مواد سرطان زا در ظروف یکبار مصرف را جدی بگیرید
کد خبر: ۱۲۱۸۳۳
تاریخ انتشار: 2018 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

دکتر محمدجعفر صادقی، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان داشت: استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن آنها در اطراف محلهای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، عاملی برای تشدید مشکلات زیست محیطی، آبگرفتگی ها و نا زیباشدن چهره شهر است. وی گفت: پخش نذورات در ظروف پلاستیک یکبار مصرف در ایام محرم در اماکنی مثل منازل، مساجد، تکایا و کنار خیابان افزایش یافته است.

صادقی افزود: توزیع کیسه زباله میان هیات های مذهبی در مساجد و تکایا و دوره های آموزشی ویژه برای کاهش تولید زباله و قراردادن مخازنی برای جمع آوری زباله های تکایا از رها شدن این ظروف در کنار خیابان جلوگیری می کند. این مسئول ادامه داد: کارگاه های زیرزمینی و فروشگاههای بی نام و نشانی به دور از چشم ماموران بهداشت، ضایعات و زباله های کارخانه ها را جمع کرده و با استفاده از این مواد دست دوم، ظروف یک بار مصرفی با یک چهارم قیمت ظروف یکبار مصرف تولید شده از مواد اولیه تولید می کنند که مواد سمی این ظروف به دلیل اینکه یک بار تجزیه شده اند، به راحتی وارد مواد غذایی می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: توصیه می شود ظروف یکبار مصرف از کارخانه های معتبر و فروشگاههای بزرگ که دارای علامت استاندارد و یا مارک دار هستند، خریداری شود. وی عنوان کرد: استفاده ظروف یکبار مصرف ممکن است از بروز بیماریهای عفونی جلوگیری کند چون با یکبار مصرف دور انداخته می شوند اما باید توجه داشت که ظروف یکبار مصرف غیر گیاهی حاوی پلیمرهایی هستند که در اثر حرارت مواد غذایی، اسیدی و چرب، رادیکال آزاد تولید می کنند.

مواد سرطان زا
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: برخی از مواد شیمیایی تشکیل دهنده این ظروف نیز در درازمدت علاوه بر سرطان و سایر بیماریهای غیر واگیر منجر به بروز انواع اختلالات گوارشی و ریوی می شوند. صادقی با بیان اینکه در ساخت ظروف یکبار مصرف به منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف، از مواد پلاستیکی لایزر استفاده می شود، یادآور شد: بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن و به دلیل داشتن ترکیبات خاص در اثر استفاده طولانی مدت از این مواد منجر به بروز سرطان های مختلف می شوند.

این مسئول عنوان کرد: با تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی (نشاسته ذرت و سیب زمینی) و بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف ملامینی و چینی برای توزیع نذورات، منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی کشور در این عرصه می شود.

صادقی اضافه کرد: ظروف یکبار مصرف گیاهی تخریب پذیر بوده و در زمان کوتاهتری (6 ماه)، نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط تجزیه می شوند، بدون اینکه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک داشته باشد.

یکی دیگر از معایب ظروف یکبار مصرف علاوه بر وجود مواد سرطان زا در آن، آلودگی محیط زیست است. چون مدت ها طول میکشد تا این ظروف تجزیه شوند.

منبع: آسان طب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار