اصالت شمشیر مختار؛ منتظر تایید
کد خبر: ۱۲۱۷۳
تاریخ انتشار: 2015 September 23    -    ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
مدیرکاخ موزه سعدآباد با بیان اینکه باید اصالت شمشیر مختار ثقفی کشف شده از مخزن موزه نظامی توسط کارشناسان میراث فرهنگی نیز بررسی شود گفت: به جای آن از شمشیرهای امیرتیمور و کریمخان زند رونمایی می شود.
برنامه رونمایی از شمشیر مختار ثقفی که پیش‌تر اعلام شده بود در مخزن موزه نظامی کاخ سعدآباد کشف شده است، به دلیل نیاز به بررسی بیشتر اصالت این شمشیر لغو شد.

سردار گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در نشست خبری خود به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس برای نخستین بار خبر کشف این شمشیر را اعلام کرد و وعده داد که آئین رونمایی از شمشیر مختار ثقفی، صبح امروز چهارشنبه (۱ مهر) در حاشیه مراسم رونمایی از مجموعه کتاب دفاع مقدس برگزار شود.

نمی‌توان با قطعیت گفت این شمشیر متعلق به مختار است

یوسف منصورزاده مدیر کاخ موزه سعدآباد در پی انتشار این اظهارات گفت: در جلساتی که با مسئولان موزه نظامی کاخ سعدآباد داشتیم آنها اسناد روایی‌‌ای ارائه کردند و از آنجا که تنها توسط کارشناسان آنان اصالت این شمشیر بررسی شده، لازم دانستیم که این بررسی‌ها توسط کارشناسان ما نیز ادامه یابد سپس با قاطعیت درباره آن صحبت کنیم.

وی افزود: درباره میراثی بودن این اثر نمی‌توان در حال حاضر با قاطعیت گفت که این شمشیر متعلق به مختار ثقفی است بنابراین چون این شی یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی است باید اصالت آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی نیز مورد تایید قرار گیرد.

منصورزاده تأکید کرد: بنابراین چون از اصالت آن مطمئن نیستیم نمی‌توانیم فعلا آن را به عنوان یک اثر میراثی معرفی کنیم. به همین منظور امروز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کتب دفاع مقدس تنها از شمشیرهای کریم خان زند و امیرتیمور گورکانی رونمایی خواهد شد.

منبع: مهر
برچسب ها: مختار ، شمشیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار