آنچه از موزه ی ملی برزیل پس از آتش سوزی بر جای ماند
کد خبر: ۱۲۰۸۵۵
تاریخ انتشار: 2018 September 10    -    ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
بیان عمق فاجعه اصلا کار ساده ای نیست. این موزه توسط «ژوآ چهارم» پادشاه پرتغالی، ساخته شد و یکی از قدیمی ترین موزه های قاره ی آمریکاست که میزبان بیش از ۲۰ میلیون صنایع دست ساز و پهنای گسترده ای از منشورهای فرهنگی باستانی و جانورشناسی بود.

آنچه از موزه ی ملی برزیل پس از آتش سوزی بر جای ماند

آنچه از موزه ی ملی برزیل پس از آتش سوزی بر جای مانداختصاصی «تابناک باتو»؛ اگر هفته ی گذشته اخبار را دنبال کرده باشید، دست کم یک تیتر درباره ی نابودی موزه ی ملی برزیل به چشمتان خورده است. این حادثه یادآور آتش سوزی کتابخانه ی اسکندریه است که در آن گنجینه های فرهنگی بیشماری طی تنها چند ساعت به خاکستر بدل شدند.

اتفاقی که در این موزه افتاد، یک فاجعه برای بشریت است؛ حتی اگر به هیچ عنوان هیچ سنخیتی با برزیل نداشته باشید. به همراه هم از دست رفته ها و باقی مانده های این حادثه را بررسی می کنیم.

بیان عمق فاجعه اصلا کار ساده ای نیست. این موزه توسط «ژوآ چهارم» پادشاه پرتغالی، ساخته شد و یکی از قدیمی ترین موزه های قاره ی آمریکاست که میزبان بیش از ۲۰ میلیون صنایع دست ساز و پهنای گسترده ای از منشورهای فرهنگی باستانی و جانورشناسی بود.

همچنین در این موزه، گنجینه های جایگزین‌ناپذیر از دو قاره قابل مشاهده بود و نیز هزاران قطعه از اروپا، آفریقا و خاور میانه را در دل خود داشت.

بنا بر آخرین گمانه زنی ها، نزدیک به ۹۰ درصد تمام این مجموعه به تخریب حداکثری و جبران ناشدنی رسیده است. کتابداران و محققانی که خرابه ها را بررسی می کنند، توانسته اند چند مصنوعه ی ویژه را که هرگز کامل نخواهند شد، شناسایی کنند. با ما همراه باشید.

آنچه از موزه ی ملی برزیل پس از آتش سوزی بر جای ماند

لوزیا

لوزیا جمجمه ای از انسان و قدیمی ترین نوع یافت شده در آمریکا با قدمتی ۱۱۵۰۰ سال است. باور بر این است که جمجمه نجات نیافته، ولی امید است که پوشش فلزی آن توانسته باشد از آن محافظت کند.

ماکساکالیسوروس

سوسماری عظیم الجثه از گونه ای که توانستند پس از پایان دوران دایناسورها در سراسر جهان اندکی به زندگانی خود ادامه دهند و ماکساکالیسوروس قدیمی ترین نوع کشف شده در برزیل است که به احتمال زیاد از این آتش جسم سالم به در نبرده است!

فرسکاز، نقاشی با آبرنگ روی گچ پومپئی

جالب است بدانید این دو قطعه از یکی از مشهورترین فجایای تاریخ نجات یافته اند، از انفجار آتش فشان وسوویوس؛ اما از این آتش خیر.

صنایع دست ساز پیش ـ کلومبیا

تقریبا صدهزار صنایع دست ساز از دوران پیش از شکل گیری کلومبیا در این موزه آرام گرفته بودند و برخی از آنها از کلکسیون اختصاصی شاه پدرو دوم به این محل رسیده بودند. این صنایع شامل خاکسترهای مدفونین، مومیایی های یافته در کوه آند، منسوجات و سفال بوده اند و با توجه به نوعشان بعید است چیزی از آنها مانده باشد.

کلکسیون های مصری

این موزه در آمریکا خانه ی بزرگترین مجموعه از صنایع مصری بوده است. گربه ای مومیایی شده، گوشتخواری سه میلیون ساله و بسیاری اشیای هنری که به احتمال قوی از دست رفته اند.

ساختمان موزه

این موزه حدود دویست سال پیش بنا شده و ساختمانش حتی مسن تر از این تعداد سال است. مکانی برای خانواده ی سلطنتی پرتغال پس از فرار از دست ناپلئون بود. چیز بسیار زیادی از آن را نمی توان نجات داد.

این حجم از خسران باور نکردنی است. اما با این حال، دانشجویان دانشگاه ریودوژانیرو در حال جمع آوری عکس هایی از توریست ها هستند تا یاد و خاطره ی آن را زنده نگه دارند.

اکنون با هم از چند بازمانده از این فاجعه بخوانیم.

چند نمونه حیوان

پنج میلیون بند پای خشک شده و یکی از بزرگترین مجموعه های حشرات توری دنیا در دنیا در این آتش سوزی نابود شدند؛ اما چند صد گونه پرنده ی خشک شده و کلکسیون ماهی و لاکپشت موزه و گیاهان خشک شده در ساختمانی جداگانه نگهداری می شدند که احتمالا دست نخورده باقی مانده اند.

بخش استخوان ها

بخش استخوانی پس از حادثه بازسازی شده و احتمال بسیاری است که این بخش و از همه مهمتر لوزیا سالم مانده باشد.

شهاب سنگ بندیگو

جواهرات این موزه دومین شهاب سنگ بزرگ یافت شده ی تاریخ به وزن ۵۲۶۰ کیلوگرم است؛ ساخته شده از آهن و نیکل و اکنون هم هوای سرد و یخی فضای پهناور و هم گرمای دوزخ را تجربه کرده است.

آسیب انسانی

خداروشکر در این رویداد کسی آسیبی ندید. باورش سخت به نظر می رسد وقتی که به برج های شعله می نگریم، ولی هیچ تلفاتی گزارش نشده و این خود به تنهایی جای جشن و سرور دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار