خروپف احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۱۱۸۱۹۰
تاریخ انتشار: 2018 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: خروپف علامت بیماری تنفسی حین خواب است و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را به شدت افزایش می دهد.

 خسرو صادق نیت افزود: فردی که خروپف می‌کند، با خطر تنگ شدن راه تنفسی مواجه و تنفس او حین خواب قطع می‌شود، اکسیژن رسانی به ارگان‌های حیاتی بدن افت می‌کند و به این ترتیب در معرض خطر سکته قلبی و مغزی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خروپف در مردان و افرادی که چاق هستند، شایعتر است، ادامه داد: در ۸۰ درصد موارد فرد متوجه خروپف خود نمی‌شود؛ از این رو، اطرافیان باید آن را یک بیماری تنفسی تلقی کنند و به دنبال درمان بیمار باشند.

صادق نیت افزود: خواب یک ضرورت است و بیداری بیش از حد، خواب طبیعی را مختل می‌کند. افراد باید از هفت تا ۹ ساعت، خواب داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیاز خواب افراد متفاوت است، اظهار داشت: در دوره کهنسالی کیفیت خواب کاهش می‌یابد به طوری که افراد از ۶۵ سالگی دچار کیفیت پایین خواب می‌شوند و به طورکلی یک سوم افراد جامعه سابقه بی خوابی را در طول عمر خود تجربه می‌کنند.

صادق نیت با بیان اینکه ۱۰ درصد مردم جامعه مبتلا به بی خوابی هستند، افزود: بی خوابی می‌تواند روی فعالیت‌های روزمره افراد تاثیر بگذارد، احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش تمرکز و افزایش خطا از عوارض بی خوابی است.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افرادی که بی خوابی دارند، خودسرانه و بدون اجازه پزشک میزان مصرف دارو‌های خود را افزایش می‌دهند در حالی که باید به دنبال درمان بی خوابی باشند.

وی افزود: مصرف بی رویه دارو باعث بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی، اعصاب و روان می‌شود و فرد را مضطرب و افسرده می‌کند.

به گفته صادق نیت، توجه و رعایت اصول بهداشت خواب توسط افراد شامل اینکه در یک ساعت معینی بخوابند، در معرض نور کم قرار بگیرند، فعالیت‌های هیجانی و بدنی را کاهش دهند و از خوردن چای، قهوه، کاکائو و مصرف سیگار قبل از خواب بپرهیزند و محل آرام باشد، بسیار مهم است.

وی افزود: راه رفتن در خواب، کابوس‌های شبانه و خواب آلودگی طی روز نیز از اختلالات خواب به شمارمی روند و امروزه با روش‌های علمی و پیشرفته این اختلالات قابل تشخیص و درمان است.

صادق نیت خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۶ سال است که رشته فلوشیب طب خواب در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و بیماری و اختلالات خواب را به طور تخصصی می‌توان تشخیص داد و درمان کرد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار