مشهورترین نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان
کد خبر: ۱۲۳۹۸۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 12    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
سپهری یک مسافر بود و در سفرهایش به شرق و غرب از فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف تاثیر گرفت. تاثیرات این فرهنگ‌ها در بوم‌های نقاشی و اشعار او مشهود است. او درباره نقاشی فرانسوی، خوشنویسی ژاپنی و بودیسم مطالعه گسترده داشت.

مشهورترین نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهانسپهری یک مسافر بود و در سفرهایش به شرق و غرب از فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف تاثیر گرفت. تاثیرات این فرهنگ‌ها در بوم‌های نقاشی و اشعار او مشهود است. او درباره نقاشی فرانسوی، خوشنویسی ژاپنی و بودیسم مطالعه گسترده داشت.

سهراب سپهری را این روز‌ها گران‌قیمت‌ترین نقاش ایران می‌دانند؛ همین چند ماه پیش بود که برای یکی از تابلوهایش بالای پنج میلیارد تومان در حراج تهران چکش زده شد. او از کودکی به نقاشی علاقه داشت و حتی برای این علاقه‌اش در مدرسه کتک هم خورد در این مسیر تحصیل و سفر کرد و نمایشگاه برگزار کرد.

جواد مجابی - منتقد هنری، شاعر و نقاش - درباره سپهری می‌گوید: سهراب سپهری تقریبا نقاشی و شعر را با هم آغاز کرد، اما شهرت شاعری او دیرتر و در نیمه دهه ۴۰ با آثاری مانند «حجم سبز» و «صدای پای آب» آغاز شد؛ این در حالی است که او در دانشکده هنر‌های زیبا تحصیل کرد و در دهه ۳۰ نمایشگاه نقاشی برگزاری می‌کرد.

گران بودن آثار سهراب سپهری ساز و کاری است که به حراجی‌ها برمی‌گردد. آن‌ها روی هر کسی دست بگذارند می‌توانند او را به عرش برسانند یا زیر فرش قایم کنند.

فروش بالای آثار نقاشی لزوما به دلیل خوب بودن اثر نقاشی نیست، ما نقاشان ضعیفی داریم که سازمان‌دهندگان حراجی‌ها هنری به کمک مجموعه‌داران و گردانندگان بازار نقاشی تصمیم می‌گیرند برای سود بیشتر آثار آن‌ها گران‌تر به فروش برود.

نقاشی‌های سهراب

سپهری در آثارش متمرکز بر طبیعت است. مطالعات او در مورد مفاهیم ذن بودایی از طبیعت و زندگی به عنوان پایه و اساس شعر و نقاشی اوست. شعر او به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، سوئدی، عربی، ترکی و روسی ترجمه شده است.

نقاشی‌هایش نیز در مجموعه‌های بزرگ جهان حضور و در نمایشگاه‌های معتبر در معرض دید تماشاگران بوده است.

مجموعه‌ای از نقاشی‌های سپهری مربوط به درختان است. او در این نقاشی‌ها بخشی از تنه درخت را به روی بوم می‌آورد و از نما‌های مختلف به آن می‌پردازد. درختان نماد سستی و ماندگاری در دنیای اویند.

مشهورترین نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

تنه درخت استوارترین بخش درخت است و او با تمرکز بر آن اشاره بر قدرت دارد. شیفتگی او در نشان دادن بخش‌های تنه، به جای مجموع درخت، عمدی بود و بر اصل سیر تکاملی تائو استوار است.

مشهورترین نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

امضای وی بر روی نقاشی‌هایش به نظر مرتضی ممیز جلوه از روحیه فروتنانه و ایرانی‌اش دارد.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

در طول عمر خود، سپهری چندین نمایشگاه انفرادی در تهران برگزار کرد، آثار او در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان مانند برزیل، فرانسه، ایالات متحده و هنر بازل نیز شرکت داشته‌اند.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

نقاشی‌های سپهری در مجموعه‌های بزرگ بین‌المللی شامل موزه هنر‌های معاصر تهران، موزه هنر متروپولیتن و گالری هنر خاکستری دانشگاه نیویورک حضور دارند.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

اگر از آخرین حضور آثار سپهری در کشور‌های دیگر شروع کنیم به دوم فروردین امسال خواهیم رسید. در یکی از معتبرترین حراجی‌های آثار هنری کریستیز دوبی آثار ایرانیان نیز حضور داشتند.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

این حراجی «هنر پساجنگ و معاصر» نام داشت. در این حضور، علاوه بر نقاشی‌های سهراب سپهری آثاری از پرویز تناولی مجسمه‌ساز و محمد احصایی خطاط به فروش رسیدند.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

در نهمین حراج تهران نیز گران‌ترین اثر نقاشی ایران به سهراب اختصاص پیدا کرد. در ۹ مهر ۱۳۹۷ تابلوی نقاشی سهراب سپهری با قیمت ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

نقاشی‌های سهراب سپهری در موزه‌های جهان

فرادید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
9
4
والا توی تابلو آخری چیزی که به 5 میلیارد بیارزه نبود! ملت چه پولهای یامفتی دارن و ولخرجی میکنند!
از فردا میشینم نقاشی میکشم، بلکه بعد از مرگم نوه و نتیجه ها حالشو ببرن... :)
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
شما کوچکترین درکی از هنر نداری دوست عزیز؛ و نقاشی که شما بکشی متاسفانه هزار تومان هم ارزش مادی نداره
امیر احمد اکبری تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
1
4
دو عدد از تابلوهاش هم در موزه بانک سپه تهران هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
7
پاسخ به ناشناس:
در آثار هنری اندیشه و آگاهی ای که هنرمند در طی فرآیند مشاهده، کاوش و سلوکش به آن دست یافته موجب ارزشمندی آن می شود نه فقط تکنیک و ظاهر بصری ای که از اثر دیده می شود.
الیته اثر منتقدان هنری را در تعیین ارزش آثار هنری نبایست نادیده گرفت.
حامد از تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
4
روحش شاد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
4
5
نقاشی های ایشان دارای ارزش هنری پایینیه - فقط به خاطر شهرت ایشان به عنوان یک شاعره که این قیمت را روی نقاشه ها گذاشتند.
این یک واقعیته
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
ایشان ابتدا به عنوان نقاشی هاشان مشهور شدند و سپس شعرهاشان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
0
0
واقعا نقاشی هاش عالیه
برخی از اثرهاش آدمو مجذوب میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار