درمان بیماران فلج مغزی و اوتیسم با سلولهای بنیادی
کد خبر: ۱۲۱۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماران فلج مغزی و اوتیسم را با موفقیت بر روی بیماران مختلف انجام دادند.

این اقدام در راستای طرح مطالعاتی استفاده از سلول های بنیادی با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است.
رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: استفاده از سلولهای بند ناف بر روی سه بیمار فلج مغزی و 18 بیمار مبتلا به اوتیسم انجام شد.


دکتر علی قاسمی افزود: در اجرای طرح کشوری استفاده از سلولهای بنیادی نیز یک بیمار مبتلا به اوتیسم و 2 بیمار مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان دکتر شیخ تحت درمان قرار گرفتند.


وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نمونه سلول های بند ناف از نظر تعداد بسیار زیاد است این سلول ها باید تغلیظ شده و در میزان های 5 تا 10 سی.سی در شرایط کاملا استریل به بیماران تزریق شود که این اقدام طی سه مرحله انجام شد.


وی گفت: در هر مرحله 5 تا 10 سی.سی مایع مغز نخاع از بیمار گرفته می شود و به همین میزان سلول بنیادی که بین 30 تا 50 میلیون سلول است به بیماران تزریق می شود.
این پزشک فوق تخصص بیماری های انکولوژی و خون کودکان افزود: بیماران مزبور مدت 2 روز در بیمارستان بستری هستند و پس از آن مرخص خواهند شد و به فاصله های یک ماه، 6 ماه، یک سال و 2 سال مورد ارزیابی قرار می گیرند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است، هم اکنون دارای بیش از 9 هزار دانشجو و بیش از 20 هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریبرز
|
France
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
الحمدالله. آیا در خصوص ام.اس. خبری هست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار