کلاهبرداری در پوشش فیزیکدان هسته‌ای +عکس
کد خبر: ۱۲۲۷۶۷
تاریخ انتشار: 2018 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

مرد جوان در نقش فیزیک دان هسته‌ای و خواستگار عاشق پیشه، دختران را هدف قرار می‌داد و سپس به بهانه‌های مختلف دست به کلاهبرداری میلیونی می‌زد.

 سرهنگ جهانگیر تقی پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران در توضیح این خبر گفت:: " روز ۹ مرداد امسال پرونده‌ای از شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳ تهران به اداره ۱۳ پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که در آن خانم ۳۰ ساله‌ای به عنوان شاکی پرونده در پلیس آگاهی حاضر شد و بیان کرد که او و اعضای خانواده اش توسط مردی به نام علیرضا هدف کلاهبرداری قرار گرفته اند ".

کلاهبرداری در پوشش فیزیکدان هسته‌ای +عکس


زن جوان به ماموران گفت: " از طریق شبکه فیس بوک با شخصی به نام علیرضا. الف. آشنا شدم که مدعی بود دارای اقامت دایم در کشور آمریکاست و دانشمند فیزیک هسته‌ای است که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی به ایران دعوت شده است. مدت کوتاهی از طریق فیس بوک با یکدیگر در ارتباط بودیم و پس از آن این ارتباط به ملاقات حضوری ما دو نفر منجر شد. پس از مدتی بنده به ایشان علاقه‌مند شدم و در همین مدت کوتاه علیرضا به من پیشنهاد ازدواج داد و به این بهانه وارد خانواده ام شد و با نشان دادن ظاهری کاملا آراسته و بسیار موجه توانست اعتماد اعضای خانواده ام را نیز جلب کند. چندین نوبت در خصوص محل اقامت علیرضا در تهران، من و خانواده ام از او سوال کردیم که او مدعی بود، در هتل‌های [ چند ستاره]نظیر استقلال، آزادی و ... برای او یک سوئیت پیش بینی شده، اما به واسطه حساسیت کاری باید هر بار پس از گذشت مدت کوتاهی محل اقامت اش را در هتل‌ها تغییر دهد، به همین دلیل هم اکنون عملا نشانی مشخصی از وی در اختیار ما نیست ".


شاکی پرونده در خصوص نحوه کلاهبرداری
"علیرضا. الف" از وی و اعضای خانواده اش به کارآگاهان گفت:: " پس از گذشت چند روز از زمان موافقت خانواده ام با پیشنهاد ازدواج علیرضا، یک روز وی مدعی شد که به واسطه ارتباطاتی که با برخی مدیران رده بالا دارد، می‌تواند با شرایطی ویژه اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی برای من و اعضای خانواده ام کند. با استقبال از این پیشنهاد، اعضای خانواده و حتی تعدادی از بستگان نزدیک بنده بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان ثبت نام اولیه برای سفارش خودرو به علیرضا پرداخت کردیم، اما با گذشت چند روز، ناگهان گوشی تلفن همراهش خاموش شد و ما دیگر از وی هیچ اطلاعی نداریم".


وی در خصوص سرقت طلاجات خود و همچنین اعضای خانواده اش نیز به کارآگاهان گفت:: " چند روزی از خاموش شدن گوشی تلفن همراه علیرضا می‌گذشت و در این مدت تصور ما این بود که به دلیل حساسیت پروژه تحقیقاتی که علیرضا از آن صحبت کرده بود، او تلفن همراهش را خاموش کرده، اما یک شب زمانی که من و مادرم برای رفتن به مهمانی قصد استفاده از جواهرات و طلاجات خود را داشتیم، متوجه شدیم که تمامی طلاجات مان سرقت شده و آن زمان بود که فهمیدیم علیرضا علاوه بر کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون تومانی، همه طلاجات من و دیگر اعضای خانواده ام را سرقت کرده است ".


با بررسی پرونده‌های مشابه در تهران و دیگر شهرستان ها، کارآگاهان اداره ۱۳ پلیس آگاهی اطلاع یافتند که علاوه بر تهران، در تعداد دیگری از شهرستان‌ها از جمله در شهر‌های مشهد، اصفهان و کرمان نیز دقیقا به همین شیوه و شگرد و تحت عنوان "سرمایه گذاری و پیش خرید خودرو با شرایط ویژه" و در چندین مورد نیز به بهانه " گرفتن اقامت دایم در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا" از تعدادی خانم جوان و بعضا خانواده هایشان کلاهبرداری شده و در آن جا نیز شخصی به نام "علیرضا. الف" ضمن معرفی خود به عنوان دانشمند هسته ای، استاد دانشگاه، دکترای رشته برق و ... اعتماد مال باختگان را جلب و در ادامه به شیوه‌ای مشابه همانند شاکی اولیه، اقدام به کلاهبرداری و در چندین مورد گرفتن طلاجات آن‌ها کرده است.


دستگیری متهم در ویلای تفریحی
کارآگاهان اداره ۱۳ پلیس آگاهی اطلاع یافتند که متهم متأهل و دارای یک فرزند دختر هشت ساله است، اما از مدتی پیش خانواده خود را رها کرده و خانواده اش هیچ اطلاعی از وی در اختیار ندارند؛ در چنین شرایطی و با انجام اقدامات ویژه پلیسی سرانجام مخفیگاه  علیرضا. الف. (۳۸ ساله) در ویلایی در شهرستان محمودآباد شناسایی و در حالی که خودش را به عنون پزشک معرفی کرده بود، دستگیر و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.
اعترافات متهم
علیرضا. الف. پس از دستگیری به صراحت به ده‌ها فقره کلاهبرداری در شهرستان‌های مختلف به شیوه و شگرد فوق اعتراف کرد و در اظهاراتش به کارآگاهان گفت:: "... پس از آشنایی اولیه در دوره زمانی سه تا چهار روزه که یا از طریق شبکه‌های مجازی یا [ملاقات]حضوری با اشخاص صورت می‌گرفت، با عناوین دکتر، مهندس یا استاد دانشگاه اعتماد طرف مقابل را جلب می‌کردم و در ادامه پیشنهاد خرید خودرو با شرایط ویژه را به آن‌ها می‌دادم و پس از دریافت پول، ارتباط خود را با افراد قطع می‌کردم. عمدتا از طریق سایت‌های همسریابی به ویژه سایت همسریابی شیدایی و همچنین فیس بوک سوژه خود را انتخاب می‌کردم.


سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: متهم در ادامه اعترافاتش به صراحت اظهار کرده است که اغلب شکات و مال باختگان را در تهران، مشهد، سمنان، گرگان، مازندران، گیلان، شیراز، اصفهان، کرمان و تبریز انتخاب کرده است که تحقیقات برای شناسایی دیگر شکات و مال باختگان در دستور کار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است؛ بنابراین از کلیه شکات و مال باختگان دعوت می‌شود تا برای طرح و پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. همچنین شکات ومال باختگانی که در دیگر شهرستان‌ها بدین شیوه و شگرد هدف کلاهبرداری قرار گرفته اند نیز می‌توانند در تماس تلفنی با شماره ۵۱۰۵۵۵۱۳ – ۰۲۱ و ضمن هماهنگی با کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی برای پیگیری شکایات خود به پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار