پشت پرده کلیپ زجرآور آزار دختر مرندی چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵

انتشار تصاویر دلخراش از آزار بدنی و کتک زدن دختربچه ای 3 ساله در یکی از روستاهای مرند در شبکه های اجتماعی و حتی تلویزیون های مناطق شمالی ایران در حال گسترش است.

در این تصاویر، ابتدا کودک به خاطر تاریکی و روشن بودن چراغ موبایل در کنار پدر سنگدل خودش ایستاده و با خوردن یک ضربه از وی دچار شوک و گریه می شود. فضای فیلم کاملا تاریک و مشخص است بیرون از خانه بوده و مرد پس از اینکه شروع به کتک زدن بچه می کند، سعی دارد خودش را عصبانی و فضا را تنبیه جلوه دهد.

باقی لحظات این کلیپ دلخراش صحنه‌های ضجه زدن کودک روی زمین و ضربات مرگبار روی سر و صورت و تن اوست.

تصاویری فراتر از یک کودک آزاری

به نظر می رسد موضوع ضبط این ویدیو با آرامش و تمرکز پدر سنگدل که گفته شده به مواد مخدر اعتیاد دارد بیش از یک ویدیوی کودک آزاری است.

ضمن اینکه کلیپ منتشر شده، مجموع 3 کلیپ در شرایط و مکانهای مختلف است که شکنجه دختر معصوم را نشان می دهد و به نوعی روی کلیپ مذکور کار شده است. این در حالی است که پدر سنگدل به اذعان اهالی محل، معتاد، بی سواد و غیرمتخصص است و تدوین چنین کلیپی از وی بعید است.

مادر کودک حالا با بالا گرفتن موج واکنش های مردم مدعی شده که مدتها این ویدیوها را از پدر معتاد دریافت می کرده و مرد با این شیوه از او باج خواهی کرده است.

ادعای حیرت آور این مادر در حالی است که اگر او یکی از آن فیلم‌ها را به دست پلیس رسانده بود و مقامات قضایی باخبر می شدند، این کودک مظلوم این همه آزار و اذیت را متحمل نمی شد.

انتشار سریع تصاویر در شبکه‌های اجتماعی

اگر ادعای این مادر درست باشد، باید پرسید چرا در مدت اشاره شده ویدئو در شبکه‌های مجازی گسترش پیدا نکرده و به صورت خصوصی میان این زن و شوهر رد و بدل می شده، اما حالا ناگهان با سرعت زیاد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خصوصی مناطق شمال ایران در حال پخش است؟

با فضایی که پس از کودک آزاری‌های یک سال اخیر در ایران ایجاد شده، این فرد اگر اندکی با فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی و حساسیت‌های مردمی آشنایی داشت، حتما می دانست با انتشار این تصاویر به سرعت شناسایی و بازداشت می شود.

نکته اینجاست که این فرد تخصص و فهم لازم از فضای شبکه های اجتماعی را نداشته، و الا چه دلیلی دارد که با تسلط و آرامش دوربین خودش را روشن کند و نقش پدر عصبانی را برای کتک زدن بازی کند و کودکی را که در محله‌ به کتک خوردن، آزار از سوی پدر معتاد و گریه‌های شبانه مشهور است، تبدیل به موضوعی دردسرساز و جهانی برای خودش کند.

تردید درباره واقعی بودن خشونت و جنایت

نکته دیگر سرعت انتشار این کلیپ در کانال‌ها و گروه‌های وابسته به پان‌ترک ها و خوشحالی آنهاست؛ موضوعی که یادآور اقدامات داعش با پیش زمینه رسانه‌ای از قبل طراحی شده است و بعید به نظر نمی رسد پدر سنگدل معتاد با پول به چنین عمل ضد انسانی اقدام کرده و حالا متواری شده باشد.

این همان چیزی است که اهالی مرند به صورت مشخص روی آن دست گذاشته اند: تلاش گسترده گروه‌های پان ترک برای نفوذ به بدنه مردم سطوح پایین جامعه و طبقه فقیر شهرستان ها و روستاهای دوردست آذربایجان و بهره‌برداری از اتفاقات خاص زندگی آنها.

به ویژه که انتشار این ویدیو در فضای وب و شبکه های اجتماعی کانال های وابسته به جریان گوناز تی وی و گروه‌های پان ترک جدایی طلب چنان سریع اتفاق افتاده که از یک مرد معتاد بر نمی آید.

حالا سمیه در امنیت است

محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی در این باره گفته است که کودک در شرایط جسمی و روحی سالمی قرار دارد، معاینات پزشکی قانونی نیز انجام گرفته و وضعیت کودک را مساعد است.

براساس اظهارات ارشدزاده، طبق مستندات و شنیده‌ها، اختلاف بین پدر و مادر باعث این آزار و اذیت شده است و کودک زیر خشم و نفرت پدر و مادر این شکنجه را دیده است.

جای خوشحالی است که با وجود بی توجهی مادر این دختربچه مظلوم و واگذاری او به پدر سنگدل و معتادش و توجیه گذشت زمان و شکنجه های طولانی مدت، سمیه بی گناه و رنجور تحت حمایت اورژانس اجتماعی و بهزیستی قرار گرفته و حالا در آرامش است.

اما بی شک تبعات این لحظات سخت و این تجربه های تلخ از تن نحیف و ذهن این فرشته کوچک به زودی پاک نمی شود و این وظیفه دستگاه های امنیتی و انتظامی کشور را سنگین تر می کند.

آنچه بسیار مهم است، مسیر انتشار این ویدیو و بهره‌برداری رسانه ای از آن ارزش یافتن این مرد سنگدل و تحقیقات جدی درباره دلایل ضبط این تصاویر و کانال پخش آن را بیشتر می کند.

سابقه تزریق هدفمند وحشت به جامعه

با اندکی دقت در چنین روش رسانه‌ای متوجه تشابه آن در مواردی که پیشتر رخ داده می شویم. برای مثال در جنگ بوسنی، جنایتکاران صرب برای ایجاد وحشت بین مردم مناطق غیرصرب از چنین روشی استفاده کردند.

پس از آن طالبان برای فراری دادن نظامیان افغانستان و مردم چنین ویدیوهایی را با وجود محدودیت امکانات رسانه ای در سال های نخست دهه نود میلادی پخش می‌کرد.

اندکی بعد القاعده با گسترده شدن فضای اینترنت و توسعه رسانه ها، با پخش تصاویر ترسناک و وحشت آفرین برای مردم مناطق مختلف افغانستان و عراق آنها را تحت فشار روحی و عصبی قرار می داد.

جدایی طلبان چچنی هم از چنین شیوه‌ای برای ترساندن ساکنان روس مناطق تحت تصرف شان استفاده می کردند و هنوز میلیون‌ها شهروند روسی تصاویر قطعه قطعه شدن انگشتان دست یک دختر نظامی روس توسط یک فرمانده چچنی را فراموش نمی کنند.

پس از آن داعش دکترین رسانه ای جالبی را برای بازتولید وحشت و کلیپ های زجرآور طراحی و با تولید این ویدئوها پیش از تصرف شهرها و روستاها با ایجاد وحشت و ترس در دل مردم، راه را برای خودش باز می کرد.

آخرین نمونه رفتار نظامیان ارتش میانمار با کودکان و زنان مناطق اقلیت نشین روهینگیا بود که موجب واکنش خشم آلود مسلمانان این مناطق به این تصاویر و بهانه برای کشتار روستاییان و ساکنان آن مناطق را فراهم کرد.

فرضیه ساختگی نبودن فیلم

البته فرض واقعی بودن فیلم را هم نباید از نظر دور داشت. این که پدر معتادی برای درآوردن خرج مصرفش با این ویدئوها از همسرش باج‌خواهی کرده و حالا که کلیپ پخش شده، برخی با اهداف خود از آن بهره می برند. البته باید دید چگونه این ویدئو پخش شده و در این صورت نیز موضوع نیاز به واکاوی دارد.

لزوم پیدا کردن متهم و کشف هدف پنهان او

حالا این ویدئو شکنجه یک دختر معصوم عجیب در شرایطی پخش شده که احتمال دنبال کردن اهدافی مانند ایجاد ترس و وحشت و به دنبال آن موجی از تبلیغات علیه مردم ایران به خصوص شهروندان غیورآذری بعید به نظر نمی رسد.

نقش چهره‌های شاخص مناطق گوناگون آذربایجان به ویژه چهره های مرجع و موثر اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی در مقابله با این فعالیت های ضد ملی بسیار حائز اهمیت است، از طرفی بخش های امنیتی و انتظامی کشور باید لایه زیرین این اتفاق را با جدیت دنبال کرده و از آن به حساب یک اتفاق ساده نگذرند.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
1
تابناک ، به جای تکرار دفاعیات و مفروضات خانواده متهم که نفوظ محلی دارند و میخواهند احساسات جامعه را از عمل غیر انسانی خود منحرف گنند بهتر نیست خود و بیندگان مجله را الت دست این گونه افراد قرار ندهیم
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
1
3
مرندیها در کل افراد خشنی هستند بطوریکه دکتر مرندی چنان ضربه ای بر پیکره کادر پزشکی وارد کرد و انچنان ارزش کادر پزشکی را پایین اورد که در هیچیک از برهه زمان نیامده بود....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
1
تابناک چیو میخوای ثابت کنی با این دفاع هایه بی جا؟خوبه خبرگزاری هستین و هر روز اینهارو می شنوید.شما هم دنبال دشمن فرضی میگردید!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
آينه چون نقش تو بنموده راست
خود شكن آيينه شكستن خطاست!
كاملا مشخصه كه يك پدر تحت مصرف مواد مخدر با حالتي ساديسمي مشغول آزاره! كاملا مشخصه كه تحت فشار نرسيدن مواد داره اين كار رو مي كنه! و كاملا مشخصه كه مادر اين بچه از يك فقر فرهنگي بهره مند و شايد ترجيح او داشتن فرزند پسر باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و دختر كتك هم خورد مهم نباشه!!!
شايد حفظ مال از ديد اين زن از جان بدر بردن بچه از زير اين شكنجه واجب تر بوده!
براي هر دو اشد مجازات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
و اين ناپدر بي شرم بايد تازيانه بخوره تا مستي و خماري از سرش بره و قدر عافيت بدونه! گرسنگي بكشه تا غلط زيادي يادش بره و اينكه آنچه خداوند به او بخشيده شايسته سپاسگزاري است و نه با اين وقاحت ناسپاسي!!
ديگه چي!! داريم به قرون وسطي برمي گرديم!!!
حكم هر دوي اين جونورها رو با توجه به آسيب به وجهه امنيت ملي و خانواده ببريد تا ديگه غلط زيادي كردن از ذهنشون بره!
حبس و شلاق!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار