هند واردات نفت خام ایران را متوقف می‌کند
کد خبر: ۱۲۱۹۲۳
تاریخ انتشار: 2018 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

سه منبع آگاه روز پنج‌شنبه خبر دادند که پالایشگاه نفت «چنای پترولیوم» هند از ماه اکتبر، ده روز دیگر، واردات و پالایش نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد.

این پالایشگاه می‌کوشد با این اقدام پوشش بیمه خود را پس از آغاز تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران از دست ندهد.

شرکت «بیمهٔ متحد هند» به «چنای پترولیوم» اطلاع داده‌ است که بنا بر سیاست جدید سالانهٔ خود که از اکتبر به اجرا در می‌آید، موارد مربوط به پالایش نفت خام از ایران را پوشش نخواهد داد.

این باعث شده که این پالایشگاه بارگیری برنامه‌ریزی شده حدود یک میلیون بشکه را در ماه اکتبر لغو کند.

آمریکا که چندی پیش از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد قرار است از چهارم نوامبر، مصادف با ۱۳ آبان، تحریم سنگینی را نیز علیه بخش صادرات نفت ایران اعمال کند.

با این حال از آنجا که در حال حاضر نیز بانک‌ها، شرکت‌های ترابری دریایی و شرکت‌های بیمه، رابطه تجاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند، مشکل خرید نفت خام از ایران، بسیار زودتر از ۱۳ آبان آغاز شده است.

شرکت‌های بیمه هندی مستقیماً تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرند، اما دادوستد آنها با ایران می‌تواند بر تعامل آنها با بازار بیمه غرب تأثیر منفی بگذارد.

شرکت «نفتیران اینترترید» که از شاخه‌های تجاری شرکت ملی نفت ایران است ۱۵٫۴ درصد از سهام شرکت «چنای پترولیوم» را داراست.

«چنای پترولیوم» که از شرکت‌های تابعه بزرگترین شرکت نفت هند (IOC) است، قراردادی برای خریداری دو میلیون بشکه (۴۰ هزار بشکه نفت در روز) از ایران در سال مالی ۲۰۱۸/۱۹ امضا کرده بود.

کاهش تقاضای «چنای پترولیوم»، واردات نفتی هند از ایران را به میزان حدود ده میلیون تن در ماه اکتبر کاهش خواهد داد.

«چنای پترولیوم» دو پالایشگاه با ظرفیت ۲۳۰ هزار بشکه نفت در روز دارد و در غیاب این دو پالایشگاه، برای نفت ایران تنها دو مشتری دیگر هندی باقی مانده، یعنی پالایشگاه ماناگلور و شرکت نفت هند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که تهران بتواند روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام به هندوستان بفروشد.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار