چگونه شناسنامه خود را تعویض کنیم؟
کد خبر: ۱۲۱۳۰۳
تاریخ انتشار: 2018 September 14    -    ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

در این گزارش نحوه تعویض شناسنامه مستعمل و همچنین نحوه دریافت شناسنامه المثنی مطرح شده است.

اشخاص 18 سال به بالا، افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد هستند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد و سرپرست قانونی می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت‌ احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور نسبت به تنظیم و امضای برگ درخواست تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند.

تعویض شناسنامه‌های نمونه قدیم در اجرای قانون ثبت احوال، تعویض شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل، تعویض شناسنامه ناشی از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیئت‌های حل اختلاف و آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی، تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن 30 سالگی جهت تعویض عکس و تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به 15 سال تمام از مواردی است که تعویض شناسنامه را ممکن می سازد.

اصل شناسنامه و سه قطعه عکس 4×3 از مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه مستعمل است؛ چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت.

گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی الزامی است و چنانچه ظاهر شناسنامه فاقد هریک از مدارک مذکور باشد، از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی درخواست تأئید عکس خواهد شد.

مراحل درخواست صدور شناسنامه المثنی

دریافت و تکمیل فرم اظهارنامه، دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ با درج مشخصات سجلی و اصل و تصویر مدارک عکسدار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی الزامی است.

توصیه‌های ضروری

شماره ملی خود را به خاطر بسپارید و در مواقع ضرورت دسترسی به سوابق هویتی شما آسان‌تر باشد. هرگونه تغییر و تحریف در شناسنامه یا سوء استفاده از آن جرم است و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد. صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد، لذا در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را داشته باشید.

از آنجایی که شناسنامه منحصرا مطابق مندرجات سند سجلی صادر خواهد شد، لذا به هنگام دریافت شناسنامه تعویض شده، آن را به دقت مطالعه و اگر نواقصی مشاهده شد از دریافت آن تا رفع مغایرت خودداری کنند. همچنین شناسنامه اشخاص باید در سن 30 سالگی تمام با عکس همان سال صاحب شناسنامه تعویض شود. از آنجایی که شناسنامه سند هویت اشخاص است، برای حفظ حقوق خود به دقت از آن نگهداری کنید و ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه‌ها را تحت هر شرایطی فراموش کنید.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار