حادثه برای موشک سایوز؛ فضانوردان زنده ماندند
کد خبر: ۱۲۴۰۴۱
تاریخ انتشار: 2018 October 11    -    ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

فضاپیمای «سایوز ام‌اس-۱۰» روسیه که یک فضانور روس و یک فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل می‌کرد، به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به زمین شد.

یک راکت روس که گروهی از فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل می‌کرد، پس از نقص فنی که برای شتاب‌دهنده آن حین مرحله پرتاب بوجود آمد، مجبور به توقف مأموریت خود شده و فضانوردان را به زمین بازگرداند.

بنا بر گزارش «دیلی‌میل»، فضاپیمای «سایوز ام‌اس-۱۰» ساخت روسیه از پایگاه فضایی «بایکونور» روسیه در قزاقستان عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی بود که مأموریتش ناتمام ماند.

بر اساس این گزارش، عملکرد شتاب‌دهنده این راکت سایوز در دومین مرحله پرتاب متوقف شد و سرنشینان آن در نهایت مجبور به فرود اضطراری شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، منابع پایگاه فضایی بایکونور روسیه در قزاقستان اعلام کردند که سرنشینان این فضاپیما زنده بوده و در حال فرود اضطراری هستند.

«الکسی اوچینین» فضانورد روس و «نیک هیگ» فضانورد آمریکایی از ناسا دو فضانورد سرنشین این فضاپیما، حدود ساعت ۴ بامداد امروز عازم یک مأموریت شش ماهه در ایستگاه بین‌المللی بودند که با بوجود آمدن این نقص فنی، مأموریتشان ناتمام ماند.

بنا بر گزارش «دیلی میل»، اتاقک فضاپیما با زاویه‌ای بسیار تند مراحل فرود را طی می‌کرد که تقریبا وضعیت فرود غیرعادی را ایجاد کرده بود.

بر اساس این گزارش، گروه‌های امدادی به محض وقوع این حادثه، به سمت مکان نامشخص برخورد این فضاپیما به زمین حرکت کردند.

بنا بر گزارش «بی‌بی‌سی»، فضاپیمای سایوز یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های راکت فضایی است که البته سرعت بسیار بالایی دارد.

بر اساس این گزارش، هم سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و هم سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس) تأیید کردند که حال هر دو فضانورد این فضاپیما خوب است.

در نهایت اتاقک فضاپیما که حامل فضانوردان روس و آمریکایی بود، در ۲۰ کیلومتری شرق شهر «جزقازغان» قزاقستان فرود آمد. این شهر در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شمال غربی «بایکونور» که محل پرتاب این فضاپیما بود، واقع شده است.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار