عجیب‌ترین دلایل ابتلا به سرطان
کد خبر: ۱۱۸۸۳۹
تاریخ انتشار: 2018 August 20    -    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

گرد و غبار خانگی و ترکیبات شیمیایی موجود در آن باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان می‌شود.

طبق مطالعه انجام شده گرد و خاک خانگی حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون‌ریز هستند و از این راه خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.
عجیب به نظر می‌رسد، اما نحوه خانه‌داری می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و چاقی را افزایش دهد، مطالعات اخیر نشان داده است که مواد شیمیایی درون گرد وخاک منزل، اثر تخریبی بر غدد درون ریز دارند و درنتیجه گرد و خاک ممکن است سلامت متابولیک را مختل کرده و باعث تجمع چربی در بدن، به ویژه در کودکان شود.
مطالعه درباره چگونگی تاثیر باقی مانده‌های مواد شیمیایی در گرد و غبار خانگی می‌تواند به شناسایی بیشتر عوامل افزایش وزن و مشکلات جدی سلامت کمک کند.

گرد و غبار خانه، مواد آلوده را ذخیره و بازتولید می‌کند
«گرد و غبار خانه» مخلوطی از سلول‌های جدا شده پوست، مو، باکتری‌ها و گرد و غبار است که در آن بخش‌های بدن حشرات مرده هم وجود دارد.
ذرات گرد و خاک، فیبر‌های لباس و ذرات میکروسکوپیک پلاستیکی و رنگ هم در این ترکیب محیطی یافت می‌شود.
خطر واقعی گرد و غبار خانه ممکن است محتوای آلاینده و ترکیبات سرطان‌زای آن باشد و می‌تواند به غدد درون‌ریز آسیب برساند.
مهم نیست خانه‌تکانی چه قدر با دقت انجام می‌شود، گردوخاک می‌تواند در تاروپود فرش‌ها یا درز‌ها و شکاف‌ها انباشته شود.


بد نیست بدانید که گرد و غبار که در طول سال‌ها در خانه مانده است، می‌تواند باقی مانده مواد سمی ممنوع را مانند ددت و بیفنیل پلی‌کلر شده را در خود نگه دارد.
طبق نتایج یک مقاله منتشر شده در مجله شیمی و مهندسی، فتالات به همراه بیس (۲-اتیل‌هگزیل) شایع‌ترین آلودگی مضر موجود در گرد و غبار هستند.


طبق مطالعات انجام شده اخیر، DEHP می‌تواند عملکرد هورمون‌ها را مختل کند و تحرک اسپرم را در مردان کاهش دهد.
گرد و غبار نیز منبع اصلی قرار گرفتن انسان در معرض PBDE یا دی فنیل اتر پلی بروموئید است.
PBDE‌ها در پیشگیرنده‌های شعله و محافظ پارچه یافت می‌شوند و باعث آسیب رساندن به غدد درون‌ریز می‌شوند؛ اگرچه PBDE‌ها ممنوع شده‌اند، اما هنوز هم در محیط زیست و در گرد و غبار خانگی وجود دارند.
ترکیبات سمی در گرد و غبار می‌تواند از راه استنشاق، جذب از طریق پوست یا از طریق دهان وارد بدن شوند؛ همان‌طور که می‌دانید گردوغبار همراه با مصرف غذا وارد بدن می‌شود.
طبق مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه دوک، سلول‌های چربی گاهی در معرض گردوغبار خانگی قرار می‌گیرند و گردوخاک خانگی حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون‌ریز هستند.
تیم محققان معتقد است ماده تشکیل دهنده پیشگیرنده‌های شعله، دی‌بوتیل فتالات و مواد آفت کش‌ها بیشترین تاثیر را بر تجمع چربی دارند.
هدر استپلتون سرپرست تیم محققان اظهار کرد که یافته‌های اخیر نگرانی‌های مربوط به سلامت انسان افزایش داده است؛ تنها ورود ۳ میکروگرم گرد و غبار به بدن سبب ایجاد عارضه چاقی می‌شود؛ این میزان بسیار کمتر از ۵۰ میلی گرم گرد و غبار خانه است که کودکان روزانه در معرض جذب آن قرار دارند.

گردوخاک انباشته شده در منزل می‌تواند موجب چاقی شود

ارتباط آلودگی‌های گرد و غبار با لوسمی
برخی از ترکیبات موجود در گرد و غبار، از عوامل خطر لوسمی هستند؛ بنا به گزارش گروه کاری محیط زیست، دی فنیل اتر پلی بروموئید‌های موجود در گردوغبار به طور خاص در مطالعات حیوانی در ابتلا به اختلال هورمون تروئید، یادگیری و اختلال در حافظه، نارسایی شنوایی، کاهش تعداد اسپرم و حتی سرطان تاثیرگذار است.
تاد پی. وایتهد، محقق محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیبات موجود در گرد و غبار از عوامل خطرناک ابتلا به لوسمی در کودکان هستند.
علاوه بر این، پروفسور مارشا ویلس-کاپ از محققان دانشگاه جان هاپکینز در مصاحبه با بلومبرگ تایید کرده است که طبق شواهد جمع آوری شده، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های گرد و غبار ممکن است به بیماری‌هایی مانند چاقی، آسم و اوتیسم منجر شود.


چگونه می‌توان کمتر در معرض گرد و غبار خانگی قرار گرفت؟
کارشناسان شستن دست‌ها و استفاده از دستگاه تصفیه کننده هوا با راندمان بالا را توصیه کرده‌اند، همچنین باید استفاده از گردگیر‌های پوشیده شده از پر اجتناب کنید.
به گفته کارشناسان آن‌ها تنها گردوغبار منزل را پراکنده می‌کنند؛ برای گردگیری منزل بهتر است از دستمال‌ها و گردگیر‌های مرطوب استفاده کنید همچنین تا جایی که ممکن است برای کفپوش، سرامیک یا چوب را به جای فرش انتخاب کنید؛ کارشناسان معتقدند که استفاده از جاروبرقی تنها حدود ۱۰ درصد گرد و غبار پنهان شده در لابلای فرش را از بین می‌برد.

سایر اقدامات مانند تعویض ملحفه‌ها یک بار در هفته، تمیز کردن کف و کمد پوشاک یا جعبه‌ها هم از دیگر اقدامات برای کاهش گرد غبار منزل و عوارض بعد از آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار