کلیسایی که همه را میخکوب می‌کند!
کد خبر: ۱۲۳۳۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 October 10    -    ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
در محله تولو هلسینکی، پایتخت فنلاند و در میان خانه‌های مسکونی معمولی، جاذبه‌ای قرار گرفته که همه را میخکوب می‌کند. یک ماشین بیگانه غول پیکر که از خواب عمیق بیدار شده و راه خود را از درون زمین، جایی که هزاران سال در آن خوابیده، به بیرون پیدا کرده است. حفره غول پیکری که سنگی است و همه را به فکر وا می‌دارد.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کندبه گزارش «تابناک با تو»؛ در محله تولو هلسینکی، پایتخت فنلاند و در میان خانه های مسکونی معمولی، جاذبه ای قرار گرفته که همه را میخکوب می کند. یک ماشین بیگانه غول پیکر که از خواب عمیق بیدار شده و راه خود را از درون زمین، جایی که هزاران سال در آن خوابیده، به بیرون پیدا کرده است. حفره غول پیکری که سنگی است و همه را به فکر وا می دارد.

اما این چیزی که می بیند، یک موجود اسرار آمیز یا محل موجودات فرازمینی نیست؛ بلکه جایی برای عبادت است. کلیسای تمپلیاکیو فنلاند بنایی است که سنگی بودندش، آن را متفاوت از بسیاری از کلیساهای جهان کرده، تا جایی که گردشگران زیادی هرساله به هلسینکی می آیند تا از این جاذبه دیدنی بازدید کنند. 

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

مقدمه ای بر کلیسای تمپلیاکیو فنلاند

کلیسای تمپلیاکیو فنلاندکه در زبان محاوره به کلیسای سنگی معروف می باشد، درست توسط حفاری هایی درون سنگ ها ایجاد شده است. سازه این بنا از خیابان به سختی قابل مشاهده می باشد، زیرا تنها بخشی از گنبد مس اندود آن از بالای سنگ ها بالاتر رفته است. بیشتر سازه این کلیسا در زیر زمین وجود دارد، جایی که نور طبیعی خورشید از دورتادور سقف آن به داخل تابیده و فضا را روشن می کند و دیوار سنگی ضخیمی سراسر کلیسا را محاصره کرده است.

سنگ های زمخت و سخت دیواره های نمای داخلی کلیسا، حالت آکوستیک فوق العاده ای ایجاد می کنند، به صورتی که انگار یک گروه خواننده درون کلیسا اجرا دارند.

کلیسای تمپلیاکیو توسط دو برادر معمار به نام تیمو و تومو سومالاینن (Timo and Tuomo Suomalainen) طراحی شده و در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد. اینطور تخمین زده شده که هر ساله حدود نیم میلیون نفر به هلسینکی می آیند تا کلیسای تمپلیاکیو فنلاند دیدن را ببینند.

تاریخ و معماری کلیسای تمپلیاکیو

نقشه های ساخت کلیسا تقریبا از اوایل دهه ۱۹۳۰ آغاز شد؛ در آن زمان یک قطعه زمین برای آن در نظر گرفته شد و مسابقه ای برای طراحی آن، به وجود آمد. در دور دوم مسابقات، طرح شخصی به نام جی. اس. سیرن برنده شد و سپس ساخت کلیسا آغاز گشت. اما این نقشه در سال ۱۹۳۹ در مراحل اولیه ثابت ماند و ادامه پیدا نکرد، آن هم به دلیل آنکه جنگ جهانی دوم شروع شده بود.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

ارگ کلیسای سنگی فنلاند

بعد از آنکه جنگ به اتمام رسید، مسابقه دیگری در سال ۱۹۶۱ به راه افتاد که برنده آن، تیمو و تومو سومالاینن، برادران معمار بودند. به خاطر دلایل اقتصادی، نقشه ارائه شد کمی از لحاظ ساختاری کوچک شد و زمینی که برای ساخت کلیسا در نظر گرفته بودند نیز، حدود یک چهارم از طرح اصلی آن کاهش یافت. در نهایت، ساخت کلیسای تمپلیاکیو فنلاند در فوریه سال ۱۹۶۸ شروع و این کلیسای سنگی در سپتامبر ۱۹۶۹، تکمیل شد.

کلیسا به دلیل حالت آکوستیک عالی آن، به طور مرتب به عنوان محلی برای کنسرت استفاده می شود. کیفیت صوتی اینجا، به خاطر سطوح سنگی خشن و عملا خالص اطراف آن است. دیوارهای سنگی نمادین ورودی کلیسا، در رقابت اصلی گنجانده نشده بود، حتی با اینکه برادران سومالاینن این ایده را در نظر داشتند، آنها معتقد بودند که برای داوران رقابت این موضوع بسیار افراطی خواهد بود.

اما زمانی که رهبر اکستری به نام پاوو برگرلاند، دانش آکوستیک خود را در مورد بهترین سالن های موسیقی ارائه داد و مائوری پارجو، مهندس آکوستیک در مورد دیواره ها با برادران سومالاینن صحبت کرد، آن ها متوجه شدند که اگر دیوارهای کلیسا را همینطور به حالت طبیعی باقی بگذارند، همه نیازهای یک سالن موسیقی در اینجا برآورده می شود.

همانطور که گفته شد، کلیسای تمپلیاکیو فنلاند یکی از بهترین جاذبه های توریستی فنلاند است که در قبل هلسینکی قرار دارد. حفظ ساختار اصلی مربع، مفهوم اساسی ساختمان است و انتخاب منحصر به فرد شکل کلیسا، آن را مورد علاقه متخصصان و علاقه مندان به معماری ساخته است.

صندلی و مبلمان کلیسای تمپلیاکیو فنلاند هم توسط معماران طراحی شده است. سازنده ارگ کلیسایی، ویکو ویرتانن (Veikko Virtanen) ارگ این کلیسا را ساخته که ۳۰۰۱ لوله دارد. هیچ زنگی در کلیسا وجود ندارد و موسیقی زنگ دار از قبل ضبط شده ای توسط تانلی کوسیستو، توسط بلندگوهایی در فضای خارجی کلیسا در زمان های مورد نیاز پخش می شود.

جاذبه های اطراف
آموس رکس | Amos Rex

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

موزه هنر آموس اندرسون

موزه هنر آموس اندرسون (ساخته شده در سال ۱۹۶۵) یکی از بزرگترین موزه های هنری خصوصی در فنلاند است. این موزه در سال ۱۹۳۶ ساخته شده و یک ساختمان معروف معماری مدرن فنلاند است. این موزه برای ۵۰ سال است که به صورت خصوصی کار می کند و قرار است که در پروژه Lasipalatsi به مرحله جدیدی منتقل شود.

مجموعه های ریتز فاوندیشن | The Reitz Foundation’s collections
مجموعه های ریتز فاوندیشن در خانه سابق توسعه دهنده و هنرمند، لوری ریتز نمایش داده می شود که در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک موزه هنر افتتاح شد.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

مجموعه های ریتز فاوندیشن

این موزه، آثاری از هنرهای زیبای فنلاند را به طور برجسته از قرن ۱۹ تا ۱۷ و همچنین اسلحه های آنتیک و ساعات های قدیمی قرن ۱۶ به بعد را نشان می دهد. امروزه این موزه آثار مهمی از تاریخ هنر فنلاند و همچنین یک مجموعه منحصر به فرد از نقره های آنتیک فنلاند را نمایش می دهد. دیگر اقلام قابل توجه در مجموعه، سلاح هایی از اوایل قرن ۱۶ میلادی، چینی های مایسن و سورز (Meissen and Sèvres porcelain) و ساعت‌های عتیقه است.

موزه ملی فنلاند | National Museum of Finland
یکی دیگر از جاذبه هایی که در نزدیکی کلیسای تمپلیاکیو فنلاند قرار دارد، موزه ملی است که حتما باید حتی برای معماری آن هم که شده، از آن بازدید کنید.

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند، کلیسایی که همه را میخکوب می کند

این موزه در یک ساختمان قدیمی با قدمتی از سال ۱۹۱۰ برمی گردد که خودش نشان دهنده آثار هنری-معماری فنلاندی است و در آن می توانید تاریخ فنلاند را از زمان قرون وسطی تا قرن ۱۹ مشاهده کنید. بخش قلمرو (The Realm) موزه، با تمرکز بر قرن های ۱۳ تا ۱۹، جزئیات تاریخ فنلاند را تحت حاکمان مختلف نشان می هد. نمایشگاه جدیدی نیز که به ماقبل تاریخ اختصاص دارد، به زودی قرار است که در موزه ملی فنلاند افتتاح شود.

منبع: بیتوته

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
0
یعنی الان بریم فنلاند کلیسا و جاذبه های اطرافش رو ببینیم؟!!
تو این سرما اینم شد خبر!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار