غذاهایی که باعث مسمومیت می‌شوند؟
کد خبر: ۱۲۱۳۸۹
تاریخ انتشار: 2018 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
وقتی صحبت از مواد غذایی خطرناک و بیماری‌زا می‌شود کمتر کسی به فکر سبزیجات و میوه‌های تازه می‌افتد.درست است که در صورت خوردن گوشتی که کامل پخته نشده و یا مصرف ماهی یا مرغی که تازه نیست، در معرض مشکلات گوارشی و سلامتی مختلف قرار می‌گیریم، اما تحقیقات نشان داده است که برخی در این زمینه مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند.

کدام غذاها باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند؟

سالمونلا باعث بروز اسهال،‌ تب و دردهای شکمی می‌شود

کدام غذاها باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند؟به گزارش «تابناک با تو»؛ برخی خوراکی‌ها بیشتر از همه احتمال بروز مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را بالا می‌برند، در همین رابطه بهتر است با برخی از این مواد غذایی آشنا شوید.

وقتی صحبت از مواد غذایی خطرناک و بیماری‌زا می‌شود کمتر کسی به فکر سبزیجات و میوه‌های تازه می‌افتد.

درست است که در صورت خوردن گوشتی که کامل پخته نشده و یا مصرف ماهی یا مرغی که تازه نیست، در معرض مشکلات گوارشی و سلامتی مختلف قرار می‌گیریم، اما تحقیقات نشان داده است که برخی در این زمینه مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند.

در اینجا با چند ماده غذایی که بیشتر باعث مسمومیت غذایی می‌شود آشنا شوید.

۱- اسفناج خام یا نشسته

کدام غذاها باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند؟

تقریبا نیمی از تمامی موارد مسمومیت غذایی ثبت‌شده به محصولات کشاورزی مربوط می‌شود و در کمال تعجب، گفته شده که ۲۲ درصد این محصولات از نوع سبزیجات برگ‌داری مانند اسفناج هستند.

از آنجایی که میوه و سبزی‌ها اکثرا به صورت خام مصرف می‌شوند، وارد شدن هر عامل بیماری‌زا به این محصولات ‌در هر کدام از مراحل تولید تا عرضه می‌تواند باعث مسمومیت های غذایی شود؛ به عنوان مثال اسفناج آلوده می‌تواند در خود نورو ویروس داشته باشد و باعث ایجاد اسهال و حالت تهوع در مصرف‌کننده شود.

گفته شده که آبکشی و شستن یکی از قدم‌های ابتدایی برای از بین بردن این خطر به شمار می‌رود، اما نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که این روش پاکسازی همیشه موثر است.

۲- جوانه دانه‌ها

دانه‌های جوانه‌زده یکی از بخش‌های اصلی برخی از رژیم‌های خام خواری به حساب می‌آیند و جالب است بدانیم که شرایط مرطوب عمل آمدن این جوانه‌ها برای رشد باکتری‌هایی مانند سالمونلا ایده آل است.

سالمونلا باعث بروز اسهال،‌ تب و دردهای شکمی می‌شود.

۳- تخم مرغ و لبنیات

به طور کلی محصولات حیوانی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند،‌ مانند شرایطی که در مخازن بزرگ شیر و یا تخم مرغ‌های عمده و مخلوط شده پیش می‌آید، جزو خوراکی‌هایی هستند که احتمال مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را بالا می‌برند؛ دلیل چنین مشکلی هم این است که در صورت آلوده بودن یکی از محصولات حیوانی واردشده به مخازن، عوامل بیماری‌زای مورد نظر در کل محصولات گسترش می‌یابند و کل محصولات ترکیب‌شده را آلوده می‌کنند.

در این زمینه هم سالمونلا عامل بیماری‌زای اصلی شناخته‌شده که به عنوان مثال در تخم مرغ‌ها مشکلات جدی را ایجاد می‌کند؛ متخصصان اعلام کرده‌اند که تنها یکی از روش‌های مسموم شدن تخم پرنده‌هایی مانند مرغ، آلوده شدن تخم‌دان جاندار به نوعی باکتری خاص است که بدون ایجاد تغییرات ظاهری در محصول، ماده غذایی را مسموم می‌کند.

۴- گوشت چرخ‌کرده

کدام غذاها باعث ایجاد مسمومیت می‌شوند؟

همانند مورد قبلی لیست،‌ خوراکی‌هایی مانند گوشت چرخ‌کرده و یا غذاهایی مثل مرغ سوخاری که حاصل کنار هم گذاشتن محصولات چند حیوان هستند هم شانس بالایی برای آلوده شدن به عوامل بیماری‌زای مختلف دارند.

از طرف دیگر اگر این محصولات به طور مناسب پخته نشوند، احتمال تجمع و تکثیر‌ باکتری‌هایی مانند ای کولی و کلوستریدیوم در آن‌ها بالا می‌رود و شانس بروز مسمومیت غذایی در مصرف‌کننده را افزایش می‌دهند.

منبع: farsnews

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار