گوشت های قربانی را تازه تازه نخورید
کد خبر: ۱۲۲۹۹
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
دکتر حسین بیگلری بر ذبح بهداشتی دام جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ویژه تب مالت، تب کریمه کنگو، سیاه زخم و کیست هیدراتیک تاکید کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری با همکاری دامپزشکی مکانهایی را در سطح شهر جهت عرضه و ذبح بهداشتی دام در عید قربان در نظر گرفته‌‎اند، از مردم خواست تا حتما دام خود را از این مراکز تهیه کرده و در همین مراکز نیز ذبح کنند.

بیگلری توصیه کرد: افرادی که خارج از این مراکز اقدام به تهیه دام و یا ذبح دام می‌کنند حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی دام خود را تهیه کرده و حتما از سلامت دام قربانی مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه در برخی بیماریها از جمله تب کریمه کنگو نمی‌توان از روی ظاهر دام بیماری آن را تشخیص داد، گفت: در همین راستا توصیه اکید ما این است که افراد از مراکز معتبر و مطمئن دام خود را تهیه کنند.

این مسئول همچنین توصیه کرد: افرادی که ذبح دام را انجام می‌دهند حتما از وسایل محافظتی مانند عینک، روپوش، دستکش و چکمه استفاده کنند.

بیگلری از این افراد خواست تا از پراکنده کردن امحا و احشا بدن دام در محیط خودداری کنند و گفت: این کار علاوه بر آلوده ساختن محیط زیست، در صورت آلوده بودن دام، احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد پس از ذبح دام در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت نیز تمام نکات بهداشتی را رعایت کرده و از وسایل محافظتی مانند دستکش استفاده کنند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: همچنین توصیه می‌شود افراد پس از ذبح دام از مصرف بلافاصله گوشت آن خودداری کنند و اجازه دهند گوشت به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال بماند.

وی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا به واسطه جمود نعشی در فرآیندی به نام گلیکولیز تمامی میکروبهای احتمالی گوشت از بین بروند.

وی همچنین توصیه کرد: افراد پس از طی این مدت حتماً قبل از مصرف گوشت، طی زمان پخت از مغز پخت شدن آن مطمئن شوند و اطمینان حاصل کنند تمام قسمت‌های گوشت به قدرکافی مغز پخت شده است.

بیگلری افزود: این توصیه‌ها بویژه برای استفاده از امحا و احشای بدن دام ضروری است. به ویژه برای جگر که عضو پرخون بدن دام است و باید پس از شستشوی بسیار، مرحله پیش سرد در یخچال برای آن رعایت شده و پخت آن با دقت بیشتری انجام شود.
باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار