به گزارش «تابناک با تو»؛ گردشگری یکی از فعالیت هاییست که از طریق آن می توان اقتصاد تک بعدی متکی به نفت را به اقتصادی متنوع و پویا تبدیل کرد. امروزه اهمیت صنعت گردشگری و تاثیر آن بر حوزه های اقتصادی، اجتماعی، زیست و محیطی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و تمامی کشورها تلاش می کنند تا این صنعت را به صورت پایدار در کشورشان رونق بخشند.
اما برای اینکه یک کشور بتواند این صنعت را توسعه دهد، عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند. یکی از این عوامل ایجاد حس امنیت در گردشگران خارجی است. در ادامه این خبر با ما همراه باشید تا عوامل موثر در ایجاد حس امنیت در گردشگران را بررسی کنیم.
پس از اینکه دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کشورهای افغانستان و عراق را به عنوان مهم ترین بازارهای هدف گردشگری ایران معرفی کردند، بسیاری از اساتید و حتی دانشجویان رشته جهانگردی، نسبت به این انتخاب واکنش نشان دادند و انتقاداتی را مطرح کردند.
در واقع این کارشناسان عقیده دارند که با وجود اینکه کشورهای همسایه هر کشور، بهترین بازارهای هدف گردشگری آن هستند، ولی در مورد ایران، کشورهای همسایه دیگری وجود داشتند که می توانستند به جای افغانستان و عراق به عنوان بازار هدف انتخاب شوند. آن ها کم اهمیت شدن گردشگران اروپایی در ذهن مسئولان را هم مورد انتقاد قرار داده اند. اما چه شد که گردشگران اروپایی ورودی به ایران با کاهش رو به روشدند؟
عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند. یکی از این عوامل، امن کردن کشور و ایجاد حس امنیت در گردشگران خارجی است. امنیت به مفهوم کلی، سلامت، آرامش و رفاه فرد و ثبات جامعه و محفوظ ماندن از آسیب توسط دیگران را شامل می شود. تبلیغات منفی که بسیاری از رسانه های خارجی در مورد ایران انجام می دهند و البته برخی از اقدامات مسئولان خودمان باعث شده است تا در ذهن مردم بسیاری از کشورها، ایران کشوری باشد که امنیت در آن به طور کامل برقرار نیست.
بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، امنیت و گردشگری دو رابطه دو سویه با یکدیگر هستند. مهم ترین عاملی که در حس امنیت گردشگران اروپایی تاثیر دارد، تبلیغات منفی و شایعاتیست که در مورد کشورمان در برخی رسانه ها مطرح می شود.
اما مسلما این تنها عامل نیست. ناآرامی هایی که در کشور و برخی کشورهای همسایه رخ می دهد، امنیت کلی منطقه، عدم ثبات اقتصادی، نیاز به احترام و خودیابی گردشگران، امن کردن مقاصد گردشگری توسط نیروی انتظامی و تبلیغات مثبت کشورمان در رسانه های خارجی هم از عواملی هستند که بر ایجاد حس امنیت در گردشگران تاثیر دارند.
با تمام این اوصاف، کم شدن حس امنیت در گردشگران اروپایی، تنها یکی از عواملیست موجب کاهش ورود آن ها به ایران می شود و عوامل دیگری همچون کاهش تعداد پروازهای مستقیم و … هم در این زمینه نقش دارند. حال باید دید تا با انتخاب کشورهای افغانستان و عراق به عنوان بازارهای هدف اصلی ایران و با تمام حواشی که در روزهای اخیر پیرامون آن رخ داده، چه بر سر صنعت نوپای گردشگری کشورمان خواهد آمد.
آخرین خبر
وقتی ما از توریست های خارجی در دیدار از جاهای دیدنی کشور بیشتر از هموطنانمان پول دریافت می کنیم،
وقتی راننده تاکسی هم از این شیوه پیروی می کند و کرایه بیشتری از مهمان به کشورمان طلب می کندو ...
لذا گردشگر احساس امنیت نمی کند و احساس می کند که در این کشور با او مثل یک مهمان رفتار نمشود.
شما اگر به برلین سفر کنید احساس نمی کنید که خارجی هستید چون از تمام امکانات مثل یک آلمانی استفاده می کنید و هیچ حا از شما دلار نمی خواهند و یا با شما رفتار تبعیض آمیزی داشته باشند بنابراین در تمام مدت سال برلین پر از مسافر است.
بیاییم رفتاری با خارجی داشته باشیم مثل رفتارمان با مردممان تا توریست ها به ایران بیایند.