پیش بینی بارندگی بیش از حد نرمال برای مهرماه
کد خبر: ۱۲۲۸۱۰
تاریخ انتشار: 2018 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی بارش و دمای پاییز ۹۷ را پیش‌بینی کرد و گفت: در ماه جاری در اغلب مناطق کشور به‌ویژه در غرب و شمال غرب بارندگی بیش از حد نرمال خواهد بود. در آبان‌ و آذرماه نیز بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور درحد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

ایمان بابائیان در مورد وضعیت بارش ایران طی ماه‌های آینده اظهار کرد: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی و شرایط پدیده‌های دورپیوندی در مجموع بارش کل کشور در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۷ در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی در پاییز سال جاری بیشترین بارش‌ها در نیمه شمالی و زاگرس رخ می‌دهد همچنین در این بازه سه ماهه انتظار داریم که بارش‌ها در شمال، غرب و شمال غرب در شرایط نرمال باشد.

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه در ماه جاری در اغلب مناطق کشور به ویژه در غرب و شمال غرب بارندگی بیش از نرمال خواهد بود،اظهارکرد: در آبان‌ماه نیز بارش‌ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود البته انتظار داریم که در بخش‌هایی از جنوب غرب بارش‌ها کمتر از حد نرمال باشد.

بابائیان افزود: پیش‌بینی می‌شود که بارش‌های آذرماه در حد نرمال باشد. همچنین بارندگی در اولین ماه زمستان سال جاری در بخش‌هایی از غرب کشور متمایل به کمتر از نرمال و در بهمن‌ماه با فعال‌تر شدن سامانه‌های جنوبی، بارش در محدوده نرمال خواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین در مورد وضعیت دمایی ایران طی ماه‌های آینده اظهار کرد: در پاییز میانگین دمای مناطق شمالی و غربی در حدود نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در شرق کشور تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت درست منابع آب کشور اظهار کرد: با اینکه پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بارشی در فصل پاییز در حد نرمال باشد اما کشورهمچنان با خشکسالی شدید آب‌شناسی (هیدرولوژی) مواجه خواهد بود بنابراین مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سهم استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی با هدف پایداری منابع آب یک ضرورت است.

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی همچنین با اشاره به وابستگی آب‌ مورد نیاز سیستان و بلوچستان به بارش‌های افغانستان تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش بیش از حد نرمال در حوزه رشته کوه هندوکش افغانستان و به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از منابع آب استان سیستان و بلوچستان وابسته به وضعیت بارش خارج از کشور وابسته است، ترمیم منابع آب این استان در سال جاری به مقدار زیاد بستگی به تلاش‌ها برای دریافت حق‌آبه از هیرمند دارد.

بابائیان در پایان در مورد وضعیت بارشی کشور طی سال آبی ۹۷-۹۶ گفت: تا پایان شهریورماه ۹۷ (پایان سال آبی ۹۷-۹۶) داده‌های ثبت شده در شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی حاکی از کاهش ۲۸ درصدی بارش نسبت به شرایط نرمال است.

همچنین در سال زراعی که به تازگی به پایان رسیده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد به ترتیب با ۷۵، ۶۷، ۶۶، ۵۶ و ۵۳ درصد بیشترین کاهش بارش را نسبت به حد نرمال داشتند. در این بین تنها دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ۲۴ و ۲۰ درصد بارش بیش از حد نرمال را تجربه کردند. نقشه خشکسالی نشان از وقوع خشکسالی شدید تا بسیار شدید در غالب استان‌های کشور را دارد که گویای شرایط بحرانی منابع آب است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار