آیا نداشتن دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان فرار مالیاتی نیست؟!
کد خبر: ۱۱۹۴۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
باز هم فرار مالیاتی پزشکان؛
قانون گذار برای فرار مالیاتی، حبس بیش از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال و شلاق از سی و یک ضربه تا هفتاد و چهار ضربه و محرومیت از از حقوق اجتماعی و بیش از شش ماه تا پنج سال و انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها (رجوع کنید به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲) در نظر گرفته است.

فرار مالیاتی

آیا نداشتن دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان فرار مالیاتی نیست؟! اختصاصی «تابناک باتو»؛ در حاشیه سخنان رئیس سازمان نظام پزشکی؛ عدم استفاده پزشکان از کارت خوان در مطب‌ها قانون شکنی نبوده و قابل پیگیری نیست! (به نقل از سایت عصر ایران)

این سخن چقدر صحیح است؟

بله صرفا عدم استفاده از کارت خوان قانون شکنی نبوده و قابل پیگیری نیست؛ اما ...!
اما اگر عدم استفاده از کارت خوان به قصد فرار مالیاتی باشد چطور؟!
در جواب سوال فوق باید به قانون مراجعه کرد، شاید بپرسید آیا در این خصوص قانونی داریم؟ و چرا قانون؟!

نخست اینکه باید به قانون مراجعه کنیم، زیرا تا زمانی که قانون فعل یا ترک فعلی را جرم انگاری ننموده باشد، نمی‌توان شخصی را به خاطر آن فعل یا ترک مجازات کرد (رجوع کنید به مواد ۲، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲).
دوم آنکه کدام قانون فرار مالیاتی را جرم انگاری نموده است و فرار مالیاتی چیست؟ و چه رفتار‌هایی فرار مالیاتی محسوب می‌شود؟
مواد ۲۷۴ الی ۲۷۹ قانون مالیات‌های مستقیم و مواد الحاقی مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ در این خصوص جرم انگاری نموده است.

آیا نداشتن دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان فرار مالیاتی نیست؟!

در این باره در تعریف فرار مالیاتی باید گفت، هر فعل (عمل) یا ترک فعلی که منجر به عدم پرداخت مالیات یا کمتر پرداخت شدن مالیات شود؛ اما رفتار‌هایی که فرار مالیاتی محسوب می‌شود عبارتند از:

الف) تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن؛
ب) اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن؛
پ) ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱) ق. م. م. و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد (۱۶۹) و (۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام؛
ت) عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‎های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده؛
ث) تنظیم معاملات و قرارداد‌های خود به نام دیگران، یا معاملات و قرارداد‌های مؤدیان دیگر به نام خود برخلاف واقع؛
ج) خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‎ها در سه سال متوالی؛
چ) و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی.

آیا نداشتن دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان فرار مالیاتی نیست؟!

قانون گذار برای فرار مالیاتی چه مجازاتی در نظر گرفته است؟

قانون گذار برای فرار مالیاتی، حبس بیش از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال و شلاق از سی و یک ضربه تا هفتاد و چهار ضربه و محرومیت از از حقوق اجتماعی (برای دیدن مفهوم حقوق اجتماعی رجوع کنید به ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲) و بیش از شش ماه تا پنج سال و انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها (رجوع کنید به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲) در نظر گرفته است.

بنابراین، مرتکبان جرایم مالیاتی، علاوه بر مجازات‌های فوق مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه‌های متعلق قانونی که تا مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ این قانون (قانون مالیات‌های مستقیم) مطالبه نشده باشد و همچنین ضرر و زیان وارده به دولت با حکم مراجع صالح قضائی هستند.

فرار مالیاتی

نتیجه گیری

پزشک یا هر شخص دیگری برای پنهان کردن فعالیت اقتصادی و نیز درآمد حاصل از آن و ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود از کارت خوان استفاده نکند، مرتکب فرار مالیاتی (هر فعل (عمل) یا ترک فعلی که منجر به عدم پرداخت مالیات یا کمتر پرداخت شدن مالیات گردد.) شده است و در صورت اثبات در محاکم صالح به مجازات‌های فوق محکوم می‌شود.

دکتر محمد کشاورزی، دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
1
0
فرار مالیاتی یعنی اینکه قوانین نظارتی استانداردی وجود داشته باشه و کسی بخواهد این قوانین را دور بزند . نه اینکه نداشتن کارتخوان فرار مالیاتی محسوب شود .
فرار مالیاتی پزشکان ناشی از بی عرضگی بیمه ها و بی برنامه گی امور مالیاتی است .
اصولا اگر همه مردم کارت درمان هوشمند داشته باشن و در هنگام مراجعه به پزشک موظف باشد که مشخصات کارت را در سیستم بیمه های درمانی و یا وزارت بهداشت ثبت کند و بیمار برای دریافت سایر خدمات تشخیصی و درمانی و اخذ دارو نسخه الکترونیک داشته باشد تعداد مراجعین به هر پزشک مشخص و تا حدودی درآمد معلوم خواهد شد .
راهکار ثبت در آمد و مخارج در هر دفتر و موسسه چه پزشکی و یا صنوف دیگر که با ارائه دفتر رسمی به دارایی و دریافت مهر شده آن سالها کار بیهوده ای شد بو که حذف شد . چرا که هرچیزی که ما ثبت می کردیم بهانه ای برای رد کرد آن بود و نهایتا الذاس تصمیم می گرفتند .
علت دیگر فرار مالیاتی خود کارشناسان ارزیاب هستند که در صورت بال بودن میزان مالیات با دریافت هدیه آن را کاهش می دهند .
اما نهایتا باید عرض کنم که در کشورمان دقیقترین مالیات را اول کارکنان دولت و بعد پزشکان و بعد هیچ کس پرداخت می کنند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
1
lمطمئن باشید که فرار مالیاتیه - دلیل دیگه ی نداره

چون گذاشتن کارت خوان برای راحتی مریض ها است و هزینه ی چندانی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار