این موارد گناه های آموزش و پرورش ایران است
کد خبر: ۱۲۴۷۱۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 22    -    ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
نوشته‌ی حاضر، به پروسه‌ی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برون‌داد ساختار آموزش و پرورش می‌پردازد و تلاش می‌کند برخی کاستی‌ها و ضعف‌هایی را در ناحیه‌ی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که می‌تواند حق مطلب را ادا کند، بلکه می‌خواهد برخی نکات را برجسته نماید.

این موارد گناه های آموزش و پرورش ایران است

این موارد گناه های آموزش و پرورش ایران است به گزارش «تابناک باتو»؛ نوشته‌ی حاضر، به پروسه‌ی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برون‌داد ساختار آموزش و پرورش می‌پردازد و تلاش می‌کند برخی کاستی‌ها و ضعف‌هایی را در ناحیه‌ی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که می‌تواند حق مطلب را ادا کند، بلکه می‌خواهد برخی نکات را برجسته نماید. به نحو اجمال برخی از ضعف‌ها، سستی‌ها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش به قرار زیر است؛

آموزش حفظیات

به جای تفکر، به حفظیات و انباشت اطلاعات ـ که بعضا بی‌فایده و بلااستفاده است ـ تأکید می‌گردد. دانش‌آموزان را به از بر کردن ماشین‌وار محتوای نقل وامی‌دارد.
از این بدتر، آنان را به ظرف‌ها و مخزن‌هایی مبدل می‌کند که باید به وسیله‌ی معلم پر شود. هر قدر این ظرف‌ها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانش‌آموزان بهتری خواهند بود.

آموزش سکوت

نقش دانش‌آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فراگرفتن و سکوت در برابر معلم است. جایگاه و موقعیت معلم، چنان رفیع و دست‌نایافتنی می‌شود و چنان قُدسیتی به آن داده می‌شود، و از سوی دیگر، رعب‌انگیز و ترس‌آلود می‌شود که دانش‌آموز چاره‌ای جز سکوت در برابر آن نمی‌یابد. نظام آموزش و پروش غیردموکراتیک، میوه‌ی ترس و سکوت را در دهان فرهنگ می‌نهد.

این موارد گناه های آموزش و پرورش ایران است

آموزش تقلید و پیروی

در آموزش مبتنی بر سلطه، معلم می‌گوید و دانش‌آموز صرفا مجاز است که سخنان مربی‌اش را تکرار و تصدیق کند. در این شیوه‌ی آموزش، معلم، تماما زبان است و دانش‌آموز، تماما گوش. معلم، کارساز است و دانش‌آموز، کارپذیر. معلم، به منزله‌ی مراد است و دانش‌آموز به منزله‌ی مرید. در آموزش تقلیدی، پرسش و نقد ممنوع است. روحیه‌ی پرسشگری از آنِ آموزش آزادِ مبتنی بر تعامل است. در حالی که در پیروی، انفعال و خمودگی رشد می‌کند.

آموزش عدم مدارا

یکی دیگر از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش توسعه یافته، پرورش شخصیت‌های مداراگر است.
اما نتیجه‌ی آموزش و پرورش در ایران، دامن زدن به کم‌تحملی و عدم مدارا با کسانی است که اندیشه‌ی دگر دارند. هر صبحگاه، مدارس چونان پادگان‌های نظامی، از جلو نظام می‌دهند و مرگ بر این و بر آن بر زبان دانش‌آموزانش جاری شده و به کینه‌توزی‌های تاریخی دامن زده می‌شود، چگونه می‌تواند شهروندانی مداراجو و صبور تربیت کند؟!

جای خالی هنر

هنر، صرفا گذران وقت و سپری کردن ساعاتی از روز نیست. هنر، بیهوده زیستن نیست. هنر، شیوه‌ای موثر در تربیت احساسات و توسعه‌ی زیبایی‌های درون و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است. تفسیر معنابخش به جهان و هستی است. هنر، آدمی را به خویشتن نزدیک می‌کند و راه‌هایی برای تحمل رنج‌ها در اختیار آدمی می‌نهد. جای خالی هنر در روند آموزش و پروش، عمیقا احساس می‌شود. از میان هنرهای مختلف، جای خالی موسیقی، دل‌آزار است. روح‌های زمخت، نشان می‌دهد که از ظرافت‌های هنر و زیبایی موسیقی، بی‌بهره‌اند و در سرزمین رازآلود هنر گام نزده‌اند.

این موارد گناه های آموزش و پرورش ایران است

تربیت، نه برای اکنونِ

نظام آموزش و پرورش، شاگردانش را برای زندگی در جهان کنونی پرورش نمی‌دهد. زندگی "اکنونی و این‌جایی". شاگردانش را برای بنانهادن ساختار دموکراتیک پرورش نمی‌دهد. ساختار غیردموکراتیک آموزش و پرورش در ایران، ماحصلی جز شخصیت‌های غیردموکراتیک نیست. رابطه‌ی دانش‌آموز با معلم غیردموکراتیک است. گفت‌وگو به منزله‌ی فضیلتی انسانی و اخلاقی، چندان مجال بروز و ظهور نمی‌یابد.

جای خالی شادکامی

تلخ زیستن و تلخکامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده است و لذت زیستن را از شاگردان مضایقه می‌کند. شادابی و شادخواری، به نحو ضمنی و نانوشته جایی در مدارس ندارد و چندان خبری از جشن‌های شادی‌بخش در میان نیست.

ناکارآمدی

ناکارآمدی آموزش و پرورش، سبب شده است که اهداف آموزشی که برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌شود، نافرجام بماند. از این روست که حدود شش سال (در مقطع راهنمایی و دبیرستان)، زبان انگلیسی تدریس می‌شود، اما فارغ التحصیلان این نظام آموزشی حتی از بیان جمله‌ی ساده‌ی انگلیسی عاجزند. همین‌گونه است ریاضیات، فیزیک، شیمی و دیگر دروس. ناکارآمدی آموزش و پرورش سبب شده است که جریان غیررسمی آموزش در آموزشگاه‌ها و تجارتخانه‌هایی دیگر رشد کند.

علی زمانی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
1
دست نویسنده متن بایدبوسید.

یادمه دوران ابتدایی کلاس قصه گویی باموزیک داشتیم واقعآ یادش بخیر
زیبا احمدپور از تبریز
|
United States
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
1
0
واقعا نگرانم فرزنددار بشم چجوری میخوام تربیتش کنم؟ هیچی هم بلد نیستم مدارس هم اینجوری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
جای خالی آموزش زبان انگلیسی به روش های نوین و پرداخت بیش از پیش به آمورش زبان عربی که مردم اکثرا علاقه ای به آن ندارند و فایده ای هم برایشان ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
جای خالی ورزش هم را باید اضافه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل کشور پیگیری شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
1
من با نظر نويسنده در تقليد و حفظيات مخالفم. آموزش بايد با داراي چارچوب باشه. اگه بچه هر رفتاري دلش خواست انجام بده نمي تونه ذهنش شكوفا بشه. بايد ياد بگيره كه چطور ذهنش رو تو مسير درست هدايت كنه. هرچه از ذهن بيشتر كار بكشي بيشتر به فعاليت مي افته. حفظيات براي رشد ذهن خوبه. ولي اين كه چي حفظ كنه جاي تامل داره. در خصوص تقليد هم بايد بچه از يك راهنما و الگو تقليد كنه تا روش يادگيري رو بياموزه.
اگه معلمهاي خوبي براي بچه ها استخدام كنن مثل زمان ما، بچه ها از روي علاقه جذب معلم ميشن و يادگيريشون هم اصولي تر ميشه.
محمدخانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
1
بخشهائی از متن بالا قابل قبول می باشد ظاهرا نویسنده محترم دوره آموزش را به صورت کلاسیک گذرانده یا در حال اخذ مدرک می باشد.ولیکن چیزی که مهم است حمله مرتب به نظام آموزشی می باشد در حالی که ما شاهد خروجی های خوب از این نظام هستیم.کسب رتبه های برتر کنکور، رتبه های المپیادی در رشته های مختلف حضور در دانشگاه های بزرگ و مطرح جهان، دانشمندان و پرفوسورهای ایرانی و همه و همه در این نظام آموزشی دوران ابتدائی و متوسط را گذرانده اند حالا چرا باید اینگونه به این نظام آموزشی حمله کنیم و متقاضی تغییرات اساسی آن هستیم؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار