زیورآلاتی که برای بدن دردسر ساز می‌شوند
کد خبر: ۱۱۹۸۴۷
تاریخ انتشار: 2018 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

لاله گوش حاوی غضروف است و سوراخ کردن آن چندان دردی ندارد، اما برخی افراد افزون بر لاله، برای قرار دادن آویزهای مختلف، لایه خارجی گوش را نیز سوراخ می‌کنند، عملی خطرناک که گاهی با عواقبی وحشتناک برای افراد همراه خواهد شد.

زیورآلاتی که برای بدن دردسر ساز می‌شوند

کارشناسان توصیه می‌کنند برای سوراخ کردن گوش تنها به مراکز درمانی معتبر یا پزشک مراجعه کنند و از استریل و بهداشتی بودن وسایل سوراخ کردن گوش مطمئن شوند، وجود آلودگی در این وسایل، استفاده نکردن از دستکش بهداشتی و وجود آلودگی روی لاله گوش می‌تواند سبب ورود عامل‌های عفونی به درون بدن، تب و گسترش عفونت شود.

دربیشتر مواقع در ابتدای سوراخ کردن گوش از گوشواره‌هایی بدل استفاده می‌شود، اما پس از مدتی کوتاه افراد برای جلوگیری از بروز آلرژی و عفونت باید از گوشواره طلا یا نقره استفاده کنند، درصورت بروز عفونت، بازه زمانی حدود شش الی هشت هفته‌ای به طول می‌انجامد تا عفونت درمان شود.

اولین کار در زمان بروز نشانه‌های عفونت درمحل سوراخ کردن گوش، خارج کردن گوشواره است، گاهی اوقات جنس فلزگوشواره، دست زدن به گوش با دستان آلوده، ضربه به گوش، محکم بودن بست پشت گوشواره و تجمع خون و کاهش اکسیژن هم می‌تواند سبب بروز عفونت شود. از جمله نشانه‌های عفونت لاله گوش دراثر سوراخ کردن آن می‌توان تورم، قرمزی، درد، خارش، سوزش، ترشح‌های زرد رنگ و تب را نام برد.
اولین کار برای درمان عفونت گوش مراجعه به پزشک است، معمولاً درمان این نوع عفونت‌ها به وسیله پانسمان، محلول‌های موضعی و آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی انجام می‌شود.

مصرف منظم دارو‌ها، خودداری از قطع خودسرانه دارو‌ها و مراجعه منظم به پزشک برای بررسی وضعیت عفونت در درمان زودهنگام آن نقش به سزایی دارد.

اگر باید درخانه پانسمان گوش خود را تعویض کنید، ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی شسته و خشک کنید، استفاده از دستکش استریل نیز برای کاهش خطر عفونت توصیه می‌شود. برای تعویض پانسمان از سرم شست و شو استفاده کنید و سپس با گاز استریل روی بخش ملتهب را به آرامی پاک کنید. از محلول هایی، چون الکل، پراکسید هیدروژن یا پماد آنتی بیوتیک در این مواقع استفاده نکنید، زیرا سبب تحریک پوست می‌شود. میزان پانسمان و شست و شوی گوش عفونی شده بنا بر نظر پزشک است. همچنین هرروز درجه حرارت بدن خود را اندازه گیری کنید. زمانی که تب شما قطع شد عفونت بی خطر شده است.

در طول بازه درمانی از گوشواره و جواهرات بدلی استفاده نکنید، زیرا امکان تشدید عفونت وجود دارد. بی توجهی به عفونت و درمان نکردن این عارضه می‌تواند سبب گسترش عفونت به بخش‌های درونی گوش و حتی آسیب به شنوایی شود.

عفونت گوش در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است به همین دلیل توصیه می‌شود از سوراخ کردن گوش کودکان خردسال خودداری کنید تا درصورت بروز عفونت کودک همکاری بهتری با والدین و پزشکان خود داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار