آیا برخی افراد از بدو تولد ورزشکارند؟!
کد خبر: ۱۲۳۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
برای این که بدانیم شخصی مادرزادی ورزشکار بوده یا نه، باید اول این مفهوم را تعریف کنیم. عملکرد ورزشی یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی انسان است، چون با مراوده ی ماهیچه ها، قلب، شش ها، سیستم عصبی و مغز همراه است. هر ورزش نیز توانایی های خاص خود را می طلبد.

آیا برخی افراد از بدو تولد ورزشکارند؟!

اختصاصی «تابناک باتو»؛ همه ی ما در زندگی افرادی را می شناسیم که در ورزش نمونه ندارند. آنان از آغاز تولد بدنی ماهیچه ای و پرورده داشتند یا بدون تمرین نصف یک ماراتون را بی وقفه می دوند. با مشاهده ی این افراد، دست تسلیم بالا می آوریم و بی خیال اهداف جسمی مان می شویم و از خود می پرسیم وقتی که برای این کار آفریده نشده ام، چرا به خودم زحمت بدهم؟ اما علم ثابت میکند که بدنی که با آن به دنیا آمده اید اهمیتی به مراتب کمتر از کاری که با آن می کنید دارد.

برای این که بدانیم شخصی مادرزادی ورزشکار بوده یا نه، باید اول این مفهوم را تعریف کنیم. عملکرد ورزشی یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی انسان است، چون با مراوده ی ماهیچه ها، قلب، شش ها، سیستم عصبی و مغز همراه است. هر ورزش نیز توانایی های خاص خود را می طلبد. وزنه بردار، ژیمناست و دونده، همه ی اینها ورزشکار تلقی می شوند و با این حال همگی بدن هایی متفاوت از هم دارند.

آیا برخی افراد از بدو تولد ورزشکارند؟!

دانشمندان چندین ژن مرتبط با ورزشکاری کشف کرده اند. تا سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۰۰ متغیر ژنتیکی شناخته شده ی مرتبط با فیتنس و عملکرد فیزیکی شناسایی شده اند. برخی از اینها بدیهی هستند. مثلا قد بلند برای بازکنان بسکتبال و والیبال اهمیت دارد و ۸۰ درصد میزان قد نیز به ژنتیک شما بستگی دارد.

ژنتیک پیچیده است و ژنتیک ورزش بسیار بسیار پیچیده تر است. پس چگونه می توان گفت چه مقدار از قدرت یک ورزشکار ژنتیکی و چه مقدار با استفاده از تمرین به دست آمده است؟

آیا برخی افراد از بدو تولد ورزشکارند؟!

برای پاسخ به این گونه پرسش ها، معمولا دانشمندان به سراغ دوقلوهای مشابه می روند؛ دوقلوهایی که دی ان ای مشابه و زندگی های مختلف دارند، گزینه هایی مناسب برای بررسی تأثیر محیط بر ویژگی های ما.

دوقلوهای یکسان و ۵۲ ساله ی ۱ و ۲ را در نظر بگیرید. شماره ی ۱ مربی دو و میدانی مدرسه بوده و بارها در ماراتون ها و سه گانه های مختلف شرکت کرده است. شماره ی ۲ یک راننده ی کامیون است که هیچ سر و کاری با ورزش نداشته است. محققان تست هایی انجام دادند تا فرق بدن این دو را با وجود شباهت های ژنتیکی شان تشخیص دهند. وزن شماره ی یک ده کیلوگرم کمتر بود و ۸.۶ درصد چربی کمتری نسبت به شماره ی دو داشت. استقامت هوازی شماره ی یک بیشتر بود و کلسترول، قند خون و فشار خون پایینتری داشت.

آیا برخی افراد از بدو تولد ورزشکارند؟!

نتیجه ی این مطالعه برای همه ی ما این است: عادات مهم اند. با عادات خوب، صرف نظر از ژنتیکتان، می توانید زندگی سالم و بدنی پرقدرت داشته باشید؛ همان گونه که با عادات بد حتی ممکن است یک بدن با پتانسیل بالا و ژنتیک خوب را تلف کنید.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
1
پسر عارف که اینجوری بوده احتمالش زیاده :)
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار