ماهی نهنگ‌خوار ایرانی در پی شکار ناو‌های آمریکایی +تصاویر
کد خبر: ۱۲۵۷۵۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 28    -    ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

در چنین شرایطی که کشور همواره با تهدید حضور بیگانگان در منطقه مواجه است، لزوم گسترش و ساخت تسلیحات راهبردی به خصوص در حوزه دریایی به چشم می‌آید. در سالیان اخیر هم با توجه به حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین المللی و آزاد، سرمایه گذاری بسیار خوبی در زمینه تسلیحات دریایی انجام شده است، به طوری که امروز انواع شناور‌های رزمی، موشک‌های کروز ساحل به دریا، قایق‌های پرنده و سایر تسلیحات در اختیار نیرو‌های دریایی سپاه و ارتش قرار دارد.

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است. یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های سطح به دریا و یا همان اژدر‌ها هستند.

اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که در داخل دریا و درون آب شلیک می‌شود. این موشک‌های سطح به دریا و یا دریا به دریا نوعی موشک هستند که از رو یا زیر سطح آب پرتاب می‌شود و در درون آب حرکت می‌کنند و در نزدیکی هدف یا پس از برخورد به آن منفجر می‌شود. به دلیل این که مقابله با اژدر‌ها بسیار مشکل است، این نوع سلاح در زمره مرگبارترین تسلیحات دریایی قرار می‌گیرد.

ماهی نهنگ‌خوار ایرانی در پی شکار ناو‌های آمریکایی +تصاویر

قاتل آب‌ها

یکی از مهم‌ترین اژدر‌های ساخت ایران، موشک حوت است. موشک انداز‌های اژدر حوت کاملا رادار گریز بوده و از دید رادار‌های دشمن مخفی می‌مانند. توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-۱۱۱ Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک‌های به دست آورده اند. سرعت متوسط این موشک ۴ برابر اژدر معمولی زیر آبی است.

سرعت، از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که در ساخت موشک به آن توجه می‌شود؛ سرعت از دو زاویه در موشک اهمیت دارد؛ یکی از آن‌ها زمان آماده سازی برای شلیک می‌باشد که از اهمیت زیادی در رزم نظامی برخوردار است؛ گاه در جنگ‌ها شرایطی بوجود می‌آید که موشک‌ها باید به سرعت آماده شلیک شوند؛ اژدر حوت سه تا چهار برابر سایر اژدر‌ها سرعت دارد، این اژدر سرعتی معادل ۱۰۰ متر بر ثانیه دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های این موشک که موجب افزایش سرعت آن می‌شود قابلیت فراحفره سازی است. فراحفره سازی قابلیتی در کلاهک این گونه اژدر است که در آن با تولید حباب‌های بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می‌کند لایه‌ای از گاز در اطراف خود شکل می‌دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می‌کند که پس از شلیک با ایجاد حباب در اطراف کلاهک موجب افزایش سرعت تا ۴ برابر سایر موشک‌ها می‌شود.

در سال ۸۵ و در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصویری از ایران به جهان مخابره شده که بهت تمام کارشناسان و ناظران جهانی را در پی داشت و آن هم خبر شلیک "اژدر حوت" مقلب به ماهی نهنگ‌خوار در خلیج فارس بود. این خبر از آنجا بسیار قابل توجه بود که اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دنیا در آن زمان و حتی در حال حاضر است. دریادار علی فدوی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن روز‌ها اعلام کرد که اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دریایی دنیاست. بسیاری از متخصصان نظامی در دنیا باور نمی‌کنند که ایران چنین موشکی ساخته باشد، زیرا فناوری این موشک بسیار پیشرفته و در اختیار تعداد محدودی از کشور‌ها قراردارد.

این موشک قابلیت پرتاب از روی شناور و یا زیردریایی در عمق ۱۰۰ متری را دارد. با سرعت حدود ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر بر ساعت) کپسول پرتاب خود را ترک می‌کند. با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب، موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف راهی می‌شود.

ماهی نهنگ‌خوار ایرانی در پی شکار ناو‌های آمریکایی +تصاویر

نشریه نیوزویک هم در گزارشی به بررسی این موشک پرداخته است. نویسنده در این گزارش با بررسی مشخصات فنی این موشک و مقایسه با سایر موشک‌ها برد این موشک را از ۶ مایل تا ۲۵۰ مایل ارزیابی کرده و آن را در زمره قوی‌ترین اژدر‌های ساخت ایران قرارداده است.

واقعیت این است که حوت در مناطقی مثل تنگه هرمز هم می‌تواند موثر واقع شود. ایران هم بیشتر این اژدر را به منظور استفاده در تنگه هرمز ساخته است. همچنین "حوت" علاوه بر پرسرعت و ترسناک بودن توانسته این ویژگی را داشته باشد که با بهینه سازی مناسب که به همت سپاه پاسداران صورت گرفته است دقیق‌تر از موشک مشابه خود هدف مورد نظر را ارزیابی کند. ضمنا موشک انداز‌های این موشک کاملا رادار گریز بوده و از دید رادار‌های دشمن مخفی می‌مانند.

ماهی نهنگ‌خوار ایرانی در پی شکار ناو‌های آمریکایی +تصاویر

شواهد به وضوح نشان می‌دهد که شناور‌های متوسط و بزرگ‌تر از متوسط هیچ شانسی برای فرار از اژدر حوت ندارند؛ بنابراین با شلیک دو اژدر حوت و باصرف هزینه ۲ میلیون دلار می‌توان به آمریکا، چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار ضرر زد، یعنی ۹۰۰ برابر. البته هر ناو هواپیما بر در اطراف خود همیشه چندین کشتی جهت پشتیبانی تدارکاتی، نظامی و دفاعی دارد. با غرق شدن یک ناو هواپیما بر تمام ناوگان پشتیبانی آن آسیب پذیر می‌شوند و این دقیقا یعنی همان بلایی که نیروی دریایی ما در جنگ هشت ساله بر سر نیروی دریایی عراق آورد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
3
1
رو کاغذ در موردش حرف زدن راحته... خودتون هم بهتر میدونید تناقض های در متن های حماسی تون رو...
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
2
1
هر ازدر 15 میلیارد تومن قیمت اش است؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
بله عزیزم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
2
مگر عراق ناو هواپیمابر داشت.؟ عراق هیچگاه از ناوچه بزرگتر کشتی جنگی نداشته است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
4
2
عاره!! اونم چوب باقلا! وایمیسه نگات میکنه!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
4
2
تاسف برای کشوری که ادعای صلح دارد وبدون دلیل برای یک کشور دیگر دریک خبرگذاری رسمی ادعای شکارناوهاشون را میکند وبعد هم ازدرد تحریم و دشمنی دنیا مینالد واقعا" تاسف که کشوربه دست چه کم ظرفیتهائی اداره میشود
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
2
2
مهندسان ایرانی دستمریزاد و خدا قوت
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
1
متاسفم با این محاسبه ساده لوحانه و سرانگشتی .... دشمنانتون رو خیلی احمق فرض کردید.... یاتون باشه ما در تولید کارت ملی برای ایرانیان هم مشکل داریم ..... اینو داشته باش تا بعد.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
0
دوستان اول این موشک دقت کمی داره و روسیه ساختش را متوقف کرد ولی ایران تکنولوژی آنرا خرید و کمی اورهال کرد و بهینه سازی شد و به دلیل برد کم فقط در تنگه هرمز استفاده میشود در دریا کارایی بالایی ندارد به دلیل دقت پایین و بله درست ایران در جنگ عراق علیه ایران ..(عراق علیه ایران) از موشک مایرویک توسط هواپیمای های F4 (شهید واستاد خلبان حسین خلعتبری(ملقب به حسین مایرویک ) استفاده کردند که در یک روز تقریبا بالای 60% از نیروی دریایی عراق را از بین رفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
فقر ،بیکاری،تبعیض،اختلاف طبقاتی گسترده،فساد،رانت، بی اخلاقی مثل موریانه جامعه راازدرون پوسانده اونوقت شما برای یک موشک درجه پنج خوشحالی ،باشه فرض کنید اولیشو شلیک کردی هیچ تصوری از فرداش داری؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
این همون اژدر متعلق به شوروی سابق نیست که با ایجاد تونل حباب در قسمت نوک سرعتش افزایش پیدا میکرد همونه آ الان خودشون استفاده نمیکنن
آرش کمانگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
تا کور شود ، هر آنکه نتواند دید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار