اختصاصی «تابناک باتو»؛ فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی «مجید مجیدی» خالی از اشتباه آشکار تاریخی نیست. لطفا به این صحنه از فیلم توجه کنید.
چنانکه در فیلم مشاهده نمودید، پس از آن که جناب «عبدالمطلب» پدر بزرگ پیامبر(ص)، نام «محمد» را برای مردم «مکه» اعلام می کنند، مردم یکی یکی تعجب کرده و هر یک چیزی می گویند: محمد؟ محمد دیگر چه نامی است؟
- نشنیده ایم!
- این نام از کجا آمده است؟
- [مردی هم در میان جمعیت فریاد می زند:] در این نام، نه تبرک خدایان هست و نه یادکرد پدران!
- این نام دیگر چیست؟
- در این نام یادی از خدایان نیست!
- در هیچ قبیله ای چنین نامی سراغ نداریم!
- [در میان جمعیت زنی نیز دست راستش را بالا برده، فریاد می زند:] نام هیچ پسری محمد نبوده!
آیا این سخنان در فیلم با مستندات تاریخی سازگار است؟
با بررسی منابع کهن و دست اول تاریخ اسلام در می یابیم پیش از ولادت حضرت محمد(ص)، نامواژه «محمد» در میان قبیله های مختلف عرب وجود داشته و نام پیامبر اسلام(ص) نامی منحصر به فرد و همچنین ناآشنا و گنگ برای عرب آن روزگاران نبوده است.
تعداد نام های محمد در قبل از اسلام
در این زمینه در منابع اسلامی و تاریخی اختلاف نظر وجود دارد. برخی منابع کمتر از بیست نام [1] برخی شانزده [2]، پانزده [3]، شش [4] چهار [5] و بعضی سه «محمد» [6] را در قبل از طلوع اسلام و در دوران جاهلیت ذکر کرده اند.
علت نامگذاری محمد در میان عرب های جاهلی
چنان که در تاریخ ادیان توحیدی سنت بوده هر پیامبر، پیامبر بعدی را با نام و نشانه های ظاهری و باطنی برای مردم معرفی می کرد و به وجود او بشارت و مژده می داد. حضرت موسی(ع) به آمدن و ظهور حضرت عیسی مسیح(ع) بشارت دادند و به همین شکل حضرت عیسی(ع) نیز به صراحت به ظهور حضرت محمد(ص) بشارت داده بودند. پیامبر اسلام(ص)به حسب جایگاه ممتازی که داشته اند، همه پیامبران بزرگ الهی از وجود مبارک ایشان در ادوار گذشته خبر داده بودند.
در قرآن دو آیه شبیه به هم وجود دارند که نهایت شناخت ظاهری و باطنی یهودیان و مسیحیان را از حضرت محمد(ص) نشان می دهند.
«الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَب يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»(بقره /146)؛ كسانى كه به ايشان كتاب دادهايم(یعنی ادیان توحیدی همچون یهودیت و مسیحیت، همان طور كه پسران خود را مىشناسند، او [حضرت محمد(ص)] را [به خوبی و درستی] مىشناسند و مسلماً گروهى از ايشان حقيقت را پنهان می کنند و خودشان [هم] مىدانند.)
«الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَب يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» (انعام/20): کسانی كه كتاب به ايشان دادهايم[ مانند یهودیان و مسیحیان] او [حضرت محمد(ص)] را مىشناسند، همان طور كه فرزندان خود را [به خوبی و با دقت] مىشناسند. فقط كسانى كه به خود زیان و خسارت رسانده اند، ايمان نمىآورند.)
با توجه به این آیات شریف درمی یابیم همان طور که هر پدر نام، خصوصیات ظاهری و حتی خُلق و خوی فرزندش را به روشنی می شناسد یهودیان و مسیحیان نیز با همین دقت در پیش از ظهور اسلام برگرفته از کتاب های آسمانی و روایت های دینی خود پیامبر اسلام(ص) را حتی در جزئی ترین مسائل ظاهری و باطنی، به نیکی می شناخته اند.
ابن سَعد(م.230 ق.) تاریخ نگار شهیر مسلمان در کتاب «طبقات» خویش با سلسله اسنادی که در اختیار داشته بیان کرده است: «عرب ها از اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) و کاهنان می شنیدند که پیامبری از عرب مبعوث می شود که نامش محمد است.آنگاه این مطلب که به هر شخص عربی می رسید به طمع مقام نبوت و پیامبری، نام فرزندش را «محمد» می گذاشت.»[7]
چنان که از «محمد بن عَدی بن رَبیعَه» یکی از محمد های پیش از اسلام،سئوال شده است: «چرا پدرت در زمان جاهلیت نام تو را محمد گذاشت؟ محمد بن عدی پاسخ داد: اتفاقا خودم هم این سؤالی را که از من پرسیدی از پدرم پرسیدم! پدرم در این رابطه گفت: من به همراه سه نفر از طایفه «بَنی تَمیم» به اسامی «سُفيان بن مُجاشِع»، «يزيد بن عَمرو بن رَبيعه بن حُرقوص بن مازِن» و «اُسامَه بن مالك بن جُندَب بن عَنبَر» براى ديدن «ابن جَفنَه غَسّانى» به «شام» رفتیم، هنگامی که به منطقه شام رسيديم در كنار برکه آبی كه چند درختى هم داشت منزل کردیم. نزديك آن جا مردی راهب (مسیحی دیر نشین) ایستاده بود. با خود گفتيم بهتر است كه در اين برکه، آب تنی کنیم، روغن به خودمان بزنيم، جامه هایمان را عوض کنیم، سپس به نزد دوست خودمان (ابن جفنه غسانی) برويم، پس این کارها را انجام دادیم تا این که آن مرد راهب نزد ما آمد و گفت: این لهجه شما، لهجه مردم اين منطقه نيست، گفتيم: بلی، ما از تیره ای از قبیله«مُضَر» [در حجاز] هستیم. گفت: از كدام تیره آن؟ گفتيم: از «خِندِف» گفت: به زودى ميان شما پيامبرى برانگيخته خواهد شد پس به سوی او بشتابید و بهره خود را از او بگیرید تا به رشد و هدایت برسید که او آخرین پیامبران است، گفتيم: نام او چيست؟ گفت: محمد (ص).[بعد از این رویداد به دیدار ابن جفنه رفتیم] و چون از نزد ابن جفنه برگشتيم هر یک از ما صاحب پسری شد که به مناسبت سخن آن راهب، نام آن ها را «محمد» نهادیم.) [8]
نقل است به پدر «محمد بن سُفیان« (از محمدهای دوران جاهلیت) گفته شده که «بی تردید در میان عرب پیامبری خواهد بود که نامش محمد است» پس او نیز نام فرزندش را محمد گذاشت.[9]
بنابراین استفاده از نام محمد روی فرزندان در میان عرب جاهلی رواج داشته که این امر برگرفته از آیین های توحیدی قبل (یهودیت و مسیحیت) و بحث انتظار آنان برای ظهور پیامبر بعدی بوده است.
اسامی محمدهای دوران جاهلیت
این موضوع آن قدر در میان دانشمندان اسلامی مشهور و مسلم بوده که ابن سعد در کتاب طبقات خود بابی مجزا با عنوان:« ذكر من تسمى في الجاهلية بمحمد رجاء أن تدركه النبوة للذي كان من خبرها» (ذکر کسانی که در دوران جاهلیت، محمد نامگذاری شدند به امید آن که به مقام نبوت نائل شوند برای کسی که از خبر نبوت اطلاع داشت)، گشوده و باز نموده است.[10]
رجال و بزرگان قریش به هنگام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) در مکه وقتی به نزد عبدالمطلب حاضر شدند و غذا خوردند، عرض کردند: فرزندِ[فرزندت] را چه نامیده ای؟ جناب عبدالمطلب فرمودند: محمد،آنگاه بزرگان قریش عرض کردند:«ما هذا من أسماء آبائك» این نام از اسامی پدران شما نبوده است! حضرت عبدالمطلب فرمودند: خواستم که او در آسمان ها و زمین مورد ستایش باشد)[11] در برخی منابع دیگر که متاخر نسبت به منبع قبلی هستند، رجال قریش عرض می کنند: «ليس من أسماء آبائك و لا قومك» ( این نام محمد از اسامی پدران تو و خویشاوندان تو نیست)[12] باید گفت از این کلام استفاده نمی شود که نام محمد اصلا در بین عرب نبوده بلکه به این معنا است که نام محمد در بین پدران و خویشان نزدیک حضرت محمد(ص)نبوده است به حسب این که آنان نگفته اند که این نام در «بین ما» یا در «بین عرب» سابقه نداشته است چون به این امر واقف بوده اند که قبل از حضرت محمد(ص)، محمدهای دیگری نیز بوده اند بلکه مقصود آن ها از این سخن، تاکید بر تکریم و زنده نگه داشتن یاد گذشتگان آن حضرت در قالب نامگذاری مجدد آن ها بوده است.
مصلحت خداوند این نبوده که نزدیکان و پدران حضرت رسول(ص)چنین اسمی داشته باشند تا مبادا امر نبوت و رسالت حضرت محمد(ص) بر مردم و منتظران ظهور ایشان مشتبه شود. نسب پیامبر(ص) و اسامی پدران ایشان تا «عَدنان» به این شرح است که در هیچ کدام نام «محمد» نیست: «محمد بن عبد الله بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصيّ بن كلاب بن مرة بن كعب بن لؤيّ بن غالب بن فهر بن مالك بن النضر بن كنانة بن خزيمة بن مدركة بن الياس بن مضر بن نزار بن معدّ بن عدنان.»[13]
با این بیان در زیر اسامی برخی از محمدهای پیش از اسلام( دوران جاهلیت عرب) که در آثار تاریخی ثبت و ضبط شده، تقدیم می شود؛
(1) محمد بن عديّ بن ربيعة بن سواءة بن جشم بن سعد بن زيد مناة بن تميم تميمي سعدي
(2) محمد بن أحيحة أوسي
(3) محمد بن أسامة بن مالك بن حبيب بن العنبر بن تميم عنبري تميمي
(4) محمد بن البراء(البر بن طریف) بن عتواره بن عامر بن ليث بن بكر بن عبد مناة بن كنانة بكري عتواري
(5) محمد بن الحارث بن حديج بن حويص
(6) محمد بن حرماز بن مالك بن عمرو بن تميم يعمري
(7) محمد بن حمران بن أبي حمران
(8) محمد بن خزاعي بن علقمة بن حرابة سلمي ( از بني ذكوان تیره ای از بنی سليم)
(9) محمد بن خولي همداني
(10) محمد بن سفيان بن مجاشع تميمي
(11) محمد بن اليحمد أزدي
(12) محمد بن يزيد بن عمرو بن ربيعة تميمي
(13) محمد بن أسيّدي
(14) محمد فقيمي
(15) محمد بن عمرو بن مغفل [14]
نکاتی راجع به محمدهای پیش از اسلام
(1) «محمد بن عدی بن ربیعه» مشهور ترین این محمدهاست.[15]
(2) «محمد بن خُزاعی» از امیران دستگاه « اَبرَهَه حَبَشی» بود که در همان ایام ابرهه و دوران جاهلیت در گذشت.[16] ابرهه همان شخصیت معروفی است که سپاهی متشکل از فیل ها به قصد ویرانی کعبه به سوی شهر مکه تدارک دید ولی در نهایت تار و مار شد. پیامبر اسلام(ص) بنا بر مشهور در ماه ربیع الاول «عام الفیل»(همان سال شکست لشگر فیل سوارانِ ابرهه) به دنیا آمدند.
(3) «محمد بن حُمران» شاعر و معاصر با«اِمرؤالقَيس»[زنده در حدود 80 تا 130 سال قبل از هجرت پیامبر(ص) و معروف ترین شاعر عرب در دوران جاهلیت] بوده است که همین امرؤالقيسِ معروف برای او شعری نیز سروده و در تاریخ مثبوت و موجود است. لقب محمد، «شُوَیعِر» بوده که به معنای «شاعر کوچک» است.[17]
(4) «محمد بن سفیان» در آن عصر «اُسقف» بوده که نشانگر جایگاه اجتماعی او در مقام مومنان و عالمان عالی رتبه مسیحی در عصر جاهلیت بوده است.[18]
(5) بنا بر مستندات تاریخی هر چند پدران این افراد به طمع دستیابی به مقام رفیع نبوت توسط فرزندانشان اسامی آن ها را محمد گذاشتند اما هیچ یک در زمان حیات خود ادعای نبوت و پیامبری نکردند. [19]
(6) از پانزده نفری که نامشان در فهرست بالا ذکر شد به جز «محمد بن عدی بن ربیعه» همه پیش از ظهور اسلام از دنیا رفته اند .[20]
(7) برخی تاریخ نگاران « محمد بن مَسلَمَه» را نیز از جمله محمدهای دوران جاهلیت دانسته اند[21] او در زمانی به دنیا آمده که پیامبر(ص) ده ساله بوده است.[22] پس او را نیز می توان جزء محمد های پیش از اسلام در نظر گرفت الا آن که بعد از ولادت حضرت محمد(ص) و قبل از نبوت ایشان نامگذاری شده است.
نتیجه
با توجه به مستندات و مدارک معتبر تاریخی که در این فرصت تقدیم شد برخی گفتارها که در «صحنه نامگذاری حضرت محمد(ص)» در فیلم «محمد رسول الله» توسط نقش آفرینان این فیلم بیان شد با گزاره ها و مسلمات تاریخی، سازگاری و تطابق ندارند
آنجا که گفته شده:«محمد؟محمد دیگر چه نامی است؟ » قابل نقد است زیرا این نامواژه علاوه بر استفاده در میان عرب، در زمان ِقبل از ولادت حضرت محمد(ص)، از نظر معنایی و مفهومی نیز قابل فهم برای آن ها بوده و معنی آن را به خوبی می دانستند زیرا نامواژه «محمد» مانند واژه «محمود» اسم مفعول و از مشتقات کلمه «حمد» است ولی به جهت این که از باب مبالغه می باشد از آن بلیغ تر و رساتر است و در آن زمان قطعا برای عرب های ادب دوست،بلیغ و فصیح و علاقه مند به شعر و شاعری نامواژه ای قابل فهم و درک بوده است یعنی این نام، اسم و واژه مُرده یا دخیل در زبان و لغت عرب نبوده است علاوه بر این که معنی آن نیز معنی بدی نیست.
یا این گفتار که: «نشنیده ایم؟» نیز با مستنداتی که ارائه شد نادرست است. همین طور گفتارهایی چون: «این نام از کجا آمده است؟» یا «این نام دیگر چیست؟» با این تفاصیل رنگ می بازند.به خصوص برای عربی که به علم انساب توجه ویژه داشته و در شهر مکه می زیسته،شهری که از نظر عبادی و تجاری پر رفت و آمد بوده و قبایل و طوایف بسیاری در آن حشر و نشر داشته اند.
و از همه مهم تر این دو گفتار آخر که «در هیچ قبیله ای چنین نامی سراغ نداریم!» و«نام هیچ پسری محمد نبوده!» نیز بر طبق شواهد تاریخی و مستنداتی که بیان شد از اساس باطل و نادرست است زیرا از آثار تاریخی و منابع کهن اسلامی، اسامی را ذکر نمودیم که بیان کننده وجود نام «محمد» در قبیله های مختلف عرب پیش از اسلام بوده است. مضافا این گفتار که«نام هیچ پسری محمد نبوده!»، سخنی بسیار غیر علمی و غیر کارشناسانه در این فیلم محسوب می شود.
در خاتمه باید گفت، نویسنده و کارگردان این فیلم به خاطر ارادتی که به پیامبر(ص) داشته، خواسته است که نام او را منحصر به فرد نشان دهد، ولی اصل در این موضوعات برای ما گزاره های موثق تاریخی است نه دیالوگ ها و مونولوگ هایی که در یک فیلمنامه نوشته و پرداخته شده است. متأسفانه با توجه به تاثیر عمیق فیلم و سینما بر ذهن مردم و تاکیدات این فیلم در خصوص نامگذاری پیامبر(ص) با این سبک و سیاق که دیدیم و خواندیم، دیگر به سختی و دشواری بتوان ذهن برخی را به واقعیت و موضوع با اصالتی که هدف اصلی این جستار است رهنمون ساخت. ای کاش سازندگان این فیلم در این فقره عنایت و مطالعات بیشتری داشتند و با کارشناسان و پژوهشگران دینی و تاریخی مشاوره های لازم را انجام می دادند و از این ظرافت مهم تاریخی و معنوی غفلت نمی کردند زیرا مساله وجود اسامی «محمد» پیش از ولادت حضرت محمد(ص)، خود مرتبط با بخش مهمی از تعالیم و سنت های توحیدی است که مردم به واسطه فضل و مهربانی پروردگار از نشانه های ظاهری و باطنی پیامبر بعد از حضرت مسیح(ع) و به عبارتی پیامبر آخرالزمان به خوبی آگاهی و اطلاعات کافی داشته اند تا در مسیر زندگیِ معنوی، دچار گمراهی و سرگردانی نشوند.
پی نوشت
[1] سبل الهدی، ج 1،ص 409 و عیون الاثر، ج 1، ص 39.
[2] همان، ج 1، ص 411.
[3] مستعذب الاخبار، ص 32.
[4] امتاع الاسماع، ج 2،ص 140.
[5] الإصابة، ج 6،ص 257.
[6] امتاع الاسماع، ج 2،ص 140.
[7] الطبقات، ج 1،ص 134.
[8] الإصابة،ج6،ص22 و سبل الهدی، ج 1،ص 409.
[9] الطبقات، ج 1،ص 134.
[10] همان.
[11] الاشتقاق، ص 8.
[12] السیرة الحلبیة، ج 1،ص 115.
[13] الاستیعاب، ج 1، ص 25.
[14] منتهى السؤل، ج1،ص180.
[15] همان.
[16] الإصابة، ج6، ص 264.
[17] همان، ج 6، ص 262.
[18] الطبقات، ج 1،ص 134.
[19] سبل الهدی، ج 1،ص 409.
[20] منتهى السؤل، ج1،ص182 و سبل الهدی، ج 1،ص 411.
[21] الإصابة، ج6، ص 28 و عیون الاثر ج 1 ص 39.
[22] امتاع الاسماع،ج2،ص 141.
نویسنده: سید مرتضی میرسراجی
الان مشکل مملکت اینه !؟
قرار نیست فقط مشکلات مملکت تو رسانه ها منعکس شن؛ بلکه طبیعیش اینه که روزانه هزاران موضوع ریز و درشت تو رسانه ها منعکس شن و هر کدوم هم مخاطب خاص خودشون رو داشته باشن. مردم باید فرهنگش رو داشته باشن که فقط مطالب مورد علاقه خودشونو بخونن و به دیگران خرده نگیرن که چرا فلان و بهمان مطلب رو منتشر میکنید!
شمام بهتره اگه به چنین مطالبی علاقه ندارید کلیک نکنید روش
اطلاعات تاریخی جالبی بود.ممنونم
باز خوبه نسخه ایرانیشو سلحشور نساخت که از سیخ به جای شمشیر استفاده کنه
کار کردن دستمزدشونو گرفتن دیگه ؛ چرا افراد باید دستمزدی که حقشون بوده رو برگردونن؟
مردم جهان سوم نمیفهمن که کشوری پیشرفت میکنه که از نظز فرهنگ و هنر غنی باشه؛ وقتی ما جامعه بی فرهنگی داریم که مردم فقط شکم رو مهم میدونن مطمینا چنین جامعه ای فرهنگ پیشرفت اقتصادی رو نداره و در فقر باقی می مونه
یه نام گذاری بین 6 تا 20 عنوان که در تعدادش هم یقینی وجود ندارد.
این میشده که همه اسم بچه هاشون رو محمد میگذاشتن؟
اونهم در یک بازه زمانی 160 ساله؟
عزیزم صحبت از اعراب جاهلیت است...
کسانی که فقط شعر و شراب و شتر و شمشیر میشناختند... بت میپرستیدند و دختران نازدانه را سر میبریدند و زنده به گور میکردند... هند زن ابوسفیان که بزرگ مکه بوده جگر حمزه را درآورده و به دندان کشیده... تازه هند اشرف زنان مکه بوده...
باورنکردنی تر اینکه عقیده داشتند اگر میخواهی پسر جنگجو و نترس و خونخوار داشته باشی باید نطفه اش در زمان عادت ماهانه زن بسته شود...
این قدر جاهل بودند...
اونوقت این نویسنده میخواد علمی با موضوع برخورد کند....
باز هم افراط و تفریط... کوبیدن... له کردن...
چون عقایدش با ما نمیخونه....
اتفاقاً شاید نشه با فیلم مصطفی عقاد مقایسه ش کرد...
ولی من سه چهار دفعه دیدمش و لذت هم بردم...
محمد رسول الله مصطفی عقاد هم از آهنگش بیشتر معروف شد و اینکه فیلم با موضوع تک در زمان خودش بود... و ضمنا سوتی های تاریخی و دینی هم زیاد داره...
نکته دوم اینکه پیداست ماشالا نویسنده مقاله حسابی وقت و حوصله دارن . بد نیست راجع به تعداد تخته سنگهای هیمالیا یا تعداد سنگ ریزه های بحر خزر هم تحقیقی بفرمایند .
فیلم حضرت محمد(ص) ورژن ایرانی هم بهمین شکل هست
قطعا دوستان مطلع هستند که فیلم پیام ، فراخوان و یا در ترجمه صدا و سیمای ایران به نام محمد رسول الله(ص) معروف هست که خود این شاه اثر تاریخ سینماااا در دو ورژن به طور همزمان ساخته شده بود که وقتی بازی بی بدیل مرحوم انتونی کویین را میبینیم دیگه حتی نمیتونیم ورژن هم ارز را تماشا کنیم چه رسد به نسخه اقای مجیدی.........
موسیقی اغواگر فیلمهای محمد رسوال الله و امام علی یاداور زیباییهاااای اسلام است .......................
خب همین یعنی خیلی نادر بوده
سینما سرگرم کننده است نه سرنوشت ساز
ولی اگر از نظر آماری نگاه کنیم اسم محمد بین 15 تا 30 بار قبل از اسلام و در یک بازه تقریبا 150 ساله در یک منطقه با وسعت تقریبا 4 میلیون کیلومتر مربع (3 برابر ایران) استفاده شده است.
یعنی هر 5 سال یک نفر احتمالا به نام محمد اسم گذاری میشده اونهم در کشوری به اون وسعت.
نکته دوم این هست که اعراب بادیه نشین سواد نداشتند و قطعا از احوال مناطق دیگر یا سایر اسامی رایج در سایر قبائل اگاهی نداشتند
بنابراین طبیعی هست که مردم این اسم را نشنیده باشند.
کلا ما ایرانی ها در همه زمینه ها صاحب نظر و کارشناسیم .
نمیدونم چرا این همه هوشمونو صرف مسائل مهمتر نمیکنیم .
نشون داد حضرت ابوطالب اومدن و خبر از بین رفتن پیمان نامه رو در سال " 10 بعثت " به ابوسفیان دادن . در صورتی که حضرت خدیجه و ابوطالب در " سال 6 بعث " از دنیا رفته بودن و اون سال به سال عام الحزن معروفه . یعنی حضرت ابوطالب در سال 10 بعثت در دنیا نبودن . این سوتی خیلی ضایع تر هست