تاکید مجدد عراق بر رعایت تحریم‌ها علیه ایران
کد خبر: ۱۱۸۰۲۲
تاریخ انتشار: 2018 August 12    -    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در گفتگو با روسیا الیوم گفت: موضع عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود بلکه براساس مطالعات و بررسی‌های مرتبط با مصلحت ملت و کشور عراق اتخاذ شد و تحت تاثیر هیچ کشور دیگر و یا حزب سیاسی مشخصی نبود.

وی افزود: دولت عراق نمی‌تواند موضعی اتخاذ کند که موافق با مصلحت ملت عراق نباشد بنابراین پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران در همین راستا اتخاذ شد.

به گزارش ایسنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم، اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز پیش از این گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک خطای اساسی است و برای حل مشکلات میان کشور‌ها این تصمیم درست نیست، این تصمیمات مشکلات را حل نمی‌کنند بلکه آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کنند. به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود، زیرا ما قبل از هرچیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم. کشور عراق از این پس برای معاملات مالی و تجاری با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد، ما گامی برنمی‌داریم که به ضرر اقتصاد عراق باشد، کشور عراق در آینده ابزار‌های مشخصی برای معامله تجاری با ایران را بررسی خواهد کرد که با تحریم‌های آمریکا تعارض نداشته باشند.

در مقابل فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری‌های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشور‌ها تاثیر می‌گذارد.

نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق نیز ضمن مخالفت با تحریم‌های تحمیل شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت که ما جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با این سیاست‌های ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می‌شود مخالفت کنند.

همچنین حزب الدعوه الاسلامیه عراق که ریاست آن را نوری المالکی بر عهده دارد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب تحریم‌های ظالمانه‌ای که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد را محکوم می‌کند و از تمام حکومت‌های آزاد جهان بخصوص حکومت‌های اسلامی می‌خواهد که این تحریم‌های ظالمانه را که موجب محرومیت ملت‌ها می‌شود و با ساده‌ترین اصول حقوق بشری در تضاد است، محکوم کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های عراقی اخباری مبنی بر اینکه قرار است طی روز‌های آینده نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کند اخباری منتشر کردند که در پی آن خبرنگار ایسنا در تماس با سخنگوی وزارت امور خارجه صحت و سقم این خبر را جویا شد که بهرام قاسمی در پاسخ، گفت: من تاکنون در مورد این سفر هیچ گونه اخبار و اطلاع رسمی دریافت نکرده‌ام.

براساس این گزارش عصردیروز برخی از رسانه‌های عراقی از جمله خبرگزاری اسکای پرس، مدعی شدند که بنا به دعوت ایران، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هفته آینده به تهران می‌آید.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع اعلام کرد که هدف از این سفر گفت‌گو در رابطه با آخرین دستاورد‌ها و تحولات سیاسی بین دو کشور است.

در این راستا، جاسم محمد البیاتی، نماینده پیشین پارلمان عراق و عضو ائتلاف دولت قانون این کشور که ریاست آن را نوری مالکی برعهده دارد گفت: سفر العبادی به ایران ناگهانی نیست، بلکه به دعوت تهران و از چندین وقت پیش قبل از رخ دادن اتفاقات اخیر میان ایران و آمریکا است. عراق از یک سو روابط بسیار خوبی با ایران و ترکیه دارد و از سوی دیگر با واشنگتن نیز روابط خوبی دارد، بنابراین ممکن است میان ایران و آمریکا نقش میانجیگری ایفا کند و بحران به وجود آمده به دلیل مساله سوریه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش یابد. نخست وزیر عراق در سفر به ایران و ترکیه در رابطه با مساله آب، برق و امکان همکاری این کشور‌ها با عراق در این زمینه، کمک‌های این کشور‌ها برای بازسازی عراق و حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین در رابطه با امور اقتصادی، مالی، امنیتی و سیاسی منطقه و روابط میان عراق و آن کشور‌ها (ایران و ترکیه) گفتگو خواهد کرد.

میزان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار