به گزارش «تابناک باتو»؛ مدرسه پس از خانواده، نقش عمده ای در «تربیت جنسی» دانش آموزان دارد
با بازگشایی مدرسه ها، یکی از دغدغههای خانوادهها و مدارس، تربیت جنسی دانش آموزان مطابق با آموزههای اسلامی است و با تغییر در نحوه زندگی و گستردگی وسایل ارتباط جمعی همچون گوشیهای همراه که حاوی فیلم، عکس و دسترسی نامحدود به اینترنت هستند، پرداختن به آن امری ضروری به نظر می رسد.
تصویر مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده ای در «تربیت جنسی» دانش آموزان دارد
تربیت جنسی را به صورت های گوناگون تعریف کردهاند، گروهی معتقدند تربیت جنسی، «انتقال اطلاعات و مسائل جنسی» است. از این جهت، معلمان و مربیان باید از یک رشته معلومات آگاهی داشته باشند و آنچه را در این باره می دانند، به فرد منتقل کنند. برخی دیگر، تربیت جنسی را صرفاً به معنی آموزش جنسی نمی دانند، بلکه تربیت جنسی را فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گونه ای می دانند که همراه با استفاده لازم از این غریزه، از انحراف ها و لغزش های جنسی نیز پیش گیری شود.
به نظر میرسد تعریف دوم کامل تر از تعریف اول باشد، زیرا اگر فرد را با مجموعه ای از اطلاعات در زمینه ای خاص رها کنیم، به رشد و کمال او کمکی نشده است. چه بسا همین اطلاعات جنسی، موجب رشد (بلوغ) زودرس غریزه جنسی و در نتیجه انحراف او شود.
تربیت جـنسی مـانند هـر تربیت اصیل دیگری بایستی به جا و به موقع خود انـجام شود، نه زودتر از زمانی که لازم است و نه دیرتر از آن. تـربیت جـنسی بـاید حتی از سالهای قبل از دبستان آغاز شود و کودک در هر مرحله از سنین عمر خـود، اطـلاعات جـامعتری در اینباره کسب کند.
متأسفانه بیشتر نوجوانان جامعه ما در دستیابی به منابع معتبر موضوعات جنسی با محدودیت مواجه بوده و در این زمینه نه تنها آموزشهای موثر را دریافت نکرده، بلکه برای آنها دورههای آموزشی مورد نیاز نیز طراحی و برنامهریزی نشده است. این موضوع آنجا اهمیت مییابد که در اغلب موارد مهمترین منابع نوجوانان در دستیابی به اطلاعات جنسی، دوستان و همسالان و رسانههای تصویری همچون شبکههای ماهوارهای و پایگاههای اینترنتی و تصاویر و صحنههای هرزهنگاری است.
برخی یافتهها نشان میدهند، نوجوانان به طور متوسط چهار روز در هفته و هر روز حداقل به مدت 2 ساعت در مقابل یک صفحه الکترونیکی (تلویزیون، رایانه، گوشی تلفن همراه و ...) قرار دارند. این یافتهها به رابطهای نیرومند بین برنامههای ارائه شده در رسانه و رفتار جنسی نوجوانان اشاره دارند، به طوری که نشان می دهند تلویزیون نه تنها میتواند به شیوهای قدرتمند بر نگرشها، ارزشها و باورهای نوجوانان اثر داشته باشد بلکه بر شروع زود هنگام رفتارهای جنسی یا به تأخیر انداختن آن نیز موثر باشد.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که در واقع یکی از دغدغههای خانوادهها و مدارس، تربیت جنسی دانش آموزان مطابق با آموزههای اسلامی است و با تغییر در نحوه زندگی و گستردگی وسایل ارتباط جمعی همچون گوشیهای همراه که حاوی فیلم، عکس و دسترسی نامحدود به اینترنت هستند، پرداختن به آن امری ضروری به نظر می رسد.
موضوع تربیت جنسی در کنار تعلیم و آموزش، یکی از اهداف مدارس بوده که وجود مربیان مشاوره و اختصاص برنامههای آموزشی، نشانه نیاز، ضرورت و اهمیت این مسأله در مدارس است و می تواند در کنترل و پیشگیری از انحرافات اخلاقی مؤثر باشد. در حقیقت نهاد مدرسه بعد از خانواده، نقش عمده ای در اهداف عالی تربیتی و آموزشی دانش آموزان دارد و اگر هر دو نهاد مدرسه و خانواده به صورت هماهنگ و هم افزا در مسائل اعتقادی، تربیتی و آموزشی همکاری یکسان و مستمری داشته باشند، می توانند خصلتهای نیک را در دانش آموزان تقویت کرده و رفتارهای نابهنجار را اصلاح کنند.
بنابراین معلمان میتوانند شیوه تفکر، روش تحلیل، کاوشگری و خلاقیت دانش آموزان را در حوزه علوم انسانی، اخلاقیات و دین بالابرده و آنها را در برابر فرهنگ بیگانه و مهاجم، حفظ کنند. آنچه در حوزه آموزش موضوعات جنسی اهمیت مییابد تدوین و ارائه برنامههای مداخلاتی ویژه برای این جمعیت است که بتواند از یک سو با درگیر کردن مربیان و والدین، از برخوردهای سلیقهای و تنبیهی بکاهد و از سوی دیگر سلامت جنسی دانش آموزان را بهبود بخشد.
مسئولین مدارس می توانند در زمینه تربیت جنسی از روش هایی چون مطرح کردن مباحث مربوط به دوران بلوغ و علائم آن، مسائل مربوط به حجاب و اهمیتی که اسلام به رعایت حجاب ، به ویژه برای دختران می دهد، خلاصه ای از مسائل مربوط به محارم، آگاهی دادن درباره نقش جنسیتی، احکام مربوط به عادات ماهانه (برای دختران) و احکام مربوط به احتلام (برای پسرها) به مدد دانش آموزان بروند.
علاوه بر موارد ذکر شده، مربیان و مشاوران از مواردی چون آشنایی کامل تر با تغییراتی که از نظر جسمانی و روانی در دروان بلوغ در فرد ظاهر می شود، آموزش هایی در رابطه با معاشرت ها، آمد و شدها، لمس کردن ها و اختلاط ها، آموزش های اخلاقی برای پاسداری از شرافت خود، نشست و برخاست ها، آموزش راه های کنترل و تعدیل غریزه جنسی و آشنا کردن دانشآموزان با فلسفه وجودی تمایل جنسی در آدمی نیز غافل نشوند.
جام جم آنلاین