روند افزایشی ایدز جنسی در ایران
کد خبر: ۱۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار: 2018 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود که ۵۹ هزار و ۵۳۱ نفر در کشور مبتلا به ویروس اچ آی وی باشند که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۸۶۰ نفر شناسایی شده‌اند.

دکتر پروین افسر کازرونی ۲ آبان ماه در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی مدیریت و کنترل عفونت‌های منتقله از خون که در محل تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی سلامت و با هدف کاهش موارد جدید ابتلا به ایدز (HIV) کاهش ۲۰ درصد مرگ و میر منتسب به این بیماری در افراد تا پایان سال ۹۸، چهارمین برنامه استراژیک ملی کنترل اچ آی وی ارائه شده توسط وزارت بهداشت تصویب شد.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به راه‌های انتقال ویروس HIV طی یکسال گذشته در ایران، افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۶ انتقال ایدز در کشور از طریق روابط جنسی ۴۷ درصد، اعتیاد تزریقی ۳۳ درصد، از مادر به کودک ۲ درصد بوده است، اما باید گفت که انتقال این ویروس از طریق خون و فرآورده‌های خونی صفر درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: از ۴۷ درصد مبتلایان به ایدر از طریق روابط جنسی ۲۳ درصد را زنان و ۲۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

کازرونی اضافه کرد: روند ابتلا به ویروس HIV تا پایان شهریور ۹۷ از طریق روابط جنسی رو به افزایش و از طریق اعتیاد تزریقی روبه کاهش است. درحالی‌که این آمار در سال‌های گذشته برعکس بوده است.

وی گفت: ۲۳ درصد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی درسال ۹۶، همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند و ۴۵ درصد نیز همسر فرد مبتلا به اچ‌ای وی هستند.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت افزود: همچنین ۴۶ درصد مردان درسال ۹۶ از طریق اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از طریق ارتباط جنسی به ایدز مبتلا شده‌اند.

کازرونی با اعلام اینکه ۵۹ هزار و ۵۳۱ نفر در کشور مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۸۶۰ نفر شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۶۰ درصد مبتلایان به دلیل آگاهی پایین، ترس از ایدز و ترس از طرد شدن از وضعیت خود آگاه نیستند. همچنین عدم اطلاع از مراکز مراقبت و درمان مبتلایان (مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری)، انگ و استیگمای پزشکان و پرستاران نسبت به مبتلایان و چالش همراهی و هماهنگی سازمان‌ها از جمله مشکلات کنترل ایدز محسوب می‌شود.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما برای کنترل و پیشگیری از ایدز، نیازمند رویکرد نوین آموزش HIV، بیماریابی با رویکرد PIT (ترغیب و توصیه به انجام تست) انجام تست، تشخیص قطعی، وصل به مراقبت و درمان و پایبندی به درمان هستیم.

کازرونی اظهار کرد: هدف نهایی از رویکرد نوین آموزش اچ آی وی با هدف ایجاد این باور است که اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، هم فرد می‌تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می‌رسد.

وی یادآور شد: ما نیازمند مشارکت فعال اساتید، متخصصین و همکاران پزشک عمومی در بیماریابی با توجه و پرداختن به HIV، رعایت احتیاط‌های استاندارد در پیشگیری از مواجهه شغلی و اقدام مناسب هستیم.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار