الاحوازیه چه کسانی هستند و چه می‌خواهند؟
کد خبر: ۱۲۲۱۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 September 22    -    ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲

پس از پیروزی انقلاب گروه‌ جدایی‌طلب الاحوازیه با طراحی پرچمی که شبیه به عراق است، از فضای ابتدای انقلاب استفاده کردند و در زمان حمله عراق به ایران به استقبال نیروهای عراقی رفتند.

الاحوازیه کیستند و چه می خواهند/برادر عربی گروهک منافقین

بسیم لاله: حمله تروریستی در اهواز بار دیگر نام استان خوزستان را به بحث نخست افکار عمومی کشاند. صبح امروز چهار نفر مسلح به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند و تا این لحظه گفته شده حادثه ۲۴ شهید و ۶۰ زخمی داشته است.

در نخستین اظهارنظرها سخنگوی سپاه سردار رمضان شریف خبر داد که حمله تروریستی کار گروه الاهوازیه بوده است. یکی از رهبران این گروه که نام خود را به صورت «الاحوازیه» می‌نویسد در گفت‌وگویی با ایران اینترنشنال تایید کرد حمله تروریستی کار آنها بوده است. نکته عجیب آنکه سخنگوی این گروه هنگام مصاحبه با ایران اینترنشنال در اهواز بوده است؛ این موضوع از صدای تیراندازی در پس‌زمینه گفت‌وگوی تلفنی مشخص بود.

یعقوب حر شوشتری، سخن‌گوی گروه جدایی‌طلب الاحوازیه مسوولیت حملات تروریستی در اهواز را بر عهده «مقاومت ملی اهواز» خوانده و گفته حمله امروز به مراسم رژه را در پاسخ به تبعیض‌ها و انتقال آب است.

اما سوال اینجاست که گروه الاحوازیه چه کسانی هستند؟

استان خوزستان منطقه ثروتمندی است که علاوه بر نفت و گاز دارای آب‌های فراوان است، همین امر سبب شده در مناطق خاورمیانه این بخش تقریبا بی‌نظیر باشد؛ نکته‌ای که در تمام مکاتبات و سفرنامه‌های جاسوسان و جهانگردان خارجی قبل از آغاز تقسیمات جدید به آن اشاره شده است.

تاریخ چه می‌گوید

به گزارش رویداد۲۴ وقتی تقسیم خاورمیانه در مصر توسط لورنس عربستان، چرچیل و خانم گرترود بل انجام شد، دو گروه از این تقسیم بی‌بهره ماندند یکی کردها و دیگری اعراب خوزستان. گرترود بل که امروز در عراق دفن است و به او مادر عراق هم می‌گویند، مسئول تقسیم این مناطق بود که حاضر نشد هیچ منطقه‌ای را به این دو گروه اختصاص دهد اما اعراب خوزستان پس از چند سال با رهبری شیخ خزعل شروع به ناسازگاری کردند اما رضا شاه با همکاری قبایل بختیاری آنها را به شدت سرکوب کرد به طوریکه فرزندان خزعل به کویت مهاجرت کردند و دولت در تبعید تشکیل دادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این گروه‌ جدایی‌طلب تحت عنوان الاحواز و با طراحی پرچمی که شبیه به عراق است از فضای ابتدای انقلاب استفاده کردند و حتی در زمان حمله عراق به ایران به استقبال نیروهای عراقی رفتند؛ از همین جا بود که این گروه در بین مردم اهواز بیش از گذشته منفور شد.

فعالیت‌های این گروه با توجه به عدم اقبال مردم کاهش یافت اما در چند سال اخیر با حمایت‌های کشورهای عربی و سوءاستفاده از بیکاری و شرایط بد اقتصادی در خوزستان و آنچه برخی منتقدان تبعیض‌‎های قومیتی می‌نامند، سبب شد این گروه در جذب نیروهای خود کمی موفق‌تر از گذشته عمل کند. از سوی دیگر حمایت‌های کشورهای عربی سبب شد نزدیکی به گروه‌های تندروی سنی در این تشکل پر رنگ تر شود.

درمورد این فعالیت‌های این گروه و نوع عملیات‌های آن گفته‌اند که شباهت زیادی به فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق دارد؛ به نحوی که از طریق ترور و بمب‌گذاری و کشتن افراد بیگناه و ایجاد رعب و وحشت سعی دارند خود را مطرح کنند؛ مردم محلی گفته‌اند همین دو عامل سبب شده که آنها در طول سالیان گذشته با گروه الاحوازیه مشکل داشته باشند.

تلاش برای آزادی جنوب ایران!

گروه الاحوازیه که در سالهای اخیر اعلام موجودیت کرده، هدف خود را آزدی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس اعلام کرده است. این گروه خط مشی خود را از طریق مبارزه مسلحانه تبین کرده و تاکنون چندین اقدام تروریستی داشته است.

سال گذشته یکی از رهبران این گروهک به نام «احمد مولی نیسی» در لاهه هلند در مقابل منزلش به قتل رسید و اعضای این گروه قتل آن را متوجه ایران دانستند، بعد از آن این گروه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که انتقام قتل نیسی را خواهد گرفت و در فروردین ماه نیز به کلانتری حمیدیه حمله کرد. پس از این حمله، نیروهای امنیتی شروع به کشف شاخه‌های داخلی این گروه در منطقه کردند و با بازداشت چندین نفر از اعضای آن ضربه سهمگینی به این گروه وارد ساختند.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زیبا احمدپور از تبریز
|
Germany
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
تجزیه طلبها خیلی احمقند فرشی براشون پهن نکردیم میتونن برن عربستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار