دستشویی‌های ایستاده در قم!
کد خبر: ۱۲۰۷۵۷
تعداد نظرات: ۱۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 September 09    -    ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
... یا از منظر دیگر این نوع دستشویی ها درب ندارند و در کنار هم بدون اتاقک و به شکل ردیفی قرار گرفته اند و امکان آشکار شدن عورت انسان در آن بسیار است و از طرفی دیگر استتار و پنهانی بودن عمل تخلیه در شرع و عرف پسندیده تر است و این سبک دستشویی رفتن خارج از ادب و تربیت خانوادگی محسوب می شود.

دستشویی‌های ایستاده در قم اختصاصی «تابناک باتو»؛ بر خلاف این که شهر «قم» شهری مذهبی و شهر «علم و فقاهت» است، برخی معضلات از سوی مردم در آن دیده می شود که با فقه اصیل تطابق و سازگاری ندارند. یکی از این موارد، وجود دستشویی های ایستاده یا به عبارتی «توالت های سرپایی» آن هم در محله ای قدیمی در این شهر یعنی محله «آذر»، واقع در «میدان کهنه»، جنب «مسجد امام هادی(ع)» است که به آن مسجد نیز تعلق دارد و ایجاد و احداث آن بر خلاف فقه و سنت اسلامی و به خصوص فقه شیعی است. این در حالی است که توالت فرنگی نیز آنجا وجود دارد و کمتر استفاده می شود و این توالت های ایستاده مورد استقبال پیر و جوان و به خصوص نمازگزاران است.

به تصاویر تهیه شده از این دستشویی ها در قم توجه نمایید؛




دستشویی‌های ایستاده در قم

دستشویی‌های ایستاده در قم

دستشویی‌های ایستاده در قم

تاریخچه فرهنگ ایستاده ادرار کردن در میان اقوام بشری، دقیق معلوم نیست، ولی بنا بر بعضی نقل ها، ایستاده ادرار کردن، از عادت های عرب (عرب های جاهلی) بوده است.[1]

دستشویی‌های ایستاده در قم

همین امر، بیانگر این حقیقت است که ایستاده ادرار نمودن نمونه ای از دوران نادانی و بی فرهنگی بشر محسوب می شده و ممانعت از آن به همراه دیگر آداب در زمینه طهارت، نماد بارزی از احکام مترقی و پیشرفته اسلام به شمار می رود. در غرب هنوز این روش ناپسند حتی بدون مکان مخصوص آن انجام می شود که جای بسی تأسف دارد و عدم رشد فکری، آن ها را به رغم توسعه های صنعتی و رشد ظاهری علم تجربی نمودار می سازد.


دستشویی‌های ایستاده در قم

دستشویی‌های ایستاده در قم
به مناسبت ظهور و بروز توالت های ایستاده در شهر قم، در خصوص ناپسند بودن ایستاده ادرار کردن، منابع حدیثی شیعه و سنی را مورد بررسی قرار می دهیم.

منابع حدیثی اهل سنت

دانشمندان اهل سنت برکراهت «ایستاده ادرار نمودن» در آثار حدیثی و معتبر خود اشاراتی داشته اند: «ابن ماجه قزوینی» (م.273 ق.) در کتاب «سنن» خود که یکی از شش کتاب صحیح و معتبر نزد اهل سنت است، به جهت اهمیت این موضوع، بابی را مجزا گشوده با عنوان«نشسته ادرار نمودن» (بَابٌ فِي الْبَوْلِ قَاعِدًا) و در روایتی با اسناد خویش از عایشه(م.58 ق.) همسر پیامبر اسلام(ص)(م.11 ق.) نقل نموده است: «مَنْ حَدَّثَكَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ بَالَ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقْهُ، أَنَا رَأَيْتُهُ يَبُولُ قَاعِدًا»[2] (هر کسی که برای تو نقل کرد که پیامبر(ص) ایستاده ادرار می نمود سخن آن شخص را تایید نکن من خودم دیدم که ایشان نشسته ادرار می کرد) این حدیث در کتاب «مسند» احمد بن حنبل (م.241 ق.) نیز با مختصر تفاوتی وجود دارد [3] که پیش از کتاب ابن ماجه نگاشته شده، لازم به یادآوری است که احمد از پیشوایان یکی از شاخه های اهل سنت به نام حنبلیان است.

ابن ماجه در همان باب که ذکر شد، حدیثی با سند از قول عمر(م.23 ق.) (دومین خلیفه سیاسی جهان اسلام) نقل می کند:«رَآنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ أَنَا أَبُولُ قَائِمًا.فَقَالَ: «يَا عُمَرُ! لَا تَبُلْ قَائِمًا» فَمَا بُلْتُ قَائِمًا بَعْد»[4] (پیامبر من را دید در حالی که ایستاده ادرار می کردم آنگاه فرمودند: ایستاده ادرار نکن! بعد از آن من دیگر ایستاده ادرار نکردم) و در روایتی دیگر در کتاب سنن «ترمذی»(م.279 ق.) که آن هم از کتاب های شش گانه حدیثی صحیح و معتبر اهل سنت است در تایید این حدیث، روایتی از قول عمر وجود دارد که وی گفته است:«مَا بُلْتُ قَائِمًا مُنْذُ أَسْلَمْت»[5]‏ (من از زمانی که اسلام آوردم ایستاده ادرار نکردم) ابن ماجه در حدیثی با سلسله اسناد از قول «جابر بن عبدالله انصاری»(م.78 ق.) از اصحاب راستین پیامبر اسلام(ص)آورده است :«نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ أَنْ يَبُولَ قَائِمًا »[6] (رسول خدا(ص) از این که کسی ایستاده ادرار نماید نهی فرمودند.)

«عینی» (م.855 ق.) دانشمند دیگری از اهل سنت در کتاب«عمده القاری» از پیامبر(ص) نقل نموده : « ثَلاث من الْجفَاء أَن يَبُول الرجل قَائِما...» [7] ( سه چیز کار باطلی است یکی از آن ها این است که انسان ایستاده ادرار کند...) «ابن مسعود» (م .32 ق.)از صحابیان مطرح پیامبر(ص) نیز برگرفته از آموزه های دینی اسلام گفته است: «إِنَّ مِنْ الْجَفَاءِ أَنْ تَبُولَ وَ أَنْتَ قَائِم»[8]‏ (بی تردید از کارهای ناشایست و نادرست این است که تو ادرار کنی در حالی که ایستاده ای!) بنابر این احادیث متعدد که از روایات اهل سنت به دست آمده است به نیکی استفاده می شود که «ایستاده ادرار کردن»، در این مذهب بر خلاف سنت و شئون اسلامی و رسوم نبوی است و کار مورد تأییدی نیست.

دستشویی‌های ایستاده در قم

منابع حدیثی شیعه

علما و دانشمندان شیعه نیز در آثار فقهی و حدیثی خود بر کراهت «ایستاده ادرار نمودن» تاکید صریح و بلیغ داشته اند.شیخ صدوق(م.381 ق.) از دانشمندان قمی و از عالمان بزرگ شیعه در کتاب فقهی خود موسوم به «من لا یحضره الفقیه» که یکی از چهار کتاب ویژه فقهی شیعه(کتب اربعه) محسوب می شود در جایی به فراخور موضوع، به نهی و نکوهش پیامبر اسلام(ص) در مورد «ایستاده ادرار نمودن» اشاره نموده و آورده است:«الْبَوْلُ قَائِماً مِنْ غَیرِ عِلَّةٍ مِنَ الْجَفَاءِ »[9] (ایستاده ادرار کردن بدون داشتن بیماری،عملی ناشایست است)صدوق در «مقنع» نیز که کتاب فقهی دیگری از او است بر نکوهش این کار تاکید نموده است.[10]

همو در کتاب دیگری به نام «خصال» که کتابی اخلاقی و عقیدتی است با ذکر سند همین روایت را از پیامبر (ص) تکرار کرده است.[11] «ابن ابی جمهور» از عالمان شیعه در قرن دهم هجری نیز از قول «حُذَیفَه»(م.37 ق.) یکی از اصحاب مشهور پیامبر(ص) نقل نموده است: «أَنَّهُ كَرِهَ الْبَوْلَ‏ قَائِماً وَ قَالَ إِنَّهُ ص مَا بَالَ قَائِماً قَط»[12] (ایشان از ایستاده ادرار کردن اکراه داشتند و هرگز ایستاده ادرار نکردند) شیخ حر عاملی(م.1104 ق.) نیز از دیگر عالمان شیعه در کتاب فقهی و معروف خود به نام «وسائل الشیعه» به جهت اهمیت این موضوع در فقه شیعه، بابی را در زمینه کراهت ایستاده ادرار کردن(بَابُ كَرَاهَةِ الْبَوْلِ قَائِماً ) اختصاص داده است.[13] و همین طور میرزای نوری(م.1320 ق.) در مستدرکی که بر کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی نگاشته، همان باب کراهت ایستاده ادرار نمودن را در اثرش به طور مجزا گشوده است.[14] همچنین در «بحار الانوار» علامه مجلسی(م.1110 ق.) در مقام بزرگترین دائره المعارف شیعی[15] در نهی از ایستاده ادرار نمودن روایاتی ثبت و ضبط شده است. بنابر این از مجموع روایات شیعه نیز استفاده می شود که این امر بر خلاف شئون، رسوم و سنت اسلامی و نبوی است.

دستشویی‌های ایستاده در قم

جمع بندی

با توجه به روایاتی که در آثار حدیثی و فقهی شیعه و سنی در نهی و نکوهش ایستاده ادارار نمودن آمده است این عمل در هر دو مذهب مطرود و مردود است. شایان ذکر است که توالت های سرپایی بیشتر برای جاهای شلوغ و پر ازدحام مانند استادیوم های ورزشی در برخی کشورها ساخته می شوند در حالی که این مکان در شهر«قم» خیلی پر ازدحام نیست و از همه مهم تر این نوع طراحی ها با فرهنگ ما سازگاری ندارند. بلکه باید گفت که در کشور ما به خصوص در قم، بیشتر نمونه برداری از بخشی از فرهنگ غرب بوده که غلط و نادرست است.برای افرادی هم که مشکل یا بیماری خاصی دارند و نمی توانند چمباتمه بنشینند، توالت های فرنگی بهترین گزینه است که در آن جا وجود دارد.

شاید برخی تصور کنند که برای توریست ها این گونه طراحی شده، در حالی که این جا مسجدی در میدان میوه شهر است و از مناطق توریستی در قم نیست که بخواهند آن را به شکلی توجیه کنند و به جهت این که سرویس بهداشتی مسجد است، باید بیشتر روی آن عنایت و توجه خاص می شد.

همچنین برخی پزشکان این عمل ایستاده ادرار کردن را خالی از مضرات نمی دانند و آن را عامل بروز برخی بیماری ها برمی شمرند و از سوی دیگر، ممکن است باعث ترشح نجاستِ ادرار به لباس، شلوار یا بدن شود که این امر برای طهارت نمازگزار ایجاد مشکل می کند. یا از منظر دیگر این نوع دستشویی ها درب ندارند و در کنار هم بدون اتاقک و به شکل ردیفی قرار گرفته اند و امکان آشکار شدن عورت انسان در آن بسیار است و از طرفی دیگر استتار و پنهانی بودن عمل تخلیه در شرع و عرف پسندیده تر است و این سبک دستشویی رفتن خارج از ادب و تربیت خانوادگی محسوب می شود، لذا پیشنهاد این است که چنین دستشویی هایی، چه در قم و چه در شهرهای دیگر استفاده و احداث نشوند و به سنت اسلامی در این زمینه بیشتر توجه کنید.

پی نوشت

[1] سنن ابن ماجه، ج 1،ص 277.
[2] همان، ج 1،ص 275 .
[3] مسند احمد بن حنبل، ج 41،ص 495.
[4] سنن ابن ماجه، ج 1،ص 275.
[5] سنن ترمذی، ج 1،ص 98.
[6] سنن ابن ماجه، ج 1،ص 276.
[7] عمده القاری، ج 3،ص 153.
[8] سنن ترمذی، ج 1،ص 98 .
[9] الفقیه، ج 1،ص 27 .
[10] المقنع، ج 1،ص 8.
[11] الخصال، ج 1،ص 54.
[12] عوالی اللئالی، ج 1،ص 31.
[13] وسائل الشیعه، ج 1،ص 351.
[14] مستدرک الوسائل، ج 1،ص 275.
[15] بحار الانوار، ج 77 ص 174 و ص 201.

سیّدمرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
37
39
اتفاقا اگر طراحی جوری باشد که ترشح نجاست نشود بسیار هم خوب است. این نظر من هست شما هم مختار هستین نظر خودتان را بدهید.
محمد
|
Romania
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
25
23
اولا کراهت دلیل بر نکوهش و مذمت و یا حرمت نیست
دوما گفته اید تقلید از غرب است در حالی که در دهه 40 و 50 و احتمالا قبل از آن در مسجد امام حسن عسکری (ع) واقع در 3راه بازار قم که به امر ان حضرت احداث شده است و مورد توجه خاص علماء و مومنین است چنین دستشویی های ایجاد و مورد استفاده متدینین بوده است
احتمالا نویسنده متن یک خانم بوده است که از باب حسادت به مردان این متن را نوشته است!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
آخر مقاله را که بخوانی اسم نویسنده نوشته شده : سیّدمرتضی میرسراجی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
20
41
یعنی مشکل مملکت ما بعد تار موی خانوما اینه ؟!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
بدبخت این جور نظر دادن ها مملکت رو به گند کشونده و نمیذاره هیچ چیزی اصلاح بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
12
41
برو بابا نویسنده محترم شما رفیق هنوز تو فکر اینی که با پای چپ بری دستشویی یا پای راست مرد حسابی الان مشکل ما دستشویی های قمه ؟
مشکلی اصلی ما در حال حاضر مسولین مملکت هستند که دارن ظلم به این مردم میکننند
و آقا زاده هاشون تو عشق و حال و مشروب خوری و پارتی گرفتنننن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
داداش اب نخور نون نخور كه مسوولا دزدن
اخه چقدر افراط و تفريط.هر چيزي سر جاي خودش.اين كار هم از نظر پزشكي مشكل داره هم عرف و هم اينكه در يه جاي مهم از نظر فقهي پرسش انگيزه
شما دسشووي هم نرو .حموم هم نرو .كلن فكرتو تعطيل كن
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست .كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست
محمدخانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
12
31
به نظر من نباید زود قضاوت کرد .زیرا بسیاری از سالمندان و بیماران جوان هستند که به راحتی نمی توانند از توالت های ایرانی حتی فرنگی استفاده نماید و با توجه به اینکه در این توالت های ایستاده شیلنگ آب هم تعبیه شده است به نظر بد نباشد .
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
12
25
جمع کن بابا
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
34
15
عاقبت تماشای برنامه های مبتذل ماهواره ای همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
6
12
این دستشویی ها جدید نیستند از قدیم بودند ولی بروزتر کردند وعلاوره براین در مسجد قدیمی امام حسن نزدیک حرم تا چند سال پیش بود واستفاده می شده .
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
5
11
مسجد امام خمینی بازار همین طوریه!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
16
29
ایستاده ادرار کردن خیلی حس خوبی داره
این حرف من رو فقط مردان متوجه می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
من هم جدیدا از همین روش استفاده می کنم. راحتتره و آب کمتری هم مصرف میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
28
13
جای تاسف دارد ولی در مجتمع مهتاب در اتوبان قم - تهران هم از اینگونه توالت ها استفاده می شه !!!! کی باید پیگیری کنه ؟ چرا واقعا باید از این گونه توالت ها استفاده بشه ؟؟؟؟؟ در ضمن تابناک دستشویی به مکانی گفته می شود که در ان دست شسته می شود نه ادرار ریخته شود . توالت یا مستراح صحیح تر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
13
18
خییییلی عجیبه واقعا
مگه عصر جاهلیته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
11
12
اگر شرايط محصور بودن رعايت شود
هم در تخليه مثانه بهتر عمل مي شود هم مصرف آب بسيار كمتر است نصبت به توالت فرنگي
البته از نظر من
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
نظر شما متينه ولي نسبت درسته نه نصبت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
14
چرا در ندارد و عمومی است؟
معلوم است نفوذی ها ورود کردن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
13
7
ازنگارنده تشکر میکنم ونظرات ایشان راتایید مینمایم خواهشمندم به موضوع ظهارت هم توجه شود چراکه در عکسهای منتشره مشخص است که برای طهارت بعداز بول هیچ وسیله ای مانند آفتابه ویا شلنگ آب تدارک دیده نشده وشلنگ متصل به محل بول برای نظافت همان محل است واقعا باعث تعجب است که نمازگزاران ازاین مکان استقبال میکنند یعنی تمامی ایشان ظهارتشان اشکال دارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
داداش خوب نگاه کن اون شیلنگ سفید که در سمت راست آمده برای شستشو قرار داده شده است.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
8
7
اتفاقا خیلی هم خوبه واقعا بعضی مواقع چون بیماری و یا عجله این موضوع استفاده میشود مضافا این موضوع ریشه دار است و در چند تا از اماکن مذهبی در قزوین مانند شازده حسین و پیغمبریه بوده و فکر نمی کنم این احادیث مشمول این موضوع شود چون نه ترشح میشود و هم استنجنا و طهارت نیز میشود
حکیم حمامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
6
10
بعضی بیماریها در مردان نشسته ادار کردن را سخت بلکه دردناک میکند. ضمنا کسانیکه سنگ در ادرارشان باشد به تجربه ثابت شده ایستاده سنگ را بهتر دفع میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
11
9
مشکل طهارت یک بحثه
الان دئر کشورهای غربی به این نتیجه رسیدن از لحاظ علمی هم این کار باعث بروز بیماری های فراوان میشه و هیچ گونه تطابقی با دفع حداکثری ادرار نداره
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
5
2
متاسفم که متن و عکس خبر با بد سلیقگی تنظیم شده.از بین مکان هایی که دستشویی ایستاده دارند فقط گزارش تصویری از شهر مقدس قم آورده شده در کنار چند شهر خارجی دیگر!!!!
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
16
12
واقعاً جای بسی تاسف دارد که یک چنین امر زشت ، غیر بهداشتی و مذومی آن هم در یک شهر مذهبی جمهوری اسلامی بعداز 40 سال انقلاب اسلامی در بغل گوش علما اتفاق بیافتد و هیچکس اهمیت ندهد!!!! .... از مقالات روشنگرایانه شما نیز متشکریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
4
6
دوسه تصویر از غرب وعربستان در پائین مطلب گذاشته شده مال ایران ازهمه بهداشتی تر ومستور تر است واین کار به افراد پیر یا کسانی که مشکل زانو دارند خیلی هم بهتر است واگه آبی برای طهارت وجود نداشته باشد جای اشکال است وجای تردید است که چنین آبی تعبیه نشده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
3
خسته نباشید
خدا قوت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
4
من که ساکن قم هستم اینجا رو ندیدم تا حالا!!! تازه شک دارم درست باشه!!! باتوجه به رنگ صورتی دمپایی اون پیرمرده که این مدل دمپایی فقط تو بیمارستانهای قم استفاده میشه نه مساجد!!!
تازه این مدل دستشویی اگه باشه برای منی که بچه کوچیک دارم خوبه چون راحت تر میتونم اونو بشورم و ممکنه برای همین هم درست شده باشه ولی یه عده دیگه استفاده دیگه میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
خود خود قم است آدرسش توی متنه
کینگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
4
6
فک کنم ما از دوران عبور از جاهلیت فقط نشسته ادرار کردنشو بلد باشیم.
احمد
|
Germany
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
0
سلام - من خودم در یعد از انقلاب سال 74 این نمونه توالت های ایستاده از نوع سنگی قدیمی را در قسمت دستشوئی های در حرم حضرت معصومه دیدم که مردم استفاده میکردند. البته الان ممکن است تخریب شده و دستشوئی های جدید ساخته باشد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
4
10
وا مصیبتا دیگه بهشت نمی رن زلزله تو راه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
1
چه جالب ... یادش بخیر....
در تهران هم در محله ها و هیئتهای قدیمی تهران دقیقا از اینا داشتند.
برای مثال مسجد اقای ایروانی در امیریه سر چهارراه مختاری و هییت صاحب الزمانی در خیابان مولوی تقاطع امیریه...
مبینا
|
United States of America
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
5
پناه بر خدا آخرالزمون شده
راموس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
5
چه جوری خودشونو میشورن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
این که اینجوردستشویی بره خورشو نمیشوره
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
1
اینجا قم نیست لوس آنجلسه
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
5
5
وای بر ما که هنوز مشکلمون ادرار کردن ایستاده و یا نشسته است!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
7
3
از توالت‌های ایرانی هم خیلی ها بصورت سر پایی استفاده می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
درسته من خودم سال هاست که دارم همین کار رو میکتم
ناشناس
| |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اشتباه میکنی که سالها اینکارروکردی
فرخ زاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
5
0
تابی جون باز هم شیطنت رسانه ای میخواهی ذهن ما رو از گرونی ارز و سکه منحرف کنی دست خوش
مزاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
6
هیچ توجیهی ندارن و کار ناصوابی است
حسین
|
United States of America
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
2
فکر نکنم در قم باشه
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
3
من به عنوان کسی که سال ها ایستاده ادرار می کردم عرض کنم که به توصیه پزشک از این عمل دست کشیدن در نورد مسال طهارت هم به مشکل بر می خوردم چون از یک طرف شلوار را مواظب بودم از یک طرف مواظب بودم نجس نشوم البته اون موقع بازار تهران کار می کردم و خیلی جوان بودم بیشتر هم به خاطر راحتی و سرعت این کار را می کردم که زودتر به مغازه برسم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
3
4
پس برخلاف متن مقاله عربها جاهل نبودند ولابدغرب هم سنت ایستاده ادرارکردن را ازآنان آموخته ! واقعأکه همه مشکلات مملکت حل شده وفقط مانده شیوه ادرارکردن مردم که لابد دستورالعلش راهم باید دولت صادرکند !
زیاد الاحوازي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
4
0
اين يك سنت عربي است و عالي مشكلي در آن نمي باشد والسلام
خلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
2
از احادیث خوب و معتبری استفاده فرمودید اجرکم عندالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
4
این عمل از لحاظ دینی بسیار زشت و کریه و از نظر علمی کاملا مردود است و موجب بیماری می شود
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
6
2
همه مشکلات جامعه حل شدفقط موندسرپاادرارکردن به دردمردم برسید.
هدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
2
ایستاده ادار کردن برای سلامتی انسان خوب نیست .بخاطر همین کراهت دارد.
مسجد یک جای مقدس هست .و در آنجا مردم به حقیقت و درستی هدایت میشوند .پس باید همه چیزش درست باشه از جمله دستشوییش.
در ضمن مملکت هزارتا مشکل دارد ولی دراین صفحه ما داریم درمورد سرپا دستشویی کردن بحث میکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
5
1
خوب است
امیر رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
3
تو این مملکت هیچ چی سر جای خودش نیس
سعادتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
2
من هم تعجب کردم وقتی این دستشویی رو دیدم جوان ها بیشتر می رفتن تا پیرا
زاهدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
7
ما فقط بی فرهنگی را از غربیها آموزش دیدیم و به اسلام و سنت پیامبر اعظم توجه نکردیم و خیلی عجیب است در شهری مذهبی مثل قم بر خلاف سنت این توالت ها را گذاشته اند
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
4
3
اصلا مهم نیست و جای هیچ اعتراضی هم ندارد
هرکس آزاد است از هر نوع دستشویی استفاده کند
ایرانی . فرنگی. ایستاده
راحت بگذارید ببیند بعداز مدتی همه آنرا ترجیح خواهندداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
5
دکترها این توالت ها تایید نمی کنند
محمد
|
Netherlands
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
3
این دیگه خیلی عجیبه اون هم توی قم
آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
6
تاسف باره
میرزا محمدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
2
امروز و فرداست که ملت بریزن خرابش کنن
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
7
این نشون میده که طلاب مثل قدیم و مثل زمان قبل از انقلاب تیز و فعال نیستند و گرنه در قم چنین اتفاقی نمی افتاد.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
3
کار خیلی بدیه و تذکر بجایی است
خدا بنده لو
|
Netherlands
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
3
چه نکته جالبی را اشاره فرمودید و تشکر از نویسنده محترم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
3
خوب ادم جداقل از عقلش یک استفاده کوچک کند
هر کاری که ادم های ابله غربی نه ادم حسابیاش می کنن که ما نیاید بکنیم اونا هم ادم حسابیاش خیلی کارها را نمی کنن
احمذ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
2
0
همه این بحث ها زمانی برای دوش و خزینه انحام شده به نتیجه ان مراجعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
3
باورم نمیشه این دستشوییا در قم باشه واقعا؟ اگر هر جای دیگه ای بود بیشتر باور می کردم اون هم توی یه شهر مذهبی و دستشویی یک مسجد حتما مسولین رسیدگی کنن
بیننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
3
نکته مهم و قشنگ قصه اینه عالم شهر قم شیخ صدوق حدیثی از پیغمبر درکراهت ایستاده ادرار کردن نقل کرده بعد در همین شهر عده ای توالت ایستاده درست کردن
جاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
7
کدوم آدم نماز خون این توالتها رو استفاده می کنه که برای این مسجد ساختن نجس و پاکی براشون مهم نیس
ترومپت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
3
عجیبا غریبا
امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
4
0
این قدر توی این مملکت مشکل هست این دستشوییهام روش
آرکانزاس
|
United States of America
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
این متن خیلی هوشمندانه و زیرکانه نوشته شده است نکات ریزی دارد که از نظر من با موضوع اصلی در هم تنیده شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
8
1
توالت ایرانی که پدر پا رو در میاره
اشا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
3
0
گروني تقصير توالت ايستادس
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
4
حق با نویسنده محترم است دلیلی بر این کار نیست و چه زشته که در هم ندارند و این با ادب و تربیت سازگار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
3
گذشته از همه حرف و حدیث ها این که این توالت ها در قم است خیلی عجیبه
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
2
باید به امور رسیدگی به مساجد قم اطلاع بدهید یا لینک خبر را برای آن ها ارسال کنید تا اقدامات مقتضی در این مورد به خصوص انجام شود
و من الله التوفیق
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
3
ای کاش یه خبر در مورد عوارض پزشکی ایستاده ادرار کردن هم کار کنید
آغاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
3
1
این سنت شکنی خودش میتونه یه جاذبه گردشگری بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
7
0
ایت روش کاملا درست هست مشکلی هم نداره عرب جاهلی.در کوچه و خیاباناین کار را میکرده با نمایش خوب زشت بوده این کتابها هم که گفتی ما می‌شناسیم عقل کتاب و اجماع عقل میگوید.روش درستی است و میگوید مدل زمینی درست نیست. زانو و خود مثانه مچاله میشود اجماع هم در نظرات مشخص هست. که همه میگن کار درستی است در کتاب هم اشاره ای به این موضوع نیست پس مردان با خیال راحت ایستاده ادرار کنن حالش را ببرن.مواظب مستور بودن. و بهداشتی بودن هم باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
من تا جایی که یادمه در حدود 20 سال پیش هم مسجد امام واقع در 4 راه بازار همین دستشویی ها رو داشت با بصورت سنگی و آجری
اشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
2
0
این حرف ها را مسئولین میارن وسط فکر مردم مشغول باشد که نفهمیمیم که این نوع دستشویی ها نیست ژدر مردم را در آورده بلکه گرانی ها ی بی رویه و بدبختی هایی که به مردم شده مردم را بدبخت کرده...
قلندر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
5
واقعا دور از شان پایگاه تشیع در جهان اسلام است
طلبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
3
مشکل کشور ما اینه که از روایات استفاده نمیشه
سفارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
1
وامصیبتاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
2
0
چقدر امر ادرار كردن مهمه كه اين همه نظر دادن :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
7
1
برادرم بيخيالللل عزيزم بيخياللل ادرار كن ايستاده يا نشسته بهداشت را رعايت كن ايستاده يا نشسته مستور بودن را رعايت كن ايستاده يا نشسته اقا جان رها كن ول كن اخه به ادرار كردن مردان چكار داري به خوردنشان فكر كن ادرار كردن را رها كن اينطور كه ما داريم زندگي ميكنيم به پيشاب وًپسگل نميرسه كارمون انقدر ديگه خنده دار شده وًرب غليظ شده كه به دستشويي ادم هم كار دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
2
0
می بخور منبر بسوزان مردم آزاری مکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
باید دید چه کسی اونا رو انجا کاشته...
شکسپیر
|
United States of America
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
1
0
ایستاده ادرار کردن یا ایستاده ادرار نکردن مساله این است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
4
جلوی این کار را بگیرید تا در همه ایران سرایت نکنه اول در شهر مذهبی تست می کنن بعد همه گیر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
خوبه همینم هست تو تهران که خیلی مکانهای شلوغش هیچ دسشویی نداره
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
3
0
عه عه همون بهتر ازینا برا مرا بسازن و هر چی توالت هست رو بکنن زنونه. بس که مردا دستشویی رو به گند میکشن
بهار مست
|
United States of America
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
2
اونجا امام جماعت نداره نهی از منکر کنه
تاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
4
در کشورهای اروپایی امری عادیه ولی در کشوری مثل ایران و شهری مذهبی مثه قم قابل قبول نیست
محمد شریفی
|
United States of America
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
2
1
احتمالا چون فهمیدن دارن کشور میشن دارن قوانین کشور خودشون رو تغییر می دن!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
6
0
دهها نظريه رو چاپ كرديد اميدوارم كه نظر من رو هم بذاريد
چقدر خوب ميش ازيه منبع پزشكي هم اسمي بميان مياومد...
تا اونجايي كه من خوندم و ميدونم ايستاده ادرار كردن براي اقايان از نظر سلامتي و جلوگيري از عفونت هاي ادراري خيلي هم خوب ه
ولي بانوان بايد نشسته ادرار كنن و در ضمن از كي تاحالا اسم جايي كه ادرار ميكنن شده دستشويي؟؟؟!!
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
3
0
خ خخ چه موضوع مهمی !!!! بعد هم کدوم سیستم و یا نظام پزشکی گفته اینجوری خوب نیست و ضرر داره. واقعا که؟ اتفاقا از نظر پزشکی هیچ ایرادی نداره، اما از نظر بهداشت و نجاست ممکنه درست باشه. که البته در اکثر کشورهای غربی طوری طراحی می کنن که بهداشت رعایت بشه مگه اینکه خود شخص رعایت نکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
5
0
هیچ ایرادی نداره خیلی هم خوبه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
1
در همه چیز دُم غربی هاییم چه خوب و چه بد. حداقل میخواهند تقلید کنند، اتاق و محفظه ای برای افراد قرار دهند نه مثل بی فرهنگ های غربی در محضر دیگران!
عبد ناظر
|
United States of America
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
3
من نمیدونم چرا وقتی اسلام میگه یه کاری بده همه دوست دارن یه جوری اونو توجیه کنن
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
5
0
در مسافرت بین راه ها زمان ایستادن اتوبوس ها کوتاه است و ناگهان چندین ده اتوبوس جلو توالت کوچکی رسیده و پارک میکنند در این هنگام مسافرین با عجله کجا ادرار کنند و چه جوری . اول توالت بزرگ احداث کنند بعد انتقاد .
رستوران
|
United States of America
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
1
نقد محکمی است
دایی جان ناپلئون
|
Canada
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
1
کار کار انگلیسهاست
محمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
تشکر از مطلب خوبتون
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
3
واقعا چقدر غربی ها فرهنگ بالایی دارن!!! فکر کن بیای بیرون ببینی 10 نفر دارن رو دیوارت یادگاری ثبت میکنن!!! بوی تعفن خفه نمیکنه اینارو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
1
چه قدر چندش آوره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
1
5
متاسفانه بعضیا در دستشویی های معمولی ایستاده ادرار می کنن و همه جا را نجس می کنن خیلی بی فرهنگیه این کار این جا هم که حدیث و روایت آوردین دیگه آدم حرفی نداره برای گفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
وا اسلاما وا مصیبتا چه منکری اتفاق افتاد اونوقت یکسری انسان جاهل دنبال این هستند که چرا تو این مملکت اختلاس میشه و چرا عدالت وجود نداره ما اصل کار را گذاشتیم در عوض این مسائل پیش پا افتاده مثل ظلم و دزدی و ... سریعا" بایستی به این مسئله مهم رسیدگی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
1
آخه تا چه حد میتونیم بی فرهنگ باشیم از فرهنگ خودمون فاصله بگیریم همین که خارجیا یک کاری بکنن ما حتما باید تقلید کنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
7
0
آقا کی گفته ضرر داره ؟کدوم علم پزشکی؟تمام خارجی ها از این روش استفاده میکنندومشکلی هم ندارند. اتفاقا ما ایرانیها هستیم که همه زانو های داغون داریم و تو سن بالا یاد توالت فرنگی می افتیم....
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
4
بسیارزشته...ماایرانیا متمدن هستیم...کی گفته هرچی ازغرب اومدبایدانجام بدیم..اخه سرپا که نمیشه آبککشی کرد
دکتر شروین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
2
0
سرویس هاي بهداشتی جایی است که‌ کار را باید با حوصله انجام داد چه‌ در حالت نشسته یا ایستاده یا فرنگی
تأ تخلیه کامل انجام شود.
البته‌ نوع ایستاده در بیرون بهداشتی تر است چون‌ ادرار می‌ کنی بعد با آب‌ راحت تر می‌ توانی بشوری!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
1
1
البته باید گفت این ها برای بیماران و بعضی سالمندان که توانایی نشستن ندارند تعبیه شده است
مقاله شما هم بیشتر برای جذب مخاطب هست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
4
ادرار کردن باید نشسته باشه وما ازبچگی باید به بچه یادبدیم
جویباری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
1
2
سلام
با تشکر از آقای دکتر میر سراجی
واقعا تآثر بر انگیزه
خیلی زشت و به دور از ادب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
5
0
این دستشویی های ایستاده خیلی خوبه
من خودم چندین ساله که دارم ایستاده ادرار می کنم
خیلی حس خوبی داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار