اطلاعات ناخنها در ارتباط با سلامتی بدن شما
کد خبر: ۱۱۹۹۵۵
تاریخ انتشار: 2018 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

سفیدی، صورتی کم رنگ در گوشه ای از ناخن، سطح ناهموار یا برآمدگی روی ناخن ها ، ممکن است نشانه هایی از بیماری در بدن باشد. همچنین مشکل در کبد، ریه ها و قلب می تواند در ناخن ها خود را نشان دهد. دکتر سید رضا میرجعفرى، متخصص داخلى درباره رازهایی که ناخن های شما در مورد سلامت تان فاش می کنند، به نبض ما می گوید: گاهی اوقات ناخن بسیار رنگ پریده می تواند نشانه ای از بیماری های جدی باشد مانند:

– کم خونی
– نارسایی احتقانی قلب
– مشکلات کبدی
– سوء تغذیه
ناخن های سفید

این متخصص ادامه می دهد:  اگر بیشتر ناخن ها سفید بودند و حاشیه های تیره داشتند، ممکن است نشان دهنده ی مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر، می بینید که انگشتان کمی زردی هم ‌دارند که نشانه ی دیگری از مشکل کبدی است.

ناخن آسیب دیده
ناخن های زرد

یکی از شایع ترین علل ناخن زرد، عفونت های قارچی است. به گفته دکتر میر جعفرى با عود کردن عفونت بستر ناخن ها ممکن است جمع شده و ناخن ضخیم و فرو رفته شود. در موارد نادر، ناخن های زرد می توانند نشان دهنده ی یک بیماری جدی مانند بیماری های تیروئیدی، بیماری های ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشند.

ناخن زرد
ناخن های کبود رنگ

این متخصص در پرسش به این پاسخ که ناخن های کبود رنگ نشانه چیست؟ می گوید: ناخن های کبود رنگ (رنگ مایل به آبی ) می توانند به این معنا باشند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این موضوع می تواند یک مشکل ریوی مانند آمفیزم را نشان دهد. برخی از مشکلات قلبی نیز با ناخن کبود همراه اند.

ناخن کبود

ناخن های مواج

وی ادامه می دهد: اگر سطح ناخن ها موج دار و یا حفره دار بود، ممکن است نشانه ی اولیه ی پسوریازیس یا آرتریت های التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن در آن شایع است؛ پوست زیر ناخن قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.

 
ناخن های شکسته یا ترک برداشته

در چه صورتی ناخن ها نشان می دهند که به یک عفونت قارچی مبتلا شده ایم؟
دکتر سید رضا میر جعفرى می گوید: ناخن های خشک که دائما ترک می خورند و یا می شکنند با بیماری های تیروئیدی در ارتباط هستند. در ناخن ترک خورده و یا شکسته همراه با رنگ زرد، بیشتر احتمال یک عفونت قارچی است.
چین ناخن پف دار یا باد کرده

وی می افزاید: زمانی که پوست اطراف ناخن قرمز می شود و باد می کند، به عنوان التهاب ناخن شناخته می شود که ممکن است در نتیجه ی لوپوس و یا اختلال بافت همبند باشد. همچنین عفونت می توانید سبب قرمزی و التهاب ناخن شود.
خطوط تیره ی زیر ناخن ها

دکتر میرجعفری تاکید می کند: خطوط تیره ی زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار بگیرند. اغلب به دلیل ملانوم (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) ایجاد می شوند.
ناخن های جویده

گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد نشانه ای از اضطراب دائمی است که می تواند درمان شود. گاز گرفتن و یا کندن ناخن نیز با اختلال وسواس مرتبط است. اگر نمی توانید آن را ترک کنید، بهتر است با یک پزشک آن را در میان بگذارید.

ناخن ها تنها بخشی از یک پازل سلامتی شما هستند. اگرچه تغییر در ناخن ها ممکن است همراه بسیاری از شرایط ایجاد شوند، اما این تغییرات به ندرت به عنوان اولین علامت ظاهر می شوند. همچنین بسیاری از ناهنجاری های ناخن بی ضرر هستند. هر کسی که ناخن سفید دارد ، هپاتیت ندارد. اگر در مورد ظاهر ناخن های خود نگران هستید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

سلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار