مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهان
کد خبر: ۱۲۲۸۸۲
تاریخ انتشار: 2018 September 30    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
این سونامی جان حدود ۵۰ هزار تن در کشور‌های دیگر را گرفت، به طوری که تعداد کل کشته‌ها را به حدود ۲۲۰ هزار نفر رساند و بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ بشری را رقم زد. با اینکه فاصله زمانی فرود آمدن امواج این سونامی بر کشور‌های مختلف طولانی بود و ساعت‌ها طول می‌کشید تا امواج به کشور‌های بعدی برسند،...

 مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهانبه گزارش «تابناک باتو»؛ ده‌ها تن در پی زلزله شدید و سونامی در شهر پالو در اندونزی کشته شدند. این سونامی با امواج یک و نیم متری همراه بود. ویدئو‌های وحشت آوری که از این حادثه منتشر شده است نشان می‌دهد امواج ناشی از سونامی باعث ویران شدن چندین ساختمان و مسجد شده است.

خبرگزاری فرانسه همزمان با این حادثه مرگبار به مرگبارترین سونامی‌هایی که در یک قرن گذشته ثبت شده، پرداخته است.

مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهان

اَبَرزلزله استان آچه در اندونزی

مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهان

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۴ یک زلزله ۹.۱ ریشتری در آچه که در شمال جزیره سوماترا دراندونزی است به وقوع پیوست. سونامی ناشی از این زلزله تا مناطق ساحلی سومالی پیش رفت. امواج این سونامی چند کشور در اطراف اقیانوس هند را تحت تأثیر قرار داد و بیش از ۱۷۰ هزار تن را در اندونزی (بیشتر جمعیت استان آچه) به کشتن داد.

این سونامی جان حدود ۵۰ هزار تن در کشور‌های دیگر را گرفت، به طوری که تعداد کل کشته‌ها را به حدود ۲۲۰ هزار نفر رساند و بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ بشری را رقم زد. با اینکه فاصله زمانی فرود آمدن امواج این سونامی بر کشور‌های مختلف طولانی بود و ساعت‌ها طول می‌کشید تا امواج به کشور‌های بعدی برسند، هیچ هشداری پیش از وقوع سونامی در این کشور‌ها داده نشد و فرصتی برای تخلیه مردم وجود نداشت. بر اساس تحقیقات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زلزله برابر با ۲۳ هزار عدد از بمب‌های اتمی آمریکا که بر هیروشیما فرود آمدند، انرژی آزاد کرد.

سونامی ۱۱ مارس ۲۰۱۱ در ژاپن

مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهان

در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ زلزله‌ای ۹ ریشتری در ژاپن رخ داد و سونامی ناشی از این زلزله جوامعی را که در ساحل شمال شرقی این کشور زندگی می‌کردند ویران کرد. در این حادثه دیواری از آب که با سرعت یک جنگنده حرکت می‌کرد هر چه سر راهش بود را نابود کرد و ۱۹ هزار نفر را به کشتن داد. آب ناشی از سونامی وارد راکتور‌های هسته‌ای نیروگاه «فوکوشیما دای‌ایچی» شد و بدترین حادثه اتمی از زمان وقوع چرنوبیل (۱۹۸۶) تا آن زمان را رقم زد. تاثیر روانی این حادثه بر مردم این منطقه هنوز هم وجود دارد و حتی برخی از حادثه دیده‌ها هنوز هم در مکان‌های موقت ساکن هستند.

وحشتناک‌ترین زلزله جهان در شیلی

مرگبارترین سونامی‌ها از سراسر جهان

قدرتمندترین زلزله‌ای که تاکنون ثبت شده با قدرت ۹.۵ ریشتری شیلی را در سال ۱۹۶۰ ویران کرد و سونامی حاصل از آن جهان را تحت تاثیر قرار داد. بیش از ۵۷۰۰ نفر در شیلی کشته شدند و وقتی امواج به هاوایی رسید ۶۱ تن نیز در آنجا جانشان را از دست دادند. ویرانی‌های این سونامی به ژاپن هم رسید که ۱۴۲ تن در آنجا کشته و ۱۶۰۰ ساختمان ویران شدند. بازماندگان این سونامی در سال ۱۹۶۰ گفتند ارتفاع امواج ناشی از آن به ۵ متر می‌رسیدند.

سونامی خلیج مورو در نیمه شب ۱۷ اوت ۱۹۷۶

نیمه شب ۱۷ اوت ۱۹۷۶ یک زلزله ۷.۹ ریشتری در نزدیکی جزایر «میندانائو» و «سولو» رخ داد که سونامی ناشی از آن امواج ۵ متری به دنبال داشت. این امواج هزاران نفر را در خواب بلعید. آمار‌های رسمی نشان داد این امواج بین ۵ تا ۸ هزار نفر را کشت. این اتفاق بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ فیلیپین بود.

سونامی زلزله‌های دوقلوی پاپوآ گینه نو در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸

در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ دو زلزله ۷ ریشتری پاپوآ گینه نو را لرزاند. این دو زلزله دو سونامی را بوجود آورد که ۳۰ کیلومتر از ساحل شمالی این کشور را درنوردید و ۷ روستایی که سر راهشان بود را ویران کرد. آمار رسمی مرگ ۲ هزار نفر در پی این حادثه را ثبت کرده است، حال آنکه منابع محلی آمار کشته‌ها را بین ۶ تا ۸ هزار تخمین زده اند. بیش از ۱۲ هزار تن در پی این حادثه آواره شدند.
فرانس 24

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار