خواب بهتر است یا ورزش صبحگاهی؟
کد خبر: ۱۱۹۷۷
تاریخ انتشار: 2015 September 23    -    ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
اگر مدام بین این دو تصمیم در نوسانید که ورزش کنید یا به اندازه کافی بخوابید، اشتباه می‌کنید. باید مطمئن شوید هم برای استراحت خوب و هم برای ورزش کردن، برنامه مناسبی دارید چون هردو به یک اندازه مهم هستند.
آغاز صبح است و آلارم ساعت هم به صدا درآمده. وقت بیدار شدن و شروع فعالیت است، فعالیتی مانند ورزش!  اما واقعاً به‌طرز عجیبی خسته‌اید و این سوال را مطرح می‌کند: صبح‌هایی که بیش ازحد خواب آلودیم، آیا بهتراست از رختخواب بیرون بخزیم و به بعد از بیدار شدن بدن فعالیت را شروع کنیم، یا به عالم خواب برگردیم؟

در مورد زدن دکمه "خواب کوتاه"

راب سولاور، متخصص تغذیه ورزشی و مربی در Bandana Training می‌گوید:" اگر سلامت همه جانبه می‌خواهید، خواب و ورزش هر دو مهم هستند". متاسفانه بیشترآمریکایی‌ها از هیچ‌کدام از این دو به اندازه کافی بهره‌مند نیستند. طبق اعلام National Institutes of Health، بزرگسالان باید هر شب۷ تا ۸ ساعت بخوابند.

دلیل خوب

خواب، نقشی اساسی در سلامت کلی جسمی و هیجانی دارد، به عملکرد مغز کمک می‌کند، ریسک بیماری‌های مرمن را کاهش می‌دهد، سلامت روانی را ارتقاء داده و سیستم ایمنی را تقویت می‌نماید. همچنین مطالعات نشان داده، کمبود خواب، موجب افزایش اشتها و گرسنگی می‌شود، در واقع کسر خواب با افزایش ریسک چاقی ارتباط دارد.

مطلب مرتبط: چرا کم خوابی باعث چاقی می شود؟

به گفته جیسون ادموند، بیولوژیست و کارشناس Greatist ، جای تعجب ندارد، احساس فرسودگی شغلی و محرومیت از خواب، می‌تواند روی عملکرد ورزشی فرد هم تأثیر بگذارد. اگر برای‌تان پیش آمده باشد که با خستگی و بی رمقی ورزش کرده باشید، می‌دانید چقدرکار شاق و بی‌فایده‌ای به‌نظر می‌رسد. پژوهشی نشان داد، بهبود عادات خواب (مانند، ۷ساعت خواب عمیق)، عملاً به‌نفع برنامه ورزشی‌تان است. بنابراین، ماندن در رختخواب، صبح خیلی زود، برنامه خوبی برای بهترین حالت سلامتی به‌نظر می‌رسد، درست است؟

خواب بهتر است یا ورزش صبحگاهی؟

مزایای ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی، از نظر عقلی فوایدی دارد: پیش از انجام هر کار دیگری بهترمی‌توانید از تردمیل، پارک یا کلاس درس بهره ببرید ومجبور نیستید بعد از یک روز کاری سخت به زحمت به باشگاه بروید. ضمناً ورزش کردن تولید اندروفین را افزایش می‌دهد؛ ماده شیمیایی که احساس خوب داده و به تسکین استرس کمک می‌کند. تحقیق دیگر نشان داده دراقلیم‌های گرم‌تر، مردانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، میزان استقامت و ظرفیت ورزشی‌شان بیشتر از کسانی است که در گرمای عصر ورزش می‌کنند.

تمرینات صبح زود می‌تواند منجر به خواب راحت‌تر شود. در مطالعه‌ای افرادی که ۷ صبح ورزش کرده بودند، نسبت به آن‌هایی که یک یا ۷ بعدازظهر ورزش کرده بودند، خواب طولانی‌تر داشته و چرخه‌های خواب‌شان عمیق‌تر بود. برای فهمیدن این‌که آیا دارید خواب را فدای تمرین و عرق‌ریختن می‌کنید یا نه، مدت زمانی را که در خواب هستید بررسی کنید. اگر دیدید در طول روز احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید، و تمرکز یا بیدارشدن برای‌تان دشوار است، پس لازم است دربرنامه خواب‌تان تجدید نظر کنید.

یکی از راه‌های فهمیدن این‌که سحرخیزید یا شب زنده‌دار؟ این است که ببینید بدن‌تان بدون محدودیت زمانی چگونه عمل می‌کند. اگر در سفر هستید و می‌توانید هر وقت خواستید به رختخواب بروید و از رختخواب بیرون بیایید، ببینید بدن‌تان به‌طور طبیعی چه زمانی بیدار می‌شود. این می‌تواند دلالت بر الویت طبیعی شما درباره بهترین مدت زمانی برای خواب بودن بدن‌تان داشته باشد.

مطلب مرتبط: خواب مناسب چه تأثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟

برنامه عملی شما

این تصمیم که براساس الویت شخصی‌تان، زود بیدار شوید یا نه، به عوامل گوناگونی بستگی دارد: درحال حاضر چقدر می‌خوابید و توانایی‌تان برای تغییربرنامه به ‌صورتی که در زمان دیگری از روز ورزش کنید، تا چه اندازه است؟ از خودتان این ۳ سوال را بپرسید تا بسنجید که آیا باید صبح زود بیدار شوید یا زیر پتو بمانید:

۱- آیا واقعا قرار است آلارم ساعت را خاموش کنم و بخوابم؟

۲- در هر زمان دیگری از روز می‌توانم ورزش کنم؟

۳- می‌توانم بعداً در طول هفته تمرینم را جبران کنم، احتمالاً با انجام دوبار در روز؟

اگر پاسخ‌تان به این سولات بالا " نه " است، بلند شوید، روز را شروع و ورزش کنید، اما اگر برنامه‌تان را عقب می‌زنید و احساس می‌کنید، انگار می‌توانید برای همیشه بخوابید، برنامه ورزشی‌تان را برای زمان دیگری از روز تنظیم کنید.

حقیقت مهم

اگر مدام بین این دو تصمیم در نوسانید که ورزش کنید یا به اندازه کافی بخوابید، اشتباه می‌کنید. باید مطمئن شوید هم برای استراحت خوب و هم برای ورزش کردن، برنامه مناسبی دارید چون هردو به یک اندازه مهم هستند. سعی کنید چندباردرهفته برای ورزش، ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شوید تا تدریجاً این عادت برای‌تان راحت شود. هر وقت آماده شدید، به سادگی با یک تمرین کامل صبحگاهی و ملایم در خانه شروع کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار