادویه‌ها را هم‌زمان اضافه نکنید.
معمولا در فصل پاییز، گوجه‌فرنگی گران‌تر از تابستان است و درست‌کردن چنین ترشی‌جاتی کمی گران تمام می‌شود. توصیه می‌کنیم برای تهیه این ترشی؛ در اواخر تابستان مقداری آب گوجه‌فرنگی بگیرید و فریز کنید و بعد برای تهیه ترشی بندری از آن استفاده کنید.
یک راه دیگر هم استفاده از آب گوجه‌فرنگی آماده است که با مارک‌های مختلف در بازار موجود است. پیشنهاد می‌کنیم این ترشی را به مقدار کم و با نصف مواد اولیه گفته‌شده تهیه کنید و اگر از طعم آن خوشتان آمد، به مقدار بیشتر و برای مصرف در طول سال تهیه کنید.

امیدواریم از این دستور کامل و جامع نهایت استفاده را ببرید و این ترشی خوشمزه را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. نوش جان.

ستاره

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار