نخستین پیام‌رسان ایرانی چگونه زمینگیر شد
کد خبر: ۱۱۸۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 12    -    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲

روح‌الله مومن‌نسب در هفدهمین نشست "شنبه‌های انقلاب" با موضوع "فناوری اطلاعات و فضای مجازی" با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده در بخش تولید نرم‌افزار هستیم، اظهار کرد: ما امروز قدم به قدم با کشور‌های مدعی در این بخش در حال حرکت هستیم.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی با بیان اینکه شروع کار اینترنت در دنیا با ایمیل توامان بوده است، خاطرنشان کرد: در کشور ایمیل‌های ایرانی مانند رایانامه، چاپار، میهن مهر و النو وجود دارند که می‌توان از این‌ها بجای جی‌میل و یاهو استفاده کرد.

وی افزود: سرویس‌های ایمیل ایرانی سال‌ها پیش راه‌اندازی شدند به عنوان نمونه سال‌ها پیش یک تیم دانش‌آموزی در مدرسه خود با پول توجیبی یک سرویس ایمیل را طراحی کردند.

مومن‌نسب با اشاره به سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و پیشرفت آن در کشور گفت: سرویس‌های وبلاگ‌نویسی چنان در کشور پیشرفت کرده‌اند که گوگل بلاگر به عنوان یک سرویس قدرتمند خارجی قصد خرید یکی از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی را داشت و امروز اگر فردی قصد ساخت وبلاک داشته باشد به یکی از سرویس‌های ایرانی مراجعه می‌کند.

وی با بیان اینکه جوانان ایرانی موتور‌های قوی جستجوگر اینترنتی را طراحی کرده‌اند، تصریح کرد: موتور جستجو‌گر "پارسی‌جو" و "یوز" یا "سلام" بسیار قوی و دارای خدمات متنوعی هستند که گوگل دارای این تنوع در خدمات نیستند و جستجوگر‌های ایرانی حداقل، در زبان فارسی بهترین خدمات را به کاربران ارائه می‌دهند.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی جوانان ایرانی را پیشگام طراحی شبکه‌های اجتماعی و پیامرسانها، معرفی کرد و گفت: ۹ ماه قبل از رائه فیس‌بوک در ایران یک شبکه اجتماعی به نام پارسیار و ۳ ماه قبل از آن شبکه اجتماعی کلوب فعالیت می‌کردند، در حوزه پیامرسان‌ها نیز در سال ۱۳۸۶ قبل از ورود واتساپ و لاین و تلگرام در کشور، پیامرسان ایرانی محاوره فعالیت می‌کرد.

مومن‌نسب با اشاره به شکایت وزارت ارتباطات از یک پیامرسان داخلی یادآور شد: در کشور ما یک تیم دانشجویی نخبه در سال ۱۳۸۶ یک پیامرسان به نام "محاوره" را طراحی کردند، اما وزارت ارتباطات به‌جای حمایت از این جوانان که دارای مجوز سازمان انفورماتیک بودند، از این پیامرسان شکایت و به نوعی راه را برای ورود پیامرسان‌های خارجی هموار کرد و متاسفانه این پیامرسان زمینگیر شد.

وی افزود: قوانین دست و پاگیر و محدود‌کننده بلای جان صنعت IT داخلی است؛ پیامرسان داخلی به نام دیالوگ که پس از پیامرسان وی‌چت بوجود آمد و دارای ۲۵ میلیون کاربر بود نیز با قطع سرورهایش، دچار سرنوشتی مشابه پیامرسان محاوره شد.

مومن‌نسب به پیچیدگی‌های نرم‌افزار‌های پیامرسان اشاره و خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار‌ها باید برای تمام پلت‌فرم‌ها طراحی شوند و تبادل پیام به صورت لحظه‌ای دارای ظرافت و پیچیدگی‌های خاصی است که بعضی از کشور‌های مدعی از طراحی چنین نرم‌افزار‌هایی عاجزند.

وی با بیان اینکه در سایر حوزه‌های مجازی شاهد خلاقیت خیره‌کننده جوانان ایرانی هستیم متذکر شد: نرم‌افزار‌های تصویر‌رسام به‌جای اینستاگرام و در حوزه میکروپلایت‌ها نرم‌افزار‌های ایرانی جملک و یادسا به‌جای توییتر قابلیت جایگزینی دارند.

این تحلیگر ارشد فضای مجازی با بیان اینکه در حوزه نقشه (map) نیز فعالیت‌های مهمی داشته‌ایم، تصریح کرد: نقشه پارسی‌جو توانایی جایگزینی به جای گوگل‌مپ را دارد و تاکسی‌یاب‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر از نقشه‌های ایرانی که دارای دقت و سرعت بالایی هستند، استفاده کنند.

مومن‌نسب به مسیریاب‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مسیریاب‌های "دال" و "سپهر" بسیار دقیق هستند به‌نحوی که دست انداز‌های موجود در معابر نیز قابل مشاهده هستند و کیفیت خوب و دقت بالایی دارند.

وی از پیشرفت‌های چشمگیر در بخش‌های دیگر نام برد و تاکید کرد: در بخش طراحی آنتی‌ویروس، ویدئورسانه، کالارسان، تاکسی رسان، کتاب رسان و پخش زنده اینترنتی نیز شاهد درخشش برنامه‌نویسان جوان ایرانی بوده‌ایم.

مومن‌نسب با بیان اینکه بزرگترین مسابقه برنامه‌نویسی در ایران برگزار می‌شود اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های معروف و برند دنیا برای باگ‌گیری نرم‌افزارهایشان متوسل جوانان ایرانی می‌شوند و حتی شرکت‌هایی در داخل هستند که برای شرکت‌های آمریکایی بازی تولید می‌کنند.

این کارشناس حوزه فضای مجازی درباره مشکلات امروز نخبگان عرصه فضای مجازی گفت: یک نرم‌افزار داخلی مجبور است از چندین سازمان و ارگان مجوز بگیرد مالیات بپردازد و با جذب کاربر مجبوربه پرداخت مبالغ بالایی است در صورتی که یک نرم‌افزار خارجی در داخل کشور ما دچار چنین محدودیت‌ها و مشکلاتی نیست و این قوانین و شرایط سخت فعالیت، بازار را در اختیار نرم‌افزار‌های خارجی که به هیچ کدام از قوانین کشور پایبند نیستند، دهد.

مومن‌نسب به شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ما در این حوزه به استارت‌آپ‌های ایرانی اعتماد کنیم بیش از ۱۰۰ هزار شغل با درآمد بالا برای جوانان ایرانی ایجاد خواهد شد، اما متاسفانه با تمام پیشرفت‌ها در حوزه IT شاهد بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته هستیم.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
خب من هم چند ده میلیارد میگرفتم و بالا میکشیدم همه چیز رو زمینگیر میکردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار