از دوستی تا ازدواج: راهکارها و چالش‌ها
کد خبر: ۱۲۴۳۴۸
تاریخ انتشار: 2018 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
آن‌ها ممکن است پس از مدتی تصمیم بگیرند که رابطه دوستی را به سطح بالاتری ارتقا دهند و با شریک عاطفیشان ازدواج کنند. اما برای تبدیل کردن دوستی به ازدواج، مشکلات و موانع متعددی بر سر راه آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از دخترها و پسرهای جوان به منظور شناخت بیشتر، رابطه دوستی به قصد ازدواج را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است پس از مدتی تصمیم بگیرند که رابطه دوستی را به سطح بالاتری ارتقا دهند و با شریک عاطفیشان ازدواج کنند. اما برای تبدیل کردن دوستی به ازدواج، مشکلات و موانع متعددی بر سر راه آن‌ها خواهد بود. مشکلاتی که در صورت نداشتن مهارت‌های کافی، باعث می‌شود رابطه مدت‌ها بدون تعهد به طول بینجامد. چه بسا روابطی که به خاطر مشکلات متعدد هیچ‌گاه به ازدواج منجر نشوند و در همان مرحله دوستی پایان یابند. در این مقاله به بررسی چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر تبدیل کردن رابطه دوستی به ازدواج وجود دارد می‌پردازیم و راهکارهایی برای آن ارائه می‌دهیم.

از دوستی تا ازدواج: راهکارها و چالش‌ها

رادیو عشق به منظور ارتقا سطح آگاهی و شناخت افراد در روابط عاطفی، دوره‌ آنلاین "تبدیل رابطه دوستی به ازدواج"برگزار می‌کند. این دوره، در ابتدا مهارت های لازم برای شناخت روحیات خود و جنس مخالف را آموزش می‌دهد، سپس در آن راهکار‌های شروع و ساختن یک رابطه‌عاطفی پایدار منجر به ازدواج بطور قدم به قدم شرح داده می‌شود و در نهایت سیاست‌های عبور از مشکلات و چالش‌های رایج در روابط دوستی بطور کاربردی ارائه می‌شود.

تصمیم برای تبدیل رابطه آشنایی به ازدواج

شاید اولین پرسشی که با آن مواجه شویم این باشد که چرا یک دختر و پسر ممکن است تصمیم بگیرند رابطه دوستیشان را به ازدواج تبدیل کنند؟ درواقع چه انگیزه ای برای تبدیل دوستی به ازدواج وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم ازدواج به عنوان یک قرارداد اجتماعی مقدس، نسبت به یک رابطه دوستی مزایای فراوانی می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد، از جمله:

  • ازدواج در اکثر جوامع و مذاهب امری مقدس و پسندیده تلقی می‌شود و مورد حمایت جامعه و خانواده‌ها قرار دارد.
  • به طوری کلی جامعه نسبت به افراد متاهل دید مثبت تری دارد وآن‌ها را پخته تر و مسئولیت پذیرتر میبیند.
  • با ازدواج، افراد می‌توانند با همکاری و پشتیبانی یکدیگر، برای رسیدن به هدف‌های مشترک تلاش کنند.
  • در ازدواج برای فرد امکان برطرف شدن نیاز جنسی از طریق رابطه زناشویی سالم و شرعی با همسر وجود دارد.
  • با ازدواج افراد می‌توانند آرامش و امنیت روانی بیشتری را تجربه کنند.
  • ازدواج یک کانون امن و پایدار است که فرد می‌تواند برای نیازهای روانی و عاطفی خود به آن رجوع کند.
  • در ازدواج افراد مسئولیت‌هایی را می‌پذیرند. این مسئولیت‌ها به رشد فردی و اجتماعی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
  • با ازدواج کردن زوج می‌توانند فرزندانی پیدا کنند و در کنار یکدیگر تربیت و پرورش آن‌ها را به عهده بگیرند.

در مسیر تبدیل دوستی به ازدواج چه چالش هایی وجود دارد؟

باتوجه به مزایایی که برای ازدواج نسبت به رابطه دوستی وجود دارد، معمولا پس از گذشت مدتی از رابطه یکی از آن‌ها یا هردو تمایل دارند دوستی را به مرحله ازدواج برساند. اما تبدیل دوستی به ازدواج همیشه آسان نیست و مشکلات و چالش های زیادی ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد. در ادامه به برخی از این چالش‌ها اشاره می‌نماییم:

مسائل اقتصادی 

یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که امروزه زوج برای رسیدن به ازدواج با آن مواجه هستند، مسائل مالی و اقتصادی است. اگر پسر از نظر مالی نتواند یک خانواده را اداره کند مسلما اقدام برای ازدواج آسان نخواهد بود. از شرایط اولیه‌ای که برای تبدیل یک رابطه عاطفی به ازدواج نیاز است این است که، دو نفر بتوانند مایحتاج اولیه زندگی مشترک مانند مسکن و اسباب خانه را فراهم کنند. به همین دلیل وقتی پسری شغل ثابتی ندارد یا به طور کلی از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه است، نمی‌تواند رسما از خانواده دختر او را خواستگاری کند.

مخالفت خانواده‌ها

موضوع مهمی که در اکثر روابط دوستی در نظر گرفته نمی‌شود، نقش خانواده‌ها در ازدواج است. روابط دوستی معمولا به دور از چشم خانواده‌ها و بدون اطلاع آن‌ها صورت می‌گیرد. اما وقتی صحبت از رساندن رابطه دوستی به ازدواج می‌شود، دیگر نمی‌توان موضوع را از خانواده‌ها پنهان کرد و نقش آن‌ها را در تصمیم‌گیری نادیده گرفت. خانواده‌ها ممکن است به دلایل متعددی با ازدواج دختر و پسر مخالفت کنند و در این صورت زوج با مشکل جدی روبرو خواهند بود. زیرا ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست بلکه پیوند دو خانواده است.

رابطه جنسی

درمورد اینکه رابطه جنسی در دوران دوستی چه عواقبی در پی خواهد داشت صحبت های زیادی شده است. با این حال بسیاری از دخترها و پسرها در این دوران رابطه جنسی دارند و توجه نمی‌کنند که رابطه جنسی در دوران مجردی می‌تواند تبعات منفی فراوانی بر فرد، بر رابطه و حتی بر زندگی مشترک آینده آن‌ها داشته باشد. به خصوص اگر این رابطه به سرانجام نرسد و به ازدواج تبدیل نشود.

ناسازگاری‌ها

بسیاری از دوستی‌ها به دلیل ناسازگاری زوج، نهایتا به شکست و جدایی منجر می‌شوند. اگر دختر و پسر در طول رابطه عاطفی نتوانند مشکلات و تضادها را در کنار یکدیگر حل کنند و مکالمات آن‌ها دائما به بحث و دعوا ختم شود، نهایتا نمی‌توانند رابطه پایداری را شکل دهند که به ازدواج ختم شود. به طور کلی به این علت که در روابط دوستی تعهد خاصی نسبت به طرف مقابل وجود ندارد، اختلاف نظرهای ساده ممکن است به راحتی سبب انصراف یکی از طرفین از ادامه رابطه و ختم نشدن دوستی به ازدواج شود. 

بی اعتمادی 

آمار نشان می‌دهد در جامعه ما بسیاری از افراد در دوران دوستی نسبت به شریک عاطفی خود بی اعتماد هستند. زیرا تصور بر این است که کسی که وارد رابطه دوستی می‌شود، احتمال دارد روابط دیگری را نیز تجربه کرده باشد یا در آینده تجربه کند. به همین علت گاهی وقتی فرد به طور جدی به ازدواج فکر می‌کند نمی‌تواند طرف مقابل را به عنوان همسر بپذیرد.

طولانی شدن رابطه دوستی 

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از روابط دوستی به آن دچار می‌شوند، طولانی شدن بیش از حد رابطه است. رابطه ای که در آن تکلیف دو نفر و برنامه ای که برای آینده رابطه دارند معلوم نیست، یا تلاشی برای فراهم شدن شرایط ازدواج نمی‌شود. گاهی یکی از دو نفر پس از مدتی به این نتیجه می‌رسد که طرف مقابل نمیتوان گزینه مناسبی برای ازدواج باشد و در کنار او آرامش و خوشبختی را تجربه نخواهد کرد، اما به علت وابستگی و یا دلسوزی قاطعیت لازم را برای اتمام رابطه به خرج نمی‌دهد. نتیجه این می‌شود که رابطه برای مدت‌ها بدون هیچ تعهد و برنامه‌ای ادامه پیدا می‌کتد، موضوعی که آسیب‌های متعددی برای زوج، مخصوصا برای دختر در پی خواهد داشت.

مشکلات روابط دورادور

گاهی دختر و پسر در فضای مجازی یا محیط دانشگاه وارد رابطه عاطفی با شخصی می‌شوند که محل زندگیش در شهر یا حتی کشور دیگری است. آن‌ها در طول دوران دوستی به این موضوع توجه ندارند، که در اکثر موارد به علت فاصله مکانی زیاد، ممکن است برای تبدیل کردن دوستی به ازدواج در آینده دچار مشکلات فراوانی شوند. ضمن اینکه در روابطی که یکی از دو نفر در دسترس نیست، دو نفر نمی‌توانند شناخت مناسب و واقع‌بینانه از یکدیگر کسب کنند.

مواجهه با چالش های تبدیل دوستی به ازدواج

به هرحال در جامعه کنونی ما یکی از روش‌های آشنایی دختر و پسر برای ازدواج، برقراری رابطه عاطفی و دوستی است. چالش‌ها و مشکلاتی که به آن اشاره شد مطمئنا یکی از دلایلی است که موجب شده آمار ازدواج و تشکیل خانواده در سال های اخیر کاهش پیدا کند و سن ازدواج بالا برود. پس لازم است تلاش بیشتری برای هموارتر شدن تبدیل رابطه عاطفی به ازدواج در ابعاد مختلف جامعه صورت گیرد. برای مثال در سطح کلان لازم است مشکلات بیکاری و اقتصادی جوانان مورد توجه بیشتری قرار گیرد. خانواده‌ها برای آسان تر شدن شرایط ازدواج تلاش بیشتری کنند و از مخالفت‌هایی که دلیل منطقی ندارد خودداری نمایند.

از دوستی تا ازدواج: راهکارها و چالش‌ها

دختر و پسری که در رابطه عاطفی قرار دارند و می‌خواهند آن را به ازدواج تبدیل کنند نیز، برای حل مشکلات و عبور از چالش‌ها می‌توانند راهکارهای زیر را بکار گیرند:

آگاهی و مهارت ارتباطی با جنس مخالف را کسب کنید

برقراری یک رابطه عاطفی سالم به قصد ازدواج، نیاز به کسب مهارت و آگاهی دارد. اگر می‌خواهید رابطه دوستی شما نافرجام نماند و منجر به شکست نشود، لازم است این مهارت‌ها را آموخته باشید. پس نسبت به تفاوت های دختر و پسر در رابطه عاطفی آگاهی لازم را کسب کنید. همچنین مهارت‌های ارتباط موثر برای رفع تنش‌ها و اختلاف نظرها را فرا بگیرید و در رابطه خود بکار ببرید.

از ابتدا نقش خانواده‌ها را در نظر بگیرید

بسیاری از مشکلاتی که در مسیر تبدیل دوستی به ازدواج ایجاد می‌شود به این خاطر است که  دختر و پسر از ابتدا نقش و اهمیت خانواده‌ها را در نظر نمی‌گیرند. پس سعی کنید از همان اوایل آشنایی، خانواده‌ها را در جریان رابطه قرار دهید و نظر آن‌ها را جویا شوید. همچنین هم کفو بودن فرهنگی و اجتماعی خانواده‌ها را بررسی کنید.

فاکتورهای عقلانی را مد نظر داشته باشید

علاقه و عشق زیاد شما به طرف مقابل برای ازدواج با او کافی نیست. اجازه ندهید احساس مانع دید منطقی و واقع‌گرایانه شما نسبت به رابطه شود. فاکتورهای منطقی مانند فاصله مکانی، هم کفو بودن اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی را در نظر بگیرید. رابطه‌ای که می‌دانید به ازدواج ختم نخواهد شد را از ابتدا شروع نکنید.

برای فراهم شدن شرایط ازدواج تلاش کنید

اگر رابطه عاطفی را به قصد ازدواج شروع کرده اید، در مدتی که شناخت کسب می‌کنید لازم است همزمان به فکر فراهم کردن شرایط ازدواج نیز باشید. در غیر این صورت علاوه بر اینکه ممکن است شریک عاطفیتان را برای ازدواج از دست بدهید، وقت و انرژی زیادی از هردوی شما گرفته خواهد شد که مسلما بر روی کیفیت رابطه نیز تاثیر می‌گذارد.

پس اگر پسری هستید که قصد جدی برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش دارد، لازم است برای رسیدن به شرایط مطلوب ازدواج تلاش بیشتری داشته باشید. مثلا اگر تا به حال به دنبال کار، درآمد ثابت، رفتن به سربازی و ... نبوده اید، اکنون باید به طور جدی این موارد را پیگیری کنید.

در یک کلام

ازدواج نسبت به رابطه دوستی مزایای فراوانی برای شخص در پی خواهد داشت. اما در مسیر تبدیل دوستی به ازدواج در حال حاضر چالش ها و مشکلاتی فراوانی قرار دارد. مسائل اقتصادی، مخالفت خانواده‌ها، ناسازگاری‌های زوج، بی اعتمادی، طولانی شدن رابطه دوستی و مشکلات روابط دورادور از جمله مشکلاتی است که ممکن است مانع تبدیل دوستی به ازدواج شود.

برای مواجهه با چالش‌ها و مشکلات تبدیل دوستی به ازدواج لازم است دختر و پسر آگاهی و مهارت ارتباطی با جنس مخالف را کسب کنند، از ابتدا نقش خانواده‌ها را در نظر بگیرند، فاکتورهای عقلانی را مد نظر داشته باشند و  برای فراهم شدن شرایط ازدواج به طور جدی تلاش کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار