رصد التهابات گسترده در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا
کد خبر: ۱۲۲۹۶۷
تاریخ انتشار: 2018 October 01    -    ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه‌ی علمی انجام شده توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری گروهی از دانشگاه پزشکی کارولینسکا اینستوت سوئد، التهاب مغزی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا را برای اولین بار به اثبات رساند.

رصد التهابات گسترده در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا

رصد التهابات گسترده در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا «اختصاصی تابناک باتو»؛ گروهی از محققان به کمک تکنولوژی تصویربرداری پت اسکن، التهابات گسترده‌ای را در مغز بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا رصد کردند. در این مطالعه‌ی علمی، روش تصویربرداری پت اسکن یا همان برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET)، افزایش فعالیت سلول‌های گلیال مرتبط با میزان خستگی را آشکار کرد.

رصد التهابات گسترده در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا

این تصویر ترکیبی ام آر آی (MRI) و پت اسکن (PET)، نواحی از مغز بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا را نشان می‌دهد که دارای افزایش فعالیت سلول‌های گلیال هستند.

مطالعه‌ی علمی انجام شده توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری گروهی از دانشگاه پزشکی کارولینسکا اینستوت سوئد، التهاب مغزی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا را برای اولین بار به اثبات رساند. بیماری فیبرومیالژیا به دلیل پیچیدگی‌ها و عدم حصول اطلاعات مؤثر برای پزشکان و محققان علم پزشکی، چندان شناخته شده نیست. این گزارش علمی در مجله‌ی «مغز، رفتار و ایمنی» (Brain, Behavior and Immunity) به صورت آنلاین منتشر شده است.

دکتر مارکو لوجیا از مرکز تصویربرداری بیومدیکال مارتینوس در بیمارستان ماساچوست و سرپرست ارشد این تحقیق علمی اظهار کرد: «ما گزینه‌های درمانی خوبی برای بیماری فیبرومیالژیا نداریم و به همین دلیل، تشخیص یک هدف درمانی بالقوه می‌تواند به ایجاد درمان‌های مبتکرانه و مؤثرتر ختم شود. بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا با یک برچسب همیشگی مواجه می‌شوند و اغلب به آنها گفته می‌شود که تمام علائم آنها ساخته و پرداخته‌ی ذهن آنهاست. کشف تغییرات عینی مواد شیمیایی عصبی یا همان تغییرات نوروکمیکال در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می‌تواند به کاهش این نوع دیدگاه کمک کند.»

رصد التهابات گسترده در مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا

دکتر لوجیا، استادیار رادیولوژی دانشکده پزشکی هاروارد، همچنین افزود: «فعالیت سلول‌های گلیال مشاهده شده در این مطالعه علمی که منجر به آزادسازی واسطه‌های التهابی می‌شوند، مسیرهای درد را تحریک و به بروز علائمی همچون خستگی مفرط کمک می‌کند.»

دکتر لوجیا در ادامه اظهار کرد: «قابلیت تجمیع توان علمی و تحقیقاتی همکاران ما در دانشگاه پزشکی کارولینسکا بسیار شگفت انگیز است. این قابلیت از این لحاظ شگفت انگیز است که در هم آمیختن داده‌ها و مشاهده نتایج مشابه در دو پایگاه، اعتبار نتایج به دست آمده را به نوعی تضمین می‌کند.»

مترجم: وحید کوکبی حمیدپور

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار