ال نینو تا پایان سال احتمالا باز می‌گردد
کد خبر: ۱۲۰۹۴۴
تاریخ انتشار: 2018 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

به گزارش گروه اخبار علمی از بی بی سی ورلد، پدیده قبلی ال نینو سال ۲۰۱۵ رخ داد و الگو‌های آب و هوایی سراسر جهان را متاثر کرد، با این حال محققان می‌گویند که پدیده جدید احتمالا به شدت قبل نخواهد بود؛ هر چند تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین می‌گوید که تغییر اقلیم در حال تغییر الگو‌های سنتی چرخه‌های آب و هوایی است.

ال نینو رویدادی طبیعی و یک نوسان در سیستم جوی - اقیانوسی در ناحیه حاره‌ای اقیانوس آرام است که تاثیرات بسیار بزرگی روی آب و هوا در سراسر کره زمین دارد.

این رویداد در سال ۲۰۱۵ یکی از قویترین پدیده‌های ال نینوی ثبت شده را رقم زد و شدت اثرگذاری ان روی دمای جهانی، موجب شد که سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین سال رکورد بزند.

این پدیده در سال ۲۰۱۵ علاوه بر گرما، به خشکسالی در آفریقا هم منجر شد که بر اثر آن، کشاورزی و تولید اقلام غذایی در بسیاری از مناطق این قاره به شدت کاهش یافت و افزون بر این، جنوب قاره آمریکا هم شاهد وقوع سیل‌هایی در برزیل، آرژانتین و اروگوئه بود.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸ چرخه آب و هوایی جهان وارد مرحله‌ای مخالف ال نینو موسوم به لانینا La Niña شد که بر اثر آن، دما‌های سطح آب در اقیانوس آرام سردتر از میانگین آن بود.

این پدیده حال از بین رفته است و بر اساس الگو‌های سازمان جهانی هواشناسی، ۷۰ درصد احتمال دارد تا پایان سال ال نینوی دیگری رخ دهد.

به گفته پتری تالاس Petteri Taalas دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، پیش بینی وقوع پدیده جدید ال نینو، به نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی قابل توجه کمک می‌کند.

تالاس معتقد است: ال نینو به طور عادی هر پنج تا هفت سال رخ می‌دهد؛ بر این اساس، بازگشت زودهنگام آن در امسال و کم بودن فاصله دو رویداد قبلی و جدید، حاکی از تبعات گرمایش هوای زمین است که در حال تغییر الگو‌های ال نینو و لانینا و نیز تاثیرات آن‌ها است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار