توده‌های غیرسرطانی که نیازی به درمان ندارند
کد خبر: ۱۲۱۹۲۸
تاریخ انتشار: 2018 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

حسن گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه غدد لنفاوی زیر بازوی افراد واقع شده است، گفت: بسیاری از مردم، بویژه زنان، هنگام پیدا کردن یک توده زیر بغل عصبی می‌شوند.

توده‌های غیرسرطانی که نیازی به درمان ندارند

وی با تاکید براینکه توده می‌تواند در اثر عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، آلرژی‌ها، رشد بافت یا چربی بی‌ضرر و رشد سرطان ایجاد شود، ادامه داد: در صورت وجود توده، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و یا ممکن است با بیوپسی، به منظور تعیین علت تشکیل توده، نمونه برداشت کند.

گنجی‌زاده زواره اضافه کرد: توده زیر بغل معمولا با بزرگ شدن حداقل یکی از غدد لنفاوی زیر بازو ایجاد می‌شود و غدد لنفاوی کوچک، غددی بیضی شکل هستند که در سراسر بدن قرار دارند و نقش مهمی در سیستم ایمنی دارند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه بیشتر توده‌های زیر بغل بی‌ضرر هستند و معمولا در نتیجه رشد بافت غیرطبیعی ایجاد می‌شوند، تصریح کرد: با این وجود توده زیر بغل می‌تواند به یک مشکل اساسی جدی در بحث سلامت مرتبط باشد. بنابراین هر توده غیر معمول باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

گنجی‌زاده، شایع‌ترین علل توده زیر بغل را عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، رشد بافت چربی بی‌ضرر (lipomas) ، واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های جانبی به واکسیناسیون، عفونت‌های قارچی، رشد بافت فیبروز غیر سرطانی (فیبرآدنوما)، سرطان پستان، سرطان سیستم لنفاوی (لنفوم)، سرطان خون در مغز استخوان (لوسمی)، لوپوس یا (SLE) برشمرد و افزود: لوپوسیک بیماری خود ایمنی است که مفاصل و اندام را هدف قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: توده زیر بغل در مردان و زنان می‌تواند در تمام سنین رخ دهد؛ با این حال، یک توده در زیر بغل ممکن است سرطان پستان را نشان دهد و زنان باید آزمون‌های ماهانه پستان را انجام دهند و در صورت رویت هر گونه توده‌ای به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآورشد: توجه داشته باشید که سینه‌ها در طول چرخه قاعدگی تحت تغییرات هورمونی هستند و ممکن است تمایل به ناصاف بودن در طول این زمان داشته باشند که این امر کاملا طبیعی است و لذا برای دقیق‌ترین نتایج، معاینه سینه‌ها در حدود یک تا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی انجام شود.

گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه انجام معاینه جسمی، اولین گام در تشخیص توده زیر بغل است و از لمس یا ماساژ، برای تعیین سازگاری بافت توده استفاده می‌‎ شود و این روش منحصرا با دست انجام می‌شود، افزود: توده‌های خوش خیم مانند« lipomas » نیازی به درمان اضافی ندارند و با این حال اگر توده آزاردهنده است پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی برای حذف آن را توصیه کند.

وی تصریح کرد: براساس نتایج حاصل از بررسی فیزیکی، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتر به منظور رد کردن عفونت، واکنش‌های آلرژیک یا تغییرات سرطانی را درخواست کند و پزشک معالج ممکن است ترکیبی از آزمون‌های تشخیصی نظیر شمارش کامل خون، بیوپسی(برداشتن یک قطعه کوچک از بافت توده برای تست) و تست آلرژی را انجام دهد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به روش درمان توده زیر بغل گفت: در این راستا پزشک دوره درمانی را توصیه می‌کند که به علت زمینه‌‎ ای توده بستگی دارد.

وی با تاکید براینکه عفونت‌های باکتریایی را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان کرد، پس از چند روز، توده زیر بغل باید شروع به ناپدید شدن کند، عنوان کرد: اگر توده با آلرژی در ارتباط باشد باید هنگام شروع دارو و یادگیری جلوگیری از محرک آلرژی، فروکش کند.

وی با اشاره به اینکه توده‌هایی که نیاز به درمان ندارند عبارتند از لیپوما، عفونت ویروسی، فیبروآدنوم (توده‌های پستان غیر سرطانی)، تاکید کرد: اگر توده زیر بغل سرطانی باشد ممکن است پزشک شما را به متخصص برای مراقبت بیشتر ارجاع دهد، البته درمان به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد و ممکن است ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآور شد: چشم انداز یک توده زیر بغل بستگی به علت آن دارد؛ به عنوان مثال، چنانچه توده از عفونت ویروسی ناشی شود، نهایت به خودی خود از بین می‌رود؛ با این حال، لیپوم، در حال بی‌ضرری، دائمی است.

وی اضافه کرد: چشم‌انداز یک توده زیر بغل ناشی از سرطان به عوامل مختلف از جمله مرحله سرطان و اینکه آیا تومور به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته یا خیر، بستگی داردکه البته بهترین شانس بهبودی، تشخیص به موقع است.

گنجی یادآور شد: حتی چنانچه فکر نکنید که توده مضر باشد، بهتر است باپزشک معالج برای تشخیص دقیق تماس بگیرید.

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار