اشتباهات دولت عربستان در اعلام اول ماه ذی الحجه
کد خبر: ۱۱۹۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 21    -    ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
متأسفانه چون دولت عربستان یک مبنای غیر فقهی برای رویت هلال ماه دارد، لذا در سالیان گذشته بارها به اشتباه خود در اعلام اول ماه ذی الحجه اعتراف کرده که غالبا این اعتراف ها قبل از روز عرفه بوده و ...
متأسفانه چون دولت عربستان یک مبنای غیر فقهی برای رویت هلال ماه دارد، لذا در سالیان گذشته بارها به اشتباه خود در اعلام اول ماه ذی الحجه اعتراف کرده که غالبا این اعتراف ها قبل از روز عرفه بوده و فقط در سال 1386 در پایان ماه ذی الحجه اعلام کرد که در اعلام اول ماه اشتباه کرده لذا کفاره تمام حجاج را پرداخت می کند.

اما اشتباهات عربستان در سال های گذشته


*سال 1375

در سال 1996 میلادی یا همان 1375 شمسی در حالی که در ابتدا روز پنجشنبه 18 آوریل را به عنوان اول ماه ذی الحجه اعلام کرده بود، بعد از گذشت چند روز از ماه اعلام کرد که پنجشنبه اول ماه نبوده و اول ماه روز جمعه 19 آوریل است؛ بنابراین، مناسک حج را یک روز دیرتر از برنامه قبلی خود اجرا کرد.

*سال 1383

در این سال بر خلاف سال 1375 بعد از گذشت چند روز از ماه ذی الحجه اعلام کرد،در اعلام اول ماه اشتباه کرده و روز چهارم را به روز پنجم ذی الحجه تغییر داد و مناسک حج را یک روز زودتر از برنامه قبلی اجرا کرد.

*سال 1386

بزرگترین اشتباه تاریخی عربستان در شروع ماه ذی الحجه در این سال رخ داد و در حالی که روز دوشنبه را اول ماه اعلام کرد، در بعضی کشورها از جمله ایران روز چهارشنبه اول ماه ذی الحجه اعلام و باعث شد ایران مراسم عید قربان را دو روز بعد از عربستان اجرا کند.
در همان سال طبق گزارش روزنامه الخلیج چاپ امارات 22 اختر شناس از عربستان تقاضا کردند، در اعلام اول ماه در روز دوشنبه تجدید نظر و همانند سال 1996 مناسک را حداقل با یک روز تأخیر برگزار کند، ولی متأسفانه دولت عربستان این موضوع را قبول نکرد و در پایان همان ماه بعد از گذشت 30 روز از ماه هلال ماه محرم به هیچ عنوان قابل رویت نبود و مجبور شد با 31 روز کردن ماه ذی الحجه از تمام حجاج آن سال معذرت خواهی و اعلام کند که مناسک حج در زمان خود انجام نشده و کفاره تمام حجاج را دولت پرداخت می کند.

*سال 1389

د
ر این سال هم اتفاق مشابه سال 1383 رخ داد و دولت عربستان روز چهارم ذی الحجه را به روز پنجم تغییر داد و مناسک حج را یک روز زودتر از برنامه قبلی اجرا کرد.

البته عربستان در سال 1390 هم در اعلام عید فطر برای مردم دچار اشتباه شد و بعد اعلام کرد که کفاره یک میلیاردو ششصد میلیون ریالی روزه داران عربستان را دولت پرداخت میکند.

اما پرسش اصلی اینجاست حجاج ایرانی که در عربستان هستند و مجبورند بر طبق فتاوای وهابیت در رویت هلال اول ماه مناسک خود را انجام دهند، چه وظیفه ای دارند و به طور مثال تکلیف حجاج سال 1386 چیست؟

در پاسخ باید گفت، چون حجاج ایرانی باید تابع قوانین کشور میزبان حج باشند، چاره ای جز اجرای مناسک در روزهایی که دولت عربستان به عنوان عرفه و عید قربان اعلام می کند، ندارند و طبق فتوای علمای شیعه تکلیف شرعی حج واجب از آنان ساقط می شود اما فضیلت اصلی انجام مناسک حج مانند وقوف در عرفات شامل حال آنها نمی شود چرا که مانند سال 1386 دولت عربستان به اشتباه خود در اعلام روز عرفه اعتراف کرده است.

*سال 1394

امسال یک اتفاق نادر در حج رخ داده است و شروع ماه ذی الحجه بر طبق فتوای فقه شیعه و دولت عربستان یکی شد؛ هر چند دولت عربستان در روز سوم ذی الحجه اعلام کرد که روز چهارم ذی الحجه است و این موضوع را سازمان حج و زیارت به همه کاروانها اطلاع رسانی کرد، یکباره در فردای همان روز از نظر خود عدول و اعلام کرد مناسک حج بر طبق همان تاریخ های قبلی برگزار می شود و شور و شعف خاصی به حجاج ایرانی وارد شد، زیرا برای اولین بار در سال 1394 مناسک حج با تقویم شیعیان تطابق دارد و امید دارند از فضیلت واقعی مناسک در زمان واقعی خود همراه با امام عصر (عج) فیض ببرند، چرا که امیر الحاج که صاحب العصر و الزمان است، برای انجام مناسک حج بر طبق فتوای اول ماه دولت عربستان در صحرای عرفات وقوف نمی کند و در زمان واقعی و راستی هر سال مناسک خود را انجام می دهد.

به امید حج مقبول برای تمام زائران بیت الله.

گردآوری و تنظیم: ابراهیم افشاری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
maerm41
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
2
3
با سلام
مطلب بسيار نسنجيده اي را طرح نموده ايد و بدون دليل در ذهن حاجيان سال هاي قبل ايجاد شك و شبهه در صحت عمل ايشان ايجاد كرديد.و براي حجت حق هم تعيين تكليف كرده ايد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
اتفاقا خیلی به جا بود حداقل من دیگر میدانم اگر کسی خواست حداقل شروع یا پایان ماه رمضان را با عربستان مقایسه کند و بگوید ما اشتباه کردیم با قاطعیت میگویم این متن کمک میکند که به شخص بگویم که کار مسئولین عربستانی حساب و کتاب ندارد و حتی شاید بیشتر سیاسی کاریست. موضوع مهمی است باید به جا استفاده شود که هیچ وقت نمیشود. باید به طور وسیع اطلاع رسانی شود.
انصاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
4
در حج سال 1391 هم تاریخ با ایران یکی بود. پس این اولین بار نیست. در ضمن آن سال عید قربان مصادف با جمعه بود که به حج اکبر معروف است. اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام. آمین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار