کم‌فروش‌ترین‌های سینمای ایران در نیمه نخست
کد خبر: ۱۲۲۵۸۹
تاریخ انتشار: 2018 September 27    -    ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

با پایان بافتن فصل تابستان و شروع پاییز آمار فروش آثار سینمای ایران یکی از نکات جالب توجه اهالی و طرفداران این رشته هنری است. آماری که نشان می‌دهد کدام سبک و کدام بازیگر و یا کارگردان سال موفقیت آمیزی را آغاز کرده است و یا بلعکس شرع ناامید کننده‌ای داشته است.

نیمه نخست امسال به صورت مجموع با اکران نزدیک به ۳۶ اثر سینمایی روبرو بود که در این میان برخی از آثار توانستند رکورد‌های فراوانی را در زمان خود جابجا کنند. در پایان، اما پنج فیلم هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس و به وقت شام توانستند در مجموع رتبه‌های اول تا پنجم پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۷ را در نیمه نخست سال از آن خود کردند.

اما در این میان همه چیز به نفع تهیه کنندگان و آثار تمام نشد و بسیاری دیگر از این آثار شکست‌های سنگینی را در گیشه متحمل شدند. ده فیلم از از مجموع ۳۶ فیلم اکران شده نتوانستند مرز ۲۰۰ میلیون تومان فروش را رد کنند ۵ فیلم دیگر تنها تا فروشی ۵۰۰ میلیون تومانی پیش رفتند.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزای میزان، به پنج فیلم قعرنشین جدول فروش سینمای ایران در نیمه نخست سال ۹۷ انداخته و به ترتیب از رتبه آخر آن‌ها را معرفی کرده است.

چراغ‌های ناتمام

فروش کلی: ۳۵،۶۲۷،۰۰۰ تومان

فیلم سینمایی "چراغ‌های ناتمام" به کارگردانی "مصطفی سلطانی" در سه روز نخست اکران خود که به افتتاحیه اثر مرسوم است فروش بسیار ضعیفی را ثبت کرده و هم اکنون قعرنشین آثار اکران شده در سال جاری است.

"چراغ‌های ناتمام" از چهارشنبه هفته گذشته اکران خود در سینما‌های کشور را آغاز کرده و بعد از گذراندن نزدیک به یک هفته تنها به فروشی معادل ۸،۸۸۶،۰۰۰ تومان رسیده است. رقمی که در حال حاضر این فیلم را تنها اثر زیر صد میلیون تومانی سینمای امسال اعلام می‌نماید.
از جمله نکات با اهمیت این فیلم باید به ایفای نقشی متفاوت و جدی از "مجید صالحی" اشاره کرد. صالحی که می‌خواست همچون هم نسلان خود را عطاران و سعید آقاخانی برای کسب سیمرغ نقشی جدی را تجربه کند، اما در اولین گام نتوانست اقبال چندانی را به دست آورد.

این فیلم نه تنها در پیشه بلکه در زمان اکران خود در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز با نقد‌های تندی روبرو شد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی "چراغ‌های ناتمام" آمده است: آیا تا حالا شده فکر کنین یه چیزی دور و برتون درست نیست و ندونین اون چیه؟ بین هزار هزار نفر آدم راه برین، اما تنهای تنها باشید.

یک کیلو و بیست و یک گرم
فروش کلی: ۴۹،۹۶۳،۰۰۰ تومان

فیلم سینمایی "یک کیلو و بیست و یک گرم" نخستین ساخته سینمایی "رحیم طوفان" پس از گذشت ۱۰ روز از اکران خود به فروش نامناسبی معادل ۲۸ میلیون تومان دست یافته است.

این فیلم سال گذشته شانس خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آزمایش کرد، اما هیات انتخاب این اثر را شایسته حضور در جشنواره ندانست و تنها سه ماه بعد جشنواره جهانی فیلم فجر "یک کیلو و بیست و یک گرم" را در جدول جشنواره‌ای خود قرار داد.

فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم را می‌توان جزو فیلم‌های خوب جا مانده از جشنواره سی و ششم فجر قلمداد کرد. فیلم قصه‌گویی که در جذب مخاطب تا پایان موفق است و این برای کارگردانی که اولین فیلمش را ساخته، امتیاز مثبتی به شمار می‌رود.

این فیلم برخلاف بسیاری از آثار امروز که بیشتر بر مبنای کمدی و با نگاه به گیشه ساخته می‌شوند اثری قصه گو بوده و یکی از نقاط قوت آن داستان و روایت درستش محسوب می‌شود. روایتی که در نوع خود بدیع و تازه است و مخاطب را با نوع جدیدی از درام سینمایی آشنا می‌کند.

راه رفتن روی سیم

فروش کلی: ۵۲،۵۹۴،۰۰۰ تومان

تازه‌ترین ساخته "احمدرضا معتمدی" کارگردان آثاری همچون "سوءتفاهم" و "آلزایمر" با نام "راه رفتن روی سیم" در هفته‌های نخستین اکران خود با فروشی بسیار کم روبرو شده و علاوه بر آن نظرات چندان مثبتی را همراه خود نمی‌بیند.

این فیلم که از حضور بازیگران خوب، اما کم تعدادی برخوردار است نتوانسته اقبال چندانی را از سوی مردم دریافت کند و هم اکنون با فروشی معادل پنجاه میلیون تومان از جمله آثار قعرنشین جدول فروش سینمای ایران در سال ۹۷ است.

معتمدی که در سال‌های گذشته می‌خواسته برای خود امضایی شخصی صادر کند گاهاً به واسطه نگاه بیش از حد فلسفی خود به سینما مورد نقد‌های فراوانی قرار گرفته است. مهمترین عامل این انتقادات صرفا فلسفی بودن آثار در حد فیلمنامه است، زیرا این آثار نتوانسته اند به سینما نزدیک شوند.

فیلم جدید معتمدی با نام "راه رفتن روی سیم" با محوریت قرار دادن موسیقی و گروه‌های زیرزمینی می‌خواهد جسورانه عمل کند، اما همه چیز برایش در سطح و شعار باقی می‌ماند. فیلمنامه راهش را نسبتاً به خوبی طی می‌کند، اما مشکل اصلی اثر شخصیت پردازی است.

ناخواسته

فروش کلی: ۷۵،۴۸۰،۰۰۰ تومان

"برزو نیک نژاد" که بیشتر به خاطر آثار تلویزیونی موفقش شناخته میشد سال گذشته فیلم زاپاس را به چرخه اکران رساند و توانست فروش نبستاً مناسبی داشته باشد. هر چند این فیلم‌های نقد‌های خوبی را دریافت نکرد.

وی در اکران نوروزی امسال نیز فیلم "لونه زنبور" را داشت که در آخر فروشی نزدیک به ده میلیارد تومان ثبت کرد. فیلمی که همچنان در برخی از تک سانس‌ها به نمایش خود ادامه می‌دهد. همین موفقیت‌ها باعث شد نیک نژاد شانس خود در ساخت اثری جدی را نیز بیازماید.

فیلم سینمایی "ناخواسته" به کارگردانی "برزو نیک نژاد" این روز‌ها در چرخه اکران سینما‌های ایران قرار گرفته و استقبال بسیار کمی را از سوی تماشاگران سینما به خود جذب کرده است. این فیلم تنها فیلمی از سینمای امسال است که فروشی زیر صد میلیون تومان داشته و بنا بر همین شکست قعرنشین جدول فروش است.

سومین فیلم سینمایی بروز نیک نژاد مشابه دو اثر قبلی اثری غیر قابل دفاع، ضعیف و فاقد المان‌های معمولی و اولیه سینما است. این فیلم بار دیگر نشان داده که هر قدر نیک نژاد می‌تواند در تلویزیون موفق باشد، اما در سینما حرفی برای گفتن ندارد.

این فیلم با وجود بازیگرانی همچون مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، ستاره اسکندری، محمدمهدی فقیه منفرد، فرهاد قائمیان، الناز حبیبی و محمد سیدزاده نتوانسته در پرده سینما‌ها موفق شود. فیلمی که خیلی زود باید از سینما‌های کشور خداحافظ کند.

مرداد

فروش کلی: ۱۱۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان

فیلم سینمایی "مرداد" ساخته تازه "بهمن کامیار" این روز‌ها حضور در چرخه اکران سینما‌های ایران را تجربه می‌کند. حضوری که به واسط اکران فیلم دیگری از کامیار به نام "در وجه حامل" شکستی بزرگ محسوب می‌شود.

شاید در ابتدا دو فیلم از یک کارگردان اتفاقی مثبت برای وی باشد، اما زمانی که این دو فیلم نمی‌فروشند و علاوه بر فروش پایین نقد‌های خوبی را نیز از آن خود نمی‌کنند این بدان معناست که کارگردان باید زمان بیشتری را برای کیفیت آثار خود صرف کند.

فیلم سینمایی "مرداد" بعد از یک هفته از اکران و با وجود حضور بازیگران برجسته‌ای همچون "محمدرضا فروتن"، مهتاب کرامتی، بهنوش بختیاری و رعنا آزادی ور تنها ۵ میلیون تومان فروش داشته است.

زوج جوان پرستاری بعد از سال‌ها زندگی مشترک می‌خواهند صاحب فرزند شوند، اما بعلت سابقه سقط جنین از نظر پزشکی فعلاً امکان آن فراهم نیست و درمان‌های خاصی را می‌طلبد، زوج جوان به سختی در حال فراهم کردن هزینه درمان ناباروری هستند تا اینکه اتفاقاتی باعث تردید زن برای ادامه‌ی مسیر درمان می‌شود.

میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار