و اما محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۳۸۲۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 10    -    ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد می‌گیرد که مطیع و سربه زیر باشد. نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه می‌کند. نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایره‌وار دارد، ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد...

تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور

کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد
کودک آلمانی «پیشرفت»
و کودک چینی «مهرورزی»

تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور به گزارش «تابناک باتو»؛ علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستان‌های کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستان‌های کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمع‌گرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته است.

او به این منظور تمامی داستان‌های کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستان‌های کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد؛

نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران
«پیشرفت» در آلمان
و «مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند.

نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است.
نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمع‌گرای شرقی مطابقت دارد. در مرتبه‌های بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین هستند.

به طور خلاصه می‌توان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مهر بورزد، بفهمد و بفهماند.
بعد از این سه نیاز که اساسا در ارتباط با دیگران (نیازهای جمعی) معنا پیدا می‌کنند، نیازهای شخصی‌تر مثل «پیشرفت» و «بازی» در چین، ظهور می‌کنند.

این در حالی است که بروز نیازها در آلمان درست وارونه چین است. در آلمان نیاز به «پیشرفت»، «بازی» و «شناخت» که نیازهای فردی و معطوف به خود هستند، در درجه اول قرار دارند و بعد از آنها نیاز «پیوندجویی» ظهور می کند.

بنابراین کودک ایرانی می‌آموزد طلب‌کننده و گیرنده (مصرف کننده و تنبل) باشد.

کودک چینی اما می‌آموزد دهنده و بخشنده (تولیدکننده و کارگر) باشد. در حالی که کودک آلمانی اساسا چیزی طلب نمی‌کند( استقلال طلب) است.

بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد می‌گیرد که مطیع و سربه زیر باشد. نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه می‌کند.
نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایره‌وار دارد، ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد و تنها برای رسیدن به‌ آن در یک خط سیر مشخص می کوشد و در نهایت هم موفق است.

در پایان نتیجه می گیریم، هر چیزی که الان هستیم، به خاطر آموزشی است که در دوران ابتدایی دیده ایم.

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احمد خواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
1
این محقق بزرگوار فقط مطالعه داشته است اگر در چین زندگی کرده باشد می داند که اطاعت پذیری از صدر تا ذیل به صورت سلسله مراتب شرط نخست اموزش در این کشور و همچنین ژاپن است .رمز موفقیت این کشورها هم کار جمعی واحترام و رعایت کامل قوانین است . درایران همه را به فهم و عمل مستقل تشویق می کنند که می شود تصمیم گیری های متنوع و نبود نظم پذیری
lمهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
بنام خدا- این کتاب فارسی دوم دبستان است. موفق باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
1
کتاب تاریخ هم یاد می دهد که چطور نژادپرست باشند. مثلا این خیلی مهمه که خوارزم با اینکه متولد شهر خوارزم هستش ولی واسه ماست یعنی کلش واسه ماست
پاسخ ها
سید
| |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
راه داشت خودتم حذف میکردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
حاکمان کشور ها هر طور که دوست داشته باشند برای مردم انشان برنامه ریزی می کنند و برای ما هم اطاعت و پیروی را برنامه ریزی کردن
عشق اروپا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
0
باید ببینیم تحلیل آلمانی ها و چینی ها از کتابهای ما مثل محقق عزیز ایرانیمان این قدر سیاه و منفی است؟؟؟؟
باز هم اثبات اینکه " ایران بدترین جای دنیا است"

به هر قیمتی دنبال امیالمان نباشیم.....
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
ایران کجاش مثل بقیه ی جهانه که کتابای درسیش بخواد باشه ??
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
کودکان این دوره و زمانه از کسی چیزی یاد نمی گیرند مگر اینکه خود بخواهند و باب میلشان باشد و نفعی در آن ببینند. گذشت آن زمانی که آنسان گذشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
0
یخ نکنی یخچال فرنگی با این تحلیل ابکی سیاه وسفیدت به همین اسانی همه چیز را تحلیل می کنی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
این کتاب از دوره پهلوی است
قدیمتر از پهلوی بچه ها ادبیات فارسی و ادبیات عرب و قران را ابتدا یاد میگرفتند بعد هم ریاضیات
دل به هم زن شده ای تابناک
وحید نادر شاگرد اتوبوس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
0
خیلی به تحقیقات لساتید ایرانی توجه نباید کرد؛ اینها سواد بالایی دارند ولی فاقد علم هستند لذا چیزی که از بچکی در ذهن دارند؛ بعنوان مطلب علمی و تحقیقی بیان می کنند ؛ اصلاح فلسفی و نگرش به زندگی زیر بنای اموزش رسمی باید باشد که در ایرل مطالب درسی خوب هستند ولی معلمان از ابتدایی ال دکتری؛ در رفتار و گفتارهای خود از زیر کار در روی و نق زنی و... یاد میدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
1
من نمی دونستم در کتاب درسی الان یک معلم زن رو به این شکل نشون داده میشه

این واقعا فاجعه است که تصویری که در کودک نقش می بنده این شکلیه !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
واقعا جالب و خند داره... مسابقه هوش ه؟؟ از تصویر کتاب که یک مدرسه مختلط بدون مقنعه با خانم معلم بی حجاب و دامن کوتاه معلومه کتاب یا مربوط به قبل از انقلابه یا این کشورهای اطراف فارسی زبان مثل تاجیک و افغان ؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv